Σελίδες

Ευάγγελος Αυδίκος, Σαΐτες της Διακαινησίμου , EFSYN


Απόπασχα. Αφήνει η γιορτή της Ανάστασης και των πέριξ μια γλυκιά γεύση στους περισσότερους. Εξόν από τους μοναχικούς. Μια αίσθηση που διαπερνάει όλο το κορμί. Που απλώνεται σε κάθε κύτταρο. Σ’ όλα τα τεταρτημόρια της ψυχής και του σώματος.
Είναι η αντάμωση της οικογένειας. Της κατακερματισμένης συγγενικής ομάδας που έχει ξενέψει για λόγους πολλούς. Είναι η ανάγκη επιστροφής στην οικογενειακή μήτρα. Το ραντεβού με την οικογενειακή μνήμη. Κι αυτή η ανάγκη γίνεται μεγαλύτερη σήμερα. Που χάθηκαν οι παλιοί δεσμοί. Που οι νεότεροι απεξαρτήθηκαν από την τυραννία της αυθεντίας των μεγάλων ανοίγοντας τα δικά τους φτερά.
Αν στα χρόνια της αφθονίας η επιστροφή στο χωριό υπηρετούσε το φαίνεσθαι. Την ανάγκη να έχουμε επαρχιώτικες ιστορίες για τις ημέρες της σχόλης στα μεγάλα αστικά κέντρα. Την επίδειξη με την άσκεφτη σπατάλη και τη δημόσια παρουσίαση του καινούργιου τροχοφόρου. Στα χρόνια της κρίσης γίνεται και μια διαδικασία ομολογίας. Η οικογένεια είναι αυτή που αντιστάθηκε κρατώντας όρθια τα μέλη της. Μοιράζοντας σαν πρόσφορο τη μικρή σύνταξη των παππουδογιαγιάδων και τον γλίσχρο μισθό ή τις λίγες οικονομίες των γονέων.
Το Πάσχα στα χρόνια της κρίσης γίνεται αφορμή για αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για την οικογένεια. Από ανάγκη, οικονομική ή και ψυχολογική. Η συνειδητοποίηση πως υπάρχει ένας πολιτισμικός κύκλος που αντέχει. Είναι η οικογένεια, έστω και μ’ αυτόν τον τρόπο, ένας δεσμός εμπιστοσύνης. Με τις εντάσεις και τους εγωισμούς. Είναι όμως μια αόρατη κλωστή που προσφέρει αισθήματα και επαφή με την πολιτισμική κληρονομιά. Που δεν την κουβαλάμε ως DNA. Αλλά την ανακαλύπτουμε μέσα από τις ιστορίες που συνοδεύουν τις γιορτές.
Το Πάσχα έχει πολλές σαΐτες. Που τοξεύουν κατευθείαν στο θυμικό μας. Στην ανάγκη να νιώθουμε πως έχουμε μια φύτρα. Φέτος όμως μας επιφύλαξε και κάτι άλλο. Το άφρον δυστύχημα με τον εικονολήπτη που μας υποχρεώνει να ξαναδούμε τη σχέση μας με την παράδοση. Μας επιφυλάσσει ακόμη η βδομάδα της Διακαινησίμου και μια άλλη σαΐτα. Είναι η Πρωτομαγιά. Χρόνια τώρα αυτές οι σαΐτες έχουν χάσει τη δύναμή τους. Γινήκαμε πασαρέλα φιλόδοξων επαγγελματιών συνδικαλιστών. Βγάζανε τα λογύδριά τους και δρόμο για τις εξοχές να πιάσουν τον Μάη.
Αν λοιπόν το Πάσχα είναι η μήτρα της ανανέωσης των δεσμών στην κατακερματισμένη οικογένεια, η Πρωτομαγιά είναι η μήτρα για μια άλλη σχέση με τα εργασιακά δικαιώματα. Είναι ο χώρος για να δηλώσουν την κοινωνική τους αλληλεγγύη οι εργαζόμενοι. Να κατανοήσουν ότι η δύναμή τους είναι η αίσθηση πως δεν είναι μονάδες, αλλά μέλη μιας ομάδας.
Σε μια περίοδο που φυσάνε και ξυρίζουν οι βοριάδες, το Πάσχα και η Πρωτομαγιά είναι μήτρες κοινωνικότητας. Πρόσφορο έδαφος για αλληλεγγύη. Είναι το νήμα που μας λείπει.

Σάββατο 27 Απριλίου 2019

Γιάννης Βαρβέρης, Εσπερινός της αγάπης



Η πόλη με οβελίες αλλού γιορτάζει.
Σταθμός Πελοποννήσου
κι απομεσήμερο του Πάσχα σε παγκάκι
μόνον εσύ κι εγώ καιόμαστε, μητέρα.
Είμαστε πια κι οι δυο
κι εγώ αφού γράφω ποιήματα
πιο γέρος.
Αλλά πού πήγανε τόσοι δικοί μας;
Μέσα σε μια βδομάδα
δεν απόμεινε κανείς.
Ήταν Μεγάλη βέβαια
γεμάτη πάθη, προδοσίες, σταυρώσεις-
θέλουν πολύ για να υποκύψουν οι κοινοί θνητοί;
Έτσι ακριβώς, από τα Βάγια μέχρι σήμερα
θα'πρεπε κάπως κι εμείς να'χαμε  χωρέσει.
Όμως το Πάσχα τέλειωσε, μητέρα.
Κι εμείς τι θ' απογίνουμε
σ'ένα παγκάκι
αθάνατοι\καθώς νυχτώνει;


Πέμπτη 25 Απριλίου 2019

ΤΟ ΜΟΙΡΟΛΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ- Μ. ΠΕΜΠΤΗ (ΑΡΧΙΠΟΛΗ ΡΟΔΟΣ) p.1


Μπαϊντίρι Μικρᾶς Ἀσίας
Ἡ Παναΐα τ᾿ ἄκουσε, πέφτει λιγοθυμάει
νερὸ σταμνιὰ τὴν περεχοῦν, τρία γυαλιὰ τοῦ μόσχου,
τέσσερα τὸ ροδάσταμο, ὥστε νὰ συνεφέρῃ,
κι ἀπάνω ποὺ συνέφερε τοῦτο τὸ λόγο λέγει.
- Δὲν ἔχ᾿ γκρεμὸ νὰ γκρεμιστῶ γιὰ τὸ μονογενῆ μου
δὲν ἔχ᾿ μαχαίρι νὰ σφαγῶ γιὰ τὸ μονογενῆ μου
δὲν ἔχ᾿ σκοινὶ νὰ κρεμαστῶ γιὰ τὸ μονογενῆ μου.
Ἀπολογιέται κι ὁ Χριστὸς τῆς μάνας του καὶ λέγει.
- Μάνα μ᾿, ἂν γκρεμιστεῖς ἐσύ, γκρεμιέτ᾿ ὅλος ὁ κόσμος,
μάνα μου ἂν σφαγεῖς ἐσύ, σφάζετ᾿ ὅλος ὁ κόσμος,
μάνα μ᾿ ἂν κρεμαστεῖς ἐσύ, κρεμιέτ᾿ ὅλος ὁ κόσμος.
Πάρτο μάνα μου ὑπομονή, νὰ πάρ᾿ ὅλος ὁ κόσμος.
Ἄντε μάνα μου στὸ καλὸ καὶ διάφορο δὲν ἔχεις,
μόν᾿ τὸ μεγάλο Σάββατο κάτσε νὰ μ᾿ ἀπαντέχῃς.

ΚΕΝΤΡΟ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ 2019 : ΕΤΟΣ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ Ερωτόκριτος: αισθητική, ιστορία, κριτική ΡΕΘΥΜΝΟ, Φοιτητικό Πολιτιστικό Κέντρο Ξενία Παρασκευή 21, Σάββατο 22 και Κυριακή 23 Ιουνίου 2019





                                         Πρόγραμμα


Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019

 Α΄ ( ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ) ΣΥΝΕΔΡΙΑ

8.30    Καλωσόρισμα
Ευλογία- καλωσόρισμα από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ρεθύμνου και Μυλοποτάμου κ. Ευγένιο
Χαιρετισμοί
Κήρυξη της έναρξης των εργασιών του συνεδρίου από τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη

Προεδρείο: Αλέξης Πολίτης και Dia Philippides

9.20    Ιωάννης Μαυρομάτης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,
           «Εισαγωγική ομιλία»

10.00    Massimo Peri, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Πάδοβας, «Από
             τη γραπτή στην προφορική λογοτεχνία και από τη μετρική στη μουσική.
             Μερικές σκέψεις διαβάζοντας / ακούγοντας τον ‘Ερωτόκριτο’»

10.20        Ερατοσθένης Καψωμένος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου
             Ιωαννίνων, «Η ποιητική του Ερωτόκριτου. Τυπολογικά γνωρίσματα»

10.40        Συζήτηση

11.00 – 11.20    Διάλειμμα






Β΄  ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο:  Κωνσταντίνος Σπανουδάκης και Μιχάλης Κοπιδάκης

11.20    Σωκράτης Σκαρτσής, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών,
             «Από την προφορικότητα του τραγουδιού στη γραφή της ποίησης: το
             παράδειγμα του ‘Ερωτόκριτου’»

11.40     Μιχαήλ Πασχάλης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, «Το
              επεισόδιο του Χαρίδημου: Ariosto ή Tasso

12.00    Αλέξανδρος Χατζηκυριάκος, μουσικολόγος στο Πανεπιστήμιο της
             Βερόνας, «Η μουσική αισθητική στον Ερωτόκριτο και γενικότερα στην
             Κρητική Αναγέννηση»

12.20        Μαριάννα Παφίτη, συνεργάτις του Τμήματος Βυζαντινών και
             Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου, «‘Η τέχνη σ’ έτοιο
             κάμωμα ενίκησε τη φύση’. Ποίηση και ζωγραφική στον Ερωτόκριτο»

12.40    Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα, επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου
             Λευκωσίας, «Το θέμα της σγουραφιάς»

13.00 - 13.20      Συζήτηση


Γ΄  ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: Arnold van Gemert και Αγγέλα Καστρινάκη

17.40        Αλέξανδρος Ακριτόπουλος, καθηγητής Λογοτεχνίας στο Π. Τ. Δ. Ε. του
             Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, «Δίκτυα και φίλτρα του έρωτα:
              εννοιολογικές, ρητορικές και ποιητολογικές πλευρές του ‘κουμπώνω’ στον
              Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου»

18.00   Παρασκευή Ακριτίδου, φιλόλογος, καθηγήτρια Δ. Ε., «’Η λογική του
             έρωτα’ ή ‘νους ερά και νους υπακούει (;)’: Το δίκτυο των μεταφορών που
              συνθέτουν την αντίληψη για τον νου και για τον έρωτα στο κείμενο του
              Ερωτόκριτου»

18.20        Βιβή Θεοδοσάτου, μέλος ΣΕΠ στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, «’Για
             σένα εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου’· μία απόπειρα χαρτογράφησης
            του ερώντος υποκειμένου»

18.40        Ρίτα Εμμανουηλίδου, διδάκτωρ του Kings College London, «Η συνάντηση
             των ερωτευμένων και το παράθυρο ως χώρος διαπραγμάτευσης και
             επαναπροσδιορισμού της γυναικείας ηθικής στον Ερωτόκριτο και στην
             τραγωδία Ρωμαίος και Ιουλιέτα»


19.00    Χριστίνα Βαμβούρη, φιλόλογος ΜΑ, τ.. σχολική σύμβουλος, και Βασιλική
             Πετρά, φιλόλογος ΜΑ, καθηγήτρια Δ. Ε., «…Του Έρωτα τα πάθη … Ο
            άνθρωπος στη δίνη του έρωτα και του κοινωνικού ‘νόμου’. Συνανάγνωση
            στον Ερωτόκριτο και σε δημοτικά τραγούδια αγάπης»

19.20        Συζήτηση
                               
19.40 20.00    Διάλειμμα


Δ΄  ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: Wim Bakker και Ερατοσθένης Καψωμένος

20.00    Τατιάνα Μαρκάκη, επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του
             Άμστερνταμ, «Γαμήλιες πρακτικές στον Χάνδακα  του Βιτσέντζου
             Κορνάρου»

20.20        Κώστας Ε. Λαμπρινός, διευθυντής Ερευνών στο Κέντρο Έρευνας του
             Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, «Παλαιά
             Αριστοκρατία και νέα κοινωνική ελίτ την εποχή του Ερωτόκριτου»

20.40        Μανόλης Δρακάκης, επίκουρος καθηγητής Αρχειονομίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, και Ευαγγελία Τακάκη, νομικός, φιλόλογος, «’… δε θέλω μπλιο να μου μιλεί κιανείς, να με πειράζει. / Να γδικιωθώ, ν’ αντιμευτώ, το Δίκιο μου με βιάζει.’(Β΄, 963-4). Το αντιπεπονθός –‘αντιτιμωρείσθαι’ και η συμφιλίωση στο Ιστορικό, Κοινωνικό και Δικαιϊκό περιβάλλον της βενετοκρατούμενης Κρήτης την  εποχή του Ερωτόκριτου»

21.00     Σταματία Λαουμτζή, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό ΣΕΓ του
              Πανεπιστημίου Κύπρου, «΄Κι αμνόγω του στον Ουρανό, στον Ήλιο, στο
             Φεγγάρι.’ Άστρα και κοσμολογικές αντιλήψεις στον Ερωτόκριτο»
 
21.20 – 21.40    Συζήτηση


Σάββατο 22 Ιουνίου 2019


Ε΄  ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο:  Μιχαήλ Πασχάλης και Fatima Eloeva

8.20        Άντρια Κολοκάση, υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Κύπρου,
           «Μακιαβελικές απηχήσεις στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου»

8.40        Νικόλαος Παπαδάκης, φιλόλογος, «Η εικόνα του ιππότη και της δεσποσύνης
           στον Ερωτόκριτο: σχέσεις και διαφορές με τα ιταλικά πρότυπά του ( Ariosto,
           Tasso


9.00    Rosemary E. Bancroft-Marcus, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης,
           «Τα Ακαδημαϊκά εμβλήματα (imprese) των ιπποτών μονομαχίας στον
           Ερωτόκριτο (Μέρος δεύτερο)»

9.20    Αμάντα Σκαμάγκα, μεταδιδακτορική ερευνήτρια του ΕΚΠΑ, διδάσκουσα στο  
            Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, «Η γκιόστρα στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου
            Κορνάρου και στη Nobilissima barriera della Canea του Gian Carlo Persio»

9.40    Σπύρος Κατσαραπίδης, φιλόλογος, «Για την τιμή των όπλων. Η μονομαχία
Κρητικού – Καραμανίτη στο μυθιστόρημα της Μάρως Δούκα Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ»

10.00    Συζήτηση

10.20 – 10.40    Διάλειμμα   


ΣΤ΄   ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο:  Massimo Peri και Μιχάλης Πιερής

10.40        Στέλλα Αλεξίου, διδάκτωρ ΝΕ Φιλολογίας, ειδική επιστήμων στο Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Κύπρου, «Κ. Π. Καβάφης – Ερωτόκριτος. Μια αναγνωστική συνάντηση» 

11.00    Dia Philippides, ομότιμη καθηγήτρια του Boston College (USA), και Wim
              F. Bakker, ομότιμος καθηγητής του University of Amsterdam, « Ο θρήνος
              της Σάρρας σε αντιπαραβολή με το μοιρολόγι της Αρετούσας»

11.20        Gaia Zaccagni, ειδικός επιστήμονας στο Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας του
             Πανεπιστημίου Κύπρου, «Η εξορία / ξενητιά και η νοσταλγία της πατρίδας:
             ένα κοινό μοτίβο στον Ερωτόκριτο και στο Orlando Furioso»

11.40        Μιχάλης Μιχαήλ, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό στο Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Κύπρου, «Κοινά δομικά στοιχεία στο ισπανικό Ποίημα του Σιντ και στον Ερωτόκριτο»

12.00    Ελένη Παπαργυρίου, επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών,
             «Βλέμμα και όραση στον Ερωτόκριτο και την Ερωφίλη»

12.20    Αφροδίτη Αθανασοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου
             Κύπρου, «Το ειδυλλιακό τοπίο (locus amoenus) στον Ερωτόκριτο και σε
             άλλα έργα της κρητικής και κυπριακής Αναγέννησης»

12.40 – 13.00     Συζήτηση



Ζ΄   ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα και  Μαρίνα Δετοράκη

17.20        Κωνσταντίνος Ζορμπάς, διδάκτωρ Θεολογίας, «Ο  ‘Ερωτόκριτος’ στην
             εκπαιδευτική πράξη. Το παράδειγμα της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης»

17.40        Θεοδώρα Μέντη, μέλος ΕΔΙ. Π., Τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, «’Του
             κύκλου τα γυρίσματα’ (2016 – 2017). Ένας λογοτεχνικός διαγωνισμός
             (συνεργασία Πρότυπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης –
             Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου Κρήτης)»

18.00    Βαρβάρα Ρούσσου, μέλος ΕΔΙ. Π.. , Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας Τέχνης
             Α. Σ. Κ. Τ., «Δύο  διακαλλιτεχνικές προσεγγίσεις του Ερωτόκριτου και ένα
            διδακτικό παράδειγμα»

18.20      Ιωάννα Σπηλιοπούλου, DEA ΝΕ Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Paris IV-
              Sorbonne, καθηγήτρια στην Ελληνογαλλική Σχολή Ευγένιος Ντελακρουά,
             «’Οι λόγοι του ήσανε θροφή’ (και είναι πάντα): οι έφηβοι διαβάζουν
              Ερωτόκριτο και δημιουργούν. Το κόμικ Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου
              Κορνάρου των Γ. Γούση, Δ. Παπαμάρκου, Γ. Ράγκου (Εκδόσεις Polaris

18.40        Νηπιαγωγείο Ηρακλείου Ροδομηλιά, «’Του κύκλου τα γυρίσματα’. :
             Διαθεματική προσέγγιση  του αφηγηματικού ποιήματος ‘Ερωτόκριτος’ στην
             Προσχολική Εκπαίδευση»

19.00    Συζήτηση

19.20 – 19.40    Διάλειμμα


Η΄  ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: Ιωάννης Μαυρομάτης και Βαρβάρα Γεωργοπούλου

19.40        Μιλτιάδης Παπαδάκης, φιλόλογος, συγγραφέας, «Εκφραστικά μοτίβα /
             φορμουλαϊκά στοιχεία – φόρμουλες και κοινοί τόποι στον Ερωτόκριτο του
             Βιτσέντζου Κορνάρου»

20.00    Διονυσία Μαργαρίτη, φιλόλογος, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Π. Τ. Ν.
             του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων «’Πέφτει κι αυτό χάμαι, ψοφά,
             τελειώνουσιν ομάδι’.: σχετικά με την παρουσία ζώων στον Ερωτόκριτο του
             Κορνάρου»

20.20        Ευθαλία  ( Έφη ) Μπουκουβάλα,  φιλόλογος, ψυχολόγος, MSc Επιστήμες
             Αγωγής, «Η πρόσληψη του Ερωτόκριτου υπό το πρίσμα της Κοινωνικής
             Ψυχολογίας: σύγκρουση, επιρροή, ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας»

20.40        Μαρία Χατζηαποστόλου, διδάκτωρ Θεολογίας, «’Όταν ο Σεφέρης συνάντησε τον Ερωτόκριτο’. Ο ‘Ερωτόκριτος’ μέσα από τα μάτια του Σεφέρη»

21.00    Νικολέτα Ζαμπάκη, υποψήφια διδάκτωρ του ΕΚΠΑ, «Οικοκριτική
             αισθητική στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου»

21.00 – 21.40    Συζήτηση


Κυριακή 23 Ιουνίου 2019


Θ΄  ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο:  Γιάννης Δημητρακάκης και Ελένη Παπαργυρίου


8.20        Κωνσταντίνος Δημουλάς, Msc / PsD ψυχολόγος, επί τιμή Α΄ σχολικός σύμβουλος φιλολόγων, «Ο έρως της Αρετούσας και του Ερωτόκριτου από σύγχρονη ψυχοβιορρυθμική  σκοπιά»

8.40     Αταλάντη Μιχελογιαννάκη, διδάκτωρ Φιλολογίας, «Νένα: Το προφίλ της
             ηλικιωμένης γυναίκας στον Ερωτόκριτο. Τα χρώματα άσπρο και μαύρο – Η
             φορεσά»

9.00    Ειρήνη-Μαρία Φασιάνη, ΜΑ φιλόλογος, «Όψεις του Ερωτόκριτου στην
           Εμινέ του Γιώργη Καράτζη»

9.20        Χριστίνα Καραγιώργου, υποψήφια διδάκτωρ του ΕΚΠΑ, «Μορφές πολέμου
           στον Ερωτόκριτο»

9.40        Θωμάς Καραγκιοζόπουλος, υποψήφιος διδάκτωρ του ΕΚΠΑ, «Ερωτόκριτος:
           το μοτίβο του πρόσφυγα και η φιλοσοφία της ηθικής»

10.00    Μαρίνα Καπελάκη, καθηγήτρια Ιταλικής Φιλολογίας, «Η ποιητική του
             έρωτα και οι μυθολογικές απηχήσεις στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου
             Κορνάρου»

10.20        Μαρία Χατζηνικόλα, ΜΑ Φιλόλογος, υποψήφια διδάκτωρ του
             Πανεπιστημίου Κύπρου, «Η Αρετή, η Αρετούσα και η Γοργόνα του Μ.
              Αλέξανδρου»

10.40        Συζήτηση

11.00 – 11.20    Διάλειμμα




Ι΄   ( ΚΑΤΑΛΗΚΤΗΡΙΑ ) ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο:  Μανώλης Πατεδάκης και Μαρία Κααραΐσκου


11.20      Μιχάλης Πιερής, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου, «Το θέμα του
            πειρασμού, των τύψεων και των ενοχών στον ‘Κρητικό’ του Κορνάρου και
             στον ‘Κρητικό’ του Σολωμού»

11.40    Grigory Vorodyev, ερευνητής του Ινστιτούτου Γλωσσολογίας της
             Πετρούπολης, και Fatima Eloeva, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της
             Πετρούπολης, πρόεδρος του Τμήματος Βυζαντινής και Νεοελληνικής
             Φιλολογίας, «Μετάφραση ως δημιουργική πράξη; Luigi Groto (154b – 1585)
             (Isac) και ο άγνωστος συγγραφέας του θρησκευτικού δράματος ‘Θυσία του
             Αβραάμ’»

12.00    Βαρβάρα Γεωργοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών
Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, «Ο
              Ερωτόκριτος και η Θεατρική Πρωτοπορία: οι παραστάσεις της ‘Ελεύθερης
             Σκηνής΄1929 και του Θιάσου του Νίκου Χατζίσκου το 1955»  

12.20    Κώστας Μουτζούρης, DEA ΝΕ Φιλολογία του Πανεπιστημίου  Γρανάδας,
             «Ερωτόκριτος, κρητικό δίστιχο (μαντινάδα) και Νέος Ερωτόκριτος (του
             Παντελή Πρεβελάκη)»

12.40    Μαρίνα Δετοράκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης,
              «Με αφορμή την επανέκδοση του Ερωτοκρίτου του Ξανθουδίδη (της
             έκδοσης του 1928): φιλολογικές παρατηρήσεις»

13.00 – 13.20    Συζήτηση

13.20     Απολογισμός

13.30        (Απο) Χαιρετισμοί



Οργανωτική Επιτροπή

Κώστας Μουτζούρης, πρόεδρος του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

Μαρίνα Δετοράκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης

Γιάννης Δημητρακάκης, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Ελένη Κωβαίου, υπεύθυνη των Κλειστών Συλλογών της Βιβλιοθήκης Του Παν. Κρήτης

Γιώργης Καράτζης, αντιπρόεδρος του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

Ειρήνη Βογιατζή, γραμματέας της Ιστορικής και Λαογραφικής Εταιρείας Ρεθύμνης

Αντώνης Κατικάκης, ταμίας του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας

Αταλάντη Μιχελογιαννάκη, γραμματέας του Συλλόγου Φίλοι του Πανεπιστ. Κρήτης

Γρηγόρης Βοσκάκης, πρόεδρος της ΄Ενωσης Φιλολόγων Ηρακλείου

Ευάγγελος Βασσάλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ρεθύμνου.


Επιστημονική Επιτροπή

Ιωάννης Μαυρομάτης, πρόεδρος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Θεοχάρης Δετοράκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Massimo Peri, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Πάντοβας

Ερατοσθένης Καψωμένος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Μιχάλης Κοπιδάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Νάσος Βαγενάς, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Σταμάτης Φιλιππίδης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Μιχαήλ Πασχάλης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Μιχάλης Πιερής, καθηγητής του Πανεπιστημίου ΚύπρουT

Γιώργος Ανδρειωμένος, καθηγητής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Αφροδίτη Αθανασοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κύπρου

Cristiano Luciani, Letteratura Neogreca – Università di Roma ‘Tor Vergata ’


Τιμητική Επιτροπή

Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος

Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγένιος

Σταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης

Μαρία  Ανδρεαδάκη –Βλαζάκη, Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού

Μαρία Λιονή, Αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης

Γεώργιος Μαρινάκης, Δήμαρχος Ρεθύμνου

Βασίλειος Λαμπρινός, Δήμαρχος Ηρακλείου

Τάσος Βάμβουκας, Δήμαρχος Χανίων

Αντώνης Ζερβός, Δήμαρχος Αγίου Νικολάου

Οδυσσέας Ζώρας, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης

Ευάγγελος Διαμαντόπουλος, Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης

Αγγέλα Καστρινάκη, κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης

Arnold van Gemert, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ

Peter Bien, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ντάρτμουθ των ΗΠΑ

Roderick Beaton, ομότιμος καθηγητής στο Kings College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου

Wim  F. Bakker, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ

Γρηγόρης Σηφάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Dia Philippides, ομότιμη καθηγήτρια του Boston College  (USA)




…………………………………………………………………………………………..




                           ΚΕΝΤΡΟ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ




Τιμητική εκδήλωση για τον Wim F. Bakker και τον Arnold van Gemert


Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019, 18.30


                                        Αίθουσα Μανόλης Καρέλλης, Ανδρόγεω, Ηράκλειο
                                          Πρόσκληση

Το Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας οργανώνει, στην αίθουσα Μανόλης Καρέλλης του Δημαρχιακού Μεγάρου Ανδρόγεω, στο Ηράκλειο, τη Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019, στις 18.30, τιμητική εκδήλωση για δύο μεγάλους ελληνιστές καθηγητές, τον  Wim F. Bakker και τον Arnold van Gemert, και σας προσκαλεί να παρευρεθείτε.
                      
                                       Πρόγραμμα εκδήλωσης

18.30    Καλωσόρισμα – χαιρετισμοί

19.00  Ερατοσθένης Καψωμένος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου
           Ιωαννίνων, « Wim  F. Bakker και  Arnold van Gemert. Δύο σπουδαίοι
          Έλληνες  και ελληνιστές από την Ολλανδία »

19.20  Μιχαήλ Πασχάλης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, « Ο
           Wim Bakker και η Κρητική Λογοτεχνία »

19.40  Ιωάννης Μαυρομάτης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, «
           Ο Arnold van Gemert και η Κρητική Λογοτεχνία»

20.00 Τατιάνα Μαρκάκη, επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του
           Άμστερνταμ, « Arnold van Gemert και Wim Bakker : Δάσκαλοι και
           εμπνευστές της νεότερης γενιάς Κρητολόγων και Νεοελληνιστών στο
           Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ »

20.20  Επίδοση τιμητικού διπλώματος στους τιμώμενους

20.30  Αντιφωνήσεις από τους τιμώμενους

21.00  ( Απο ) Χαιρετισμοί

Την εκδήλωση θα συντονίζουν η Μαρίνα Δετοράκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης, και ο Γιάννης Δημητρακάκης, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Το πρωί της ίδιας ημέρας, τη Δευτέρα 24 Ιουνίου, στις 10.00,  θα γίνει επίσκεψη στο Πενταμόδι, το χωριό του Στέφανου Σαχλίκη, όπου θα μας υποδεχθεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος του χωριού και θα καλωσορίσει ο πρόεδρός του  Γιάννης Γιαμνιαδάκης.

Στη συνέχεια η Βαρβάρα Ρούσσου, διδάκτωρ Φιλολογίας, θα μας μιλήσει για τον Στέφανο Σαχλίκη και το Πενταμόδι και θα μας ξεναγήσει στο χωριό.


              ο πρόεδρος                                                                     η γραμματέας


       Κώστας Μουτζούρης                                                            Ελένη Κωβαίου



Τρίτη 23 Απριλίου 2019

ΣΤΟΠ στο άδικο αίμα στους δρόμους

Η Πρέβεζα δοκιμάστηκε τις τελευταίες ημέρες. Χάθηκε ένα παιδί 13 χρονών, παρασύρθηκε από ΙΧ και δεν μπόρεσε ν’ αντέξει.

Πρώτα απ’ όλα είναι ο θρήνος των γονέων, των δικών του ανθρώπων. Μετά είναι η οδύνη όλων που χάθηκε ένα νέο παιδί. Και τελευταία είναι η ανησυχία των συμπολιτών που σ’ αυτό τον δρόμο, σε απόσταση 150 μέτρων, στη στροφή του αίματος, είχαμε δυο θύματα τα τελευταία χρόνια. Περιμένω από όλες τις δημοτικές παρατάξεις να πάρουν θέση. Περιμένω από την τροχαία προτάσεις.

Τι φταίει; Μήπως χρειάζεται να βάλουν σαμαράκια, για να αναγκάζουν τους/τις οδηγούς σε αυτοσυγκέντρωση; Μήπως η τροχαία δεν πρέπει να επικεντρώνεται στο μάζεμα προστίμων αλλά στην πρόληψη; Μήπως χρειάζεται όσοι οδηγούν να γίνουν πιο υπεύθυνοι; Οδηγούμε και μιλάμε στο κινητό σαν να είμαστε στο σαλόνι του σπιτιού μας αδιαφορώντας για πεζούς.

Έχει γίνει κοινωνική αρρώστια.

Φτάνει πια.

Τετάρτη 17 Απριλίου 2019

Southern Cultures Special Issue on “The Documentary Moment” , Submission deadline: June 9, 2019





Southern Cultures, the award-winning, peer-reviewed quarterly from UNC’s Center for the Study of the American South, encourages submissions from scholars, writers, documentarians, and visual and sound artists for our second special Documentary Issue, to be published Spring 2020. We will be accepting submissions for this special issue through June 9, 2019, athttps://southerncultures.submittable.com/Submit
We are looking for work that examines and understands the “documentary moment,” using the idea of “moment” to refer to both the decisive instant of documentary image making and the sense of urgency we often feel to document a very present experience of political and social friction in the American South. Important stories need to be documented and shared, and yet it is equally important that we explore new ways of telling these stories, if only to break the cycle of documentary work that can be curiously neutralized by its own conventions.   
The Documentary Moment will explore fresh approaches to documentary storytelling that are informed by experimental practices and new ways of interpreting/telling the social and cultural landscape. It will not only speak to the urgency of the present social and political moment, but will also interrogate assumptions about experimental art, documentary storytelling, community engagement, and archive. To that end, we are less interested in revisiting past debates and stereotypes than we are in the interaction of peoples and cultures within the broader forces of political, social, historical, and economic change at work in the South.
Submissions can explore any topic or theme related to the contemporary moment, and we welcome explorations of the region in the forms Southern Cultures publishes: scholarly articles, memoir, interviews, surveys, photo essays, and shorter feature essays. We hope that submitters will interpret the idea of the documentary moment from their own time and place.
Possible topics and questions to explore might include (but are certainly not limited to):
  • reflective essays by documentary artists on “moments” and their work
  • the moment as “between time”—that time just before or after action—or life along the edges
  • finding the present moment in historical documents or archives
  • contested time, memory, or moments
  • how documentary from a past moment may survive and resonate in the present
  • the quotidian as a central element of the documentary moment
  • how discrete moments may coalesce to create something new, personal, and cultural
  • how political documentary may catalyze intervention or activism, or otherwise alter the current moment
As we also publish a digital edition, we are able to supplement print materials with video, audio, and interactive visual content. We encourage creativity in coordinating print and digital materials in submissions and ask that authors submit any potential digital materials with their essay or introduction/artist’s statement.
We encourage authors to gain familiarity with the tone, scope, and style of our journal before submitting. Those whose institutions subscribe to Project Muse can read past issues for free via http://muse.jhu.edu/journals/southern_cultures/. To read our current issue, access our submission guidelines, or browse our content, please visit us online at SouthernCultures.org