Σελίδες

Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Η Εκκλησία διώχνει τον « Άγιο» από το Καστελόριζο;



  Είναι γνωστός ως «Άγιος» στο Καστελόριζο. Αυτή την εντύπωση είχα κι εγώ όταν τον πρωτογνώρισα στα Εξάρχεια, στο καφενείο «Μουριά». Ασκητική μορφή. Ήρεμος. Λιπόσαρκος, με τη γενειάδα του να επιτείνει την εντύπωση πως είχα να κάνω μ’ έναν ξεχωριστό άνθρωπο. Έναν διαφορετικό. Παραμονές Χριστουγέννων και μόλις είχε επιστρέψει από το Καστελόριζο. Βρισκόταν στο δρόμο για το χειμωνιάτικο διάλειμμά του στο χωριό του Γοργόμυλο Πρέβεζας.
    Για αρκετά χρόνια αναζητούσε  τη δική του Ιθάκη, όχι για να ολοκληρώσει τον προορισμό του. Νοιαζόταν  να ξεκινήσει μια άλλη περιπέτεια στον χώρο της τέχνης. Τον έθελγε το σμίλεμα της πέτρας, ίσως να μιλούσαν οι φωνές των πετράδων παππούδων της Ηπείρου, που τον φίλεψαν με  τα εργαλεία και το μεράκι τους στο νέο δρόμο που ξεκινούσε.
    Κι ο κλήρος της καρδιάς του έπεσε στο Καστελόριζο. Εκεί βρήκε ξανά την ψυχή που ξανασυνάντησε το σώμα του στην παραλία του νησιού. Τόσο καιρό ένιωθε αυτή την ασύμπτωτη σχέση ανάμεσα στο σώμα του που βάδιζε τον δρόμο της καθημερινότητας και στην ψυχή του που το είχε εγκαταλείψει ψάχνοντας τον τόπο που θα έδινε νέο νόημα στη ζωή του. Εκεί, στην ακριά της Ελλάδας, κοντά στην μεγάλη πόρτα της Ανατολής έστησε το εργαστήριο της γλυπτικής. Μεγάλες επιφάνειες που με την υπομονή και την δεξιότητα των ηπειρωτών προγόνων τις τιθασεύει
      Η Εκκλησία διώχνει τον «Άγιο» από το Καστελόριζο, έμαθα. Ξαφνιάστηκα. Υπάρχει άνθρωπος που να μην συμπαθεί τον Αλέξανδρο Ζυγούρη; Φαίνεται πως ο «Άγιος» πέφτει θύμα διεκδίκησης της κυριότητας ενός μικρού παλιού οικήματος, στο δεξιό άκρο της μπούκας του λιμανιού του Καστελόρριζου. Συνηθισμένη τελευταία η ιστορία αυτή και σ’ άλλους τόπους. Η τοπική εκκλησία διεκδικεί την ιδιοκτησία που ανάγεται στον 17ο αιώνα. Τότε, πώς εξηγείται που ο Δήμαρχος Μεγίστης το 1996 παραχώρησε στον καταξιωμένο γλύπτη Αλέξανδρο Ζυγούρη «τη δωρεάν χρήση του Δημοτικού ακινήτου ‘Γαζάδικο», που «είναι εγγεγραμμένο στο κτηματολόγιο του Δήμου Μεγίστης», για όσο καιρό δραστηριοποείται καλλιτεχνικά ο «Άγιος».
     Ο Ζυγούρης τίμησε το συμβόλαιο με τη νέα του πατρίδα, το Καστελόριζο. Σεβάστηκε την ιδιοκτησία, τη φρόντισε και επέστρεφε με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα τη γενναιοδωρία των Καστελοριζιωτών. Ζει στο νησί από το 1979, κατοικεί από τότε, με συναίνεση του τοπικού δήμου, στο συγκεκριμένο κτήμα κι έχει μετατρέψει τον κτήμα του ελαιώνα σ’ ένα υπαίθριο εργαστήριο- εκθετήριο, που είναι επισκέψιμος, δωρεάν, από όλους, ντόπιους και ξένους. Είναι μια φωνή πολιτισμού που θα τη ζήλευαν πολλοί.
    Αντί του μάννα, όμως, τον ποτίζουν χολή. Η  Ενορία Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης (Καστελορίζου)  προσέφυγε στη Δικαιοσύνη και  με αίτηση  ασφαλιστικών μέτρων , που υπέβαλε  στο Ειρηνοδικείο Ρόδου, ζητά να εγκαταλείψει  ο   Αλέξανδρος Ζυγούρης το νησί.  Και γιατί; .  Το οίκημα αυτό η  Μητρόπολη Σύμης, Χάλκης, Τήνου και Δωδεκανήσου, όπως αναφέρεται στην αίτηση, θέλει να το μετατρέψει σε εκκλησία «για να μην δημιουργείται η ψευδαίσθηση στους  ξένους επισκέπτες και στους κακόπιστους εχθρούς της Ελλάδος ότι το Καστελλόριζο έχει μουσουλμάνους».  Κι αυτό γιατί , όπως τονίζεται , σε περίοπτη θέση  του νησιού  υπάρχει από την εποχή της τουρκοκρατίας  τζαμί, που έχει μετατραπεί σε μουσείο , αλλά  «το Καστελλόριζο κατοικείται αποκλειστικά από ορθόδοξους Έλληνες…».
    Το λόγο έχει η δικαιοσύνη. Σέβομαι και τιμώ την Εκκλησία και τους τοπικούς εκπροσώπους. Έχω την εντύπωση, όμως, πως θα έπρεπε να αποκηρύξουν τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για τον «Άγιο», που χρησιμοποιούν, φαντάζομαι, ως επιχείρημα για την αποβολή του από το κτίσμα. «Ο καθ’ ου η αίτηση…ζει ιδιόρρυθμα σε σκηνή χωρίς οικοσκευή, λαξεύει βράχους και περπατάει ξυπόλυτος».
     Νομίζω, πατέρες, πως εκθέτει την Εκκλησία αυτή η χολή. Ο Ζυγούρης είναι ακτήμων και ζει ταπεινά, σύμφωνα με τον λόγο του Χριστού. Γιατί  αυτή χολή και ο περιφρονητικός λόγος προς έναν συνάνθρωπο; Ο πατριάρχης και ο αρχιεπίσκοπος αυτούς τους ταπεινούς ανθρώπους του Αιγαίου τίμησαν με την επίσκεψή τους στη Λέσβο . Η ταπεινότητα και ο ανθρωπισμός είναι αυτά που διαφημίζουν τον τόπο μας. Σεβαστείτε τον «Άγιο». Η Ελλάδα έχει ανάγκη από τέτοιους ανθρώπους. Μπουχτίσαμε από τους ιδιοτελείς.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου