Σελίδες

Εκδήλωση για τον αρχιτέκτονα και εκδότη του περιοδικού «Αντί», αύριο Σάββατο, στη Σχολή Καλών Τεχνών, στην Πειραιώς


Με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατο του Χρήστου Παπουτσάκη (8/3/2009), αρχιτέκτονα και εκδότη του περιοδικού Αντί και των εκδόσεων Πολύτυπο, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση, αυτό το Σάββατο, από τις 5 μμ έως τις 9 μμ, στο αμφιθέατρο της νέας βιβλιοθήκης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), στη λεωφόρο Πειραιώς 256.
Στο χώρο θα λειτουργήσει παζάρι περιοδικών και τόμων του περιοδικού Αντί και βιβλίων των εκδόσεων Πολύτυπο και Φίλων του περιοδικού Αντί. 
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
18:00-20:00 Παρεμβάσεις και συζήτηση
Συντονίζει η Κατερίνα Λαμπρινού, πολιτική επιστήμονας
18:00-19:00 (χαιρετισμός και παρεμβάσεις)
Χαιρετισμός
• Πάνος Χαραλάμπους, εικαστικός, Πρύτανης ΑΣΚΤ
Παρεμβάσεις
• Κώστας Γαβρόγλου, Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
• Ηλίας Νικολακόπουλος, ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ: «Το ΑΝΤΙ ως εκδοχή της Αριστεράς την περίοδο της μεταπολίτευσης»
• Γιάννης Ιωάννου, γελοιογράφος
• Γιάννης Φλώρος, δημοσιογράφος: «Xρήστος Παπουτσάκης: Αγωνιστής της δημοκρατίας, τολμηρός αριστερός, πρωτοπόρος διανοούμενος»
• Θανάσης Γάλλος, δρ Ιστορίας ΕΚΠΑ, ιστορικός ΑΣΚΙ: «Το αρχείο και το φωτογραφικό αρχείο του περιοδικού Αντί στις συλλογές των ΑΣΚΙ»
• Ζντράβκα Μιχάιλοβα, ελληνίστρια-μεταφράστρια λογοτεχνίας: «Η “Ανθολογία βαλκανικής ποίησης”, ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των βαλκανικών λαών»
19:00-20:00 Συζήτηση, ερωτήσεις, τοποθετήσεις
17:00-21:00 Παζάρι περιοδικών-βιβλίων, καφές, κρασί
Την εκδήλωση διοργανώνει η κόρη του, Ελευθερία Παπουτσάκη

Κ.Μπάδα(επιμ.), Ιστορία και μνήμη του καπνού στο Αγρίνιο τον 20ο αιώνα -Οικονομία , Κοινωνία , Πολιτισμός» (εκδόσεις Παρασκήνιο), στο Αγρίνο, Σάββατο, 30 Μαρτίου 2019


Ο Δήμαρχος Αγρινίου Γιώργος Παπαναστασίου προσκαλεί στην παρουσίαση του βιβλίου «Ιστορία και μνήμη του καπνού στο Αγρίνιο τον 20ο αιώνα -Οικονομία , Κοινωνία , Πολιτισμός» (εκδόσεις Παρασκήνιο), που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 30 Μαρτίου 2019 στις 8.00 μ.μ στο κτίριο της πρώην Τράπεζας της Ελλάδος (Αναστασιάδη 1).
Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι κκ. Ιορδάνης Ψημμένος (Καθηγητής, Πάντειο Πανεπιστήμιο), Ευάγγελος Αυδίκος ( ομότιμος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ) και Κωνσταντίνα Μπάδα ( αφ. Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων)
Συντονίζει ο Βασίλης Πατρώνης Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών
Συγγραφείς του τόμου είναι οι Κωνσταντίνα Μπάδα, Έλλη Λεμονίδου, Σπύρος Χουλιάρας, Βασίλης Πατρώνης, Δώρα Μονιούδη-Γαβαλά, Δημήτρης Γιαννακόπουλος, Χρήστος Τσαρούχης και Βούλα Σκαμνέλου.


Εκδήλωση στη Βιέννη για τον Άνθιμο Γαζή, την Κυριακή, στις 12 το μεσημέρι


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ 25η ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΒΙΕΝΝΗ
Η Iερά Μητρόπολη  της Αυστρίας, η Ελληνική Σχολή της Βιέννης, το σωματείο ‘’Φίλοι Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου’’  με τη συνεργασία του Λυκείου των  Ελληνίδων Βόλου, ενόψει της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου,  πραγματοποιούν  εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη του Ανθίμου Γαζή στη Βιέννη.
Για την πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Βιέννη,  η πρόεδρος των Φίλων του Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου,  Σούλα Μπαρτζιώκα  τόνισε:
 Η συνεργασία μας με την Iερά Μητρόπολη της Αυστρίας , την Ελληνική Σχολή της Βιέννης και το Λύκειο Ελληνίδων Βόλου μας τιμά ιδιαίτερα. Προγραμματίσαμε την επετειακή εκδήλωση για την 25η Μαρτίου 1821 στη Βιέννη.  Η εκδήλωση,  η οποία είναι αφιερωμένη στον Άνθιμο Γαζή πραγματοποιείται, στο πλαίσιο της εξακτίνωσης του πολιτιστικού μας έργου, προβάλλοντας κορυφαίες πνευματικές προσωπικότητες του Τόπου μας με διεθνή εμβέλεια. Γνωρίζουμε ότι η Μητρόπολη αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα σταθερότητας και συσπείρωσης της Ομογένειας καθώς και ότι η Ελληνική Εθνική σχολή, είναι ο πνεύμονας της Ι.Μ. Αυστρίας. Ακριβώς γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους  συνεργαζόμαστε με την Μητρόπολη και την Ελληνική Σχολή της Βιέννης.
Πρόθεσή μας είναι,   να παρουσιάσουμε την ιστορική προσωπικότητα του Άνθιμου Γαζή, καθώς και τη σύνδεσή του  με τη Βιέννη και το Πήλιο. Πρόκειται για μια  τιμητική εκδήλωση,  αφιερωμένη στη μνήμη του συντοπίτη μας, πρωτεργάτη της Επανάστασης του 1821  Ανθίμου Γαζή,  η παραμονή του οποίου στη Βιέννη  (1796-1817) είναι στενά συνδεδεμένη με τη δραστηριότητά του εκεί, τόσο ως κληρικός και  προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου αλλά και ως διδάσκαλος,  προετοιμάζοντας την προεπαναστατική του δράση για την Εθνεγερσία του 1821.
Θα είναι πράγματι ένα πολύτιμο προσκύνημα για τα μέλη του σωματείου μας, η εκδήλωση και η επίσκεψη σ’ έναν ιστορικό χώρο, μέσα στον οποίο για αιώνες καλλιεργήθηκε και διαδόθηκε ο ελληνισμός, στο πλαίσιο μιας φιλικής ξένης χώρας.
Είμαι βεβαία ότι από την εν λόγω συνεργασία θα προκύψει μια ιδιαίτερα αξιόλογη εκδήλωση, η οποία θα συμβάλλει στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ του Βόλου και της Ελληνικής Ομογένειας της Αυστρίας, θα διδάξει σε όλους μας την έννοια της ενότητας του Ελληνισμού, αλλά και θα μας  αποκαλύψει, μέσα από την αυτενέργεια και την έρευνα της ιστορίας, μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 24 Μαρτίου 2019 ώρα 12:00  στο Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου της Βιέννης,  όπου και λειτουργούσε και ο Άνθιμος Γαζής . Ανάμεσα στους ιερείς που υπηρέτησαν στον ναό είναι ο Νεόφυτος Δούκας, ο Άνθιμος Γαζής και ο πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ ο Μεγαλοπρεπής.  Ο ναός φιλοξενήθηκε αρχικά σε άλλα κτίρια, ανεγέρθη στη σημερινή του μορφή, στην oδό των Ελλήνων (Griechengasse 8) στο κέντρο της Βιέννης, το 1806. Στο Ναό εκκλησιάζονταν ο Ρήγας Φεραίος, o Αλέξανδρος Υψηλάντης και τα μέλη της Φιλικής Εταιρείας. Στον Άγιο Γεώργιο τοποθετήθηκε το λείψανο του Αλέξανδρου Υψηλάντη για την νεκρώσιμη ακολουθία. Η εκκλησία διαθέτει μέχρι σήμερα έργα επιφανών καλλιτεχνών όπως οι εικόνες του Κωνσταντίνου Παρθένη. Το 2016 ανακαινίστηκε πλήρως».  
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
Δοξολογία,  κατάθεση στεφάνων.
Χαιρετισμοί:
Μητροπολίτης  Αυστρίας, Έξαρχος Ουγγαρίας και Μεσευρώπης κ. κ. Αρσένιος
Μπαρτζιώκα Κερασία, Εκπαιδευτικός ,Μουσειοπαιδαγωγός ,’’Πρόεδρος Σωματείου ‘’Φίλοι Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου’’ πρώην Δημ. Σύμβουλος Βόλου. Παράλληλα, η Πρόεδρος  θα παρουσιάσει το πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής και πτυχές του σύγχρονου Βόλου, μέσα από ένα εξαιρετικά καλαίσθητο  video, το οποίο επιμελήθηκαν ο Φίλοι του Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μαγνησίας.
Ομιλία Μαρίας Σπανού, ιστορικής ερευνήτριας-προέδρου  του Λυκείου των Ελληνίδων Βόλου με θέμα «Άνθιμος Γαζής: ‘’O πρωτοπόρος ρασοφόρος Πηλιορείτης στον ελληνικό Διαφωτισμό».
Μουσικό Πρόγραμμα (διάρκειας 20 λεπτών): Αγροκώστας Βασίλειος, Μουσικός, καθηγητής του Μουσικού Σχολείου Βόλου, ο  οποίος με πρωτοβουλία του σωματείου ‘’Φίλοι Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου θα ταξιδέψει στη Βιέννη προκειμένου  να πλαισιώσει την εκδήλωση με μουσικό πρόγραμμα.
Συμμετέχει η Χορωδία της Ελληνικής Σχολής της Βιέννης, της οποίας  οι μαθητές θα συνοδεύουν τον κ. Βασίλη Αγροκώστα.
 Η συμμετοχή  μας στην εν λόγω εκδήλωση θα αναδείξει τον τόπο μας και την  ιστορία του,  τις Μηλιές και το Πήλιο,   που υπήρξε και  η γενέτειρα του μεγάλου δασκάλου Άνθιμου Γαζή.
Είναι βέβαιο ότι θα μας γεμίσει συγκίνηση και υπερηφάνεια.


Εκδήλωση στη Βιέννη για τον Άνθιμο Γαζ΄, Κυριακή , 24 Μαρτίου, 12 το μεσημέρι



ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ 25η ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΒΙΕΝΝΗ
Η Iερά Μητρόπολη  της Αυστρίας, η Ελληνική Σχολή της Βιέννης, το σωματείο ‘’Φίλοι Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου’’  με τη συνεργασία του Λυκείου των  Ελληνίδων Βόλου, ενόψει της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου,  πραγματοποιούν  εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη του Ανθίμου Γαζή στη Βιέννη.
Για την πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Βιέννη,  η πρόεδρος των Φίλων του Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου,  Σούλα Μπαρτζιώκα  τόνισε:
 Η συνεργασία μας με την Iερά Μητρόπολη της Αυστρίας , την Ελληνική Σχολή της Βιέννης και το Λύκειο Ελληνίδων Βόλου μας τιμά ιδιαίτερα. Προγραμματίσαμε την επετειακή εκδήλωση για την 25η Μαρτίου 1821 στη Βιέννη.  Η εκδήλωση,  η οποία είναι αφιερωμένη στον Άνθιμο Γαζή πραγματοποιείται, στο πλαίσιο της εξακτίνωσης του πολιτιστικού μας έργου, προβάλλοντας κορυφαίες πνευματικές προσωπικότητες του Τόπου μας με διεθνή εμβέλεια. Γνωρίζουμε ότι η Μητρόπολη αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα σταθερότητας και συσπείρωσης της Ομογένειας καθώς και ότι η Ελληνική Εθνική σχολή, είναι ο πνεύμονας της Ι.Μ. Αυστρίας. Ακριβώς γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους  συνεργαζόμαστε με την Μητρόπολη και την Ελληνική Σχολή της Βιέννης.
Πρόθεσή μας είναι,   να παρουσιάσουμε την ιστορική προσωπικότητα του Άνθιμου Γαζή, καθώς και τη σύνδεσή του  με τη Βιέννη και το Πήλιο. Πρόκειται για μια  τιμητική εκδήλωση,  αφιερωμένη στη μνήμη του συντοπίτη μας, πρωτεργάτη της Επανάστασης του 1821  Ανθίμου Γαζή,  η παραμονή του οποίου στη Βιέννη  (1796-1817) είναι στενά συνδεδεμένη με τη δραστηριότητά του εκεί, τόσο ως κληρικός και  προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου αλλά και ως διδάσκαλος,  προετοιμάζοντας την προεπαναστατική του δράση για την Εθνεγερσία του 1821.
Θα είναι πράγματι ένα πολύτιμο προσκύνημα για τα μέλη του σωματείου μας, η εκδήλωση και η επίσκεψη σ’ έναν ιστορικό χώρο, μέσα στον οποίο για αιώνες καλλιεργήθηκε και διαδόθηκε ο ελληνισμός, στο πλαίσιο μιας φιλικής ξένης χώρας.
Είμαι βεβαία ότι από την εν λόγω συνεργασία θα προκύψει μια ιδιαίτερα αξιόλογη εκδήλωση, η οποία θα συμβάλλει στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ του Βόλου και της Ελληνικής Ομογένειας της Αυστρίας, θα διδάξει σε όλους μας την έννοια της ενότητας του Ελληνισμού, αλλά και θα μας  αποκαλύψει, μέσα από την αυτενέργεια και την έρευνα της ιστορίας, μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 24 Μαρτίου 2019 ώρα 12:00  στο Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου της Βιέννης,  όπου και λειτουργούσε και ο Άνθιμος Γαζής . Ανάμεσα στους ιερείς που υπηρέτησαν στον ναό είναι ο Νεόφυτος Δούκας, ο Άνθιμος Γαζής και ο πατριάρχης Ιωακείμ Γ΄ ο Μεγαλοπρεπής.  Ο ναός φιλοξενήθηκε αρχικά σε άλλα κτίρια, ανεγέρθη στη σημερινή του μορφή, στην oδό των Ελλήνων (Griechengasse 8) στο κέντρο της Βιέννης, το 1806. Στο Ναό εκκλησιάζονταν ο Ρήγας Φεραίος, o Αλέξανδρος Υψηλάντης και τα μέλη της Φιλικής Εταιρείας. Στον Άγιο Γεώργιο τοποθετήθηκε το λείψανο του Αλέξανδρου Υψηλάντη για την νεκρώσιμη ακολουθία. Η εκκλησία διαθέτει μέχρι σήμερα έργα επιφανών καλλιτεχνών όπως οι εικόνες του Κωνσταντίνου Παρθένη. Το 2016 ανακαινίστηκε πλήρως».  
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
Δοξολογία,  κατάθεση στεφάνων.
Χαιρετισμοί:
Μητροπολίτης  Αυστρίας, Έξαρχος Ουγγαρίας και Μεσευρώπης κ. κ. Αρσένιος
Μπαρτζιώκα Κερασία, Εκπαιδευτικός ,Μουσειοπαιδαγωγός ,’’Πρόεδρος Σωματείου ‘’Φίλοι Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου’’ πρώην Δημ. Σύμβουλος Βόλου. Παράλληλα, η Πρόεδρος  θα παρουσιάσει το πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής και πτυχές του σύγχρονου Βόλου, μέσα από ένα εξαιρετικά καλαίσθητο  video, το οποίο επιμελήθηκαν ο Φίλοι του Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μαγνησίας.
Ομιλία Μαρίας Σπανού, ιστορικής ερευνήτριας-προέδρου  του Λυκείου των Ελληνίδων Βόλου με θέμα «Άνθιμος Γαζής: ‘’O πρωτοπόρος ρασοφόρος Πηλιορείτης στον ελληνικό Διαφωτισμό».
Μουσικό Πρόγραμμα (διάρκειας 20 λεπτών): Αγροκώστας Βασίλειος, Μουσικός, καθηγητής του Μουσικού Σχολείου Βόλου, ο  οποίος με πρωτοβουλία του σωματείου ‘’Φίλοι Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου θα ταξιδέψει στη Βιέννη προκειμένου  να πλαισιώσει την εκδήλωση με μουσικό πρόγραμμα.
Συμμετέχει η Χορωδία της Ελληνικής Σχολής της Βιέννης, της οποίας  οι μαθητές θα συνοδεύουν τον κ. Βασίλη Αγροκώστα.
 Η συμμετοχή  μας στην εν λόγω εκδήλωση θα αναδείξει τον τόπο μας και την  ιστορία του,  τις Μηλιές και το Πήλιο,   που υπήρξε και  η γενέτειρα του μεγάλου δασκάλου Άνθιμου Γαζή.
Είναι βέβαιο ότι θα μας γεμίσει συγκίνηση και υπερηφάνεια.

Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

Southern Cultures Special 25th Anniversary Issue (Here/Away)


by Katharine Henry
Guest Editor: Karida Brown
Submission deadline: March 30, 2019

Southern Cultures, the award-winning quarterly of the UNC Center for the Study of the American South, is planning four special issues in 2019 to mark its 25th year of publication. The four themes— Backward/ForwardInside/OutsideLeft/Right, and Here/Away—will highlight where the South is coming from and where it’s going, who’s included and who’s left out, how it’s changing and how it’s not, what’s near and what’s far. We’d like contributors to interpret these themes broadly and creatively, mixing serious interpretations of the South’s history, future, space, and politics with reimagined takes on what these tropes should mean going forward.

We invite submissions from scholars, writers, and visual artists for our Winter 2019 issue, Here/Away, through March 30, 2019, at https://southerncultures.submittable.com/submit .

Where is the South, really? In our contemporary moment, we continue to grapple with the various tensions and contradictions that make and remake the South. From its historical legacies of racial slavery, Indian removal, and its various systems of oppression, to its vibrant cultural expressions, traditions, and ways of being, Here/Away seeks to explore and document the region as it looks within its borders and beyond, as it imagines itself and as others see it. The issue will look at stories of diaspora, exile, travel, trade, culture, trafficking, aesthetics, migration/immigration, and regional cooperation and conflict.

We’re looking for solidly grounded studies on major themes, speculations about what’s coming, reflections on the distant past or future, and snapshots of yesterday, today, and tomorrow. We aim to break out of old frameworks and see the past and the future in new ways.

Submissions can cover any topic or theme related to southern communities and peoples, and their roots and routes. We seek pieces that examine the South across time, explore new understandings of the region and its peoples, identify current communities and concerns, and address ongoing struggles for justice and expression going forward. We welcome explorations of the region in the forms Southern Cultures publishes: scholarly articles, memoir, interviews, surveys, photo essays, and shorter feature essays.

Possible topics and questions to explore might include (but are certainly not limited to):
  • Diaspora
  • Migration/immigration
  • Music
  • Exile
  • Aesthetics
  • Travel
  • Trade
  • Education
  • Food
  • Trafficking
  • Regional belonging
  • Factionalism
  • Cosmopolitanism
  • Globalization
  • Industrialization
  • Inequality
As Southern Cultures publishes digital content, we encourage creativity in coordinating print and digital materials in submissions and ask that authors submit any potential video, audio, and interactive visual content with their essay or introduction/artist’s statement. We encourage authors to gain familiarity with the tone, scope, and style of our journal before submitting. Those with access to Project Muse can read past issues for free. To read our current issue and our submission guidelines, or browse our content, please visit www.southerncultures.org.


Delta Symposium and Arkansas Roots Music Festival - April 10 - 13



The Department of English, Philosophy, and World Languages at Arkansas State University announces the twenty-fifth annual Delta Symposium, April 10-13, 2019.  The Delta Symposium features a wide variety of scholarship that focuses on the Delta’s history and culture. Individual and panel presentations on topics relevant to the history and culture of the Arkansas and Mississippi Deltas and surrounding regions will be featured along with keynote presentations, video screenings, poetry and creative writing, and live music.

Special emphasis is on this year's theme of “Dislocation and the Delta.” The focus is on how people have been dislocated from their own communities as well as on ways that dislocated people have come to live in the region. We have a wide variety of presenters, including the Arkansas natives Harry Thomason -- who has made major contributions as a producer and screenwriter -- and our state’s 2018 poet laureate, Jo McDougall. We are also honored to bring Simon Bronner to campus to share his scholarship on Delta Blues through the university’s Lecture/Concert Series. On Saturday, we’ll continue the morning’s activities with Delta Heritage Day that will feature a documentary film presentation on restorative justice work in the Elaine, Arkansas community.

The 2019 event will conclude on Saturday with the Arkansas Roots Music Festival through continued support from KASU FM 91.9. This year’s music highlights the musical forms relates to rock-a-billy through showcasing Arkansas bands in a free festival. Acts include the Ozark Highlands Trio’s string band music, Kurt and Andrea Stephenson’s bluegrass, Mookie Cartwright’s blues, and the rock-a-billy of the Boss Tweeds.

All events are free and open to the public. For more information, feel free to contact me below:
       
Delta Symposium Committee
c/o Dr. Gregory Hansen, Chair
Arkansas State University
Dept. of English, Philosophy, and World Languages
P.O. Box 1890
State University, AR 72467
ghansen@Astate.edu
Phone: 870-972-3043
Fax: 870-972-3045

Visit us on the web at AState.edu/delta-symposium


Δι΄αυτόν το Προορισμόν..., Με τον Κρυστάλλη στο φεστιβάλ θεάτρου, στην Καρδίτσα


οι θίασοι που θα διαγωνιστούν στο 35ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας είναι οι εξής:
1)Κεντρική Σκηνή Πολιτιστικού Συλλόγου Περιγιαλίου ΑΠΟΛΛΩΝ με το έργο «Μάνα, μητέρα, μαμά» του Γιώργου Διαλεγμένου
2)Θεατρική Ομάδα Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου με το έργο «Η επίσκεψη της Γηραιάς Κυρίας» του Φρήντριχ Ντύρενματ
3)Ελληνικό Θεατρικό Εργαστήρι Βρυξελλών με το έργο «Γάμος άνευ νύμφης» του Αλέξανδρου Ρήγα Ραγκαβή
4)Θεατρική Σκηνή Βαρνάβα Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα με το έργο «Αλμανάκ» της Μαριάννας Κάλμπαρη
5)Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Μυλοποτάμου με το έργο «Η ποντικοπαγίδα» της Αγκάθα Κρίστι
6)Ομάδα Τέχνης «βορείως» από Πράμαντα Ιωαννίνων με το έργο «…δι΄αυτόν τον προορισμόν…»
7)Θεατρική Ομάδα Δήμου Ήλιδας «ερασιΤΕΧΝΕΣ» με το έργο «Ράφτης Κυριών» του Georges Feydeau
8)Θεατρική Ομάδα Πάτρας «ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ» με το έργο «Φούστα Μπλούζα» των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου

Τρίτη 19 Μαρτίου 2019

Ευάγγελος Αυδίκος, Τι καπνό φουμάρεις;, efsyn,




·                          
·                      Η οικονομική κρίση προκάλεσε, δικαιολογημένα, πολλές αλλαγές στις συνήθειες. Μία απ’ αυτές ήταν η μύηση στο στριφτό τσιγάρο. Αυτό πρόσθεσε περισσότερα τελετουργικά στοιχεία στην προετοιμασία. Εγινε κεντίδι το άνοιγμα της χάρτινης σακούλας, το πατίκωμα του καπνού, το σάλιωμα και η φωτιά.
Να πω την αμαρτία μου, χάζευα τα επιδέξια χέρια που μαστόρευαν την καπνική απόλαυση. Το χάζευα ως θέαμα, είχα πριν από πολλά χρόνια αποσκιρτήσει από την ομάδα των καπνιστών.
Πολύ γρήγορα, το στριφτό πέρασε σε μορφή ημιπαρανομίας. Δημιουργήθηκε ένα δίκτυο προμήθειας καπνού από παραγωγούς. Βαρύ χόρτο, λέγανε. Αλλά και φτηνό. Χωρίς το πανωπροίκι των φόρων. Δεν είμαι βέβαιος αν ήταν μόνο η αδυναμία αγοράς τσιγάρων.
Η βίαιη μείωση των εισοδημάτων προκάλεσε πανικό και αναδιάταξη των οικογενειακών και προσωπικών προϋπολογισμών. Οι εργαζόμενοι άρχισαν να ειδικεύονται στην κοπτική ραπτική. Ηταν επιπλέον και ο ίλιγγος από την ανατροπή του τρόπου ζωής. Οι Ελληνες για πρώτη φορά, μετά από πολλές δεκαετίες, ένιωσαν το έδαφος να υποχωρεί.
Το στριφτό, εκτός των άλλων, έγινε και σύμβολο αντίστασης σε κάτι που τρόμαζε. Τότε μπήκε στη ζωή όσων κατοικούσαν πέριξ του Αμβρακικού -και όχι μόνο- ο καπνός του Αγρινίου. Σακούλες χωρίς τις ετικέτες της νομιμότητας. Χωρίς την καταβολή της φορολογίας του καπνού στα κρατικά ταμεία.
Αυτή η προσχώρηση στον καπνό που διακινούνταν χέρι χέρι δεν κράτησε πολύ. Εμπειρική είναι η γνώση μου. Το Αγρίνιο όμως και ο καπνός του επέστρεψαν μ’ ένα σπουδαίο βιβλίο που εκδόθηκε με ενίσχυση του Δήμου Αγρινίου. Το επιμελείται η Κωνσταντίνα Μπάδα («Ιστορία και μνήμη του καπνού στον 20ό αιώνα», Παρασκήνιο), χρόνια στο κουρμπέτι της έρευνας.
Με αγάπη για τον τόπο της που δεν γίνεται ευκολία και χάιδεμα αυτιών. Εχει τη γνώση και την εμπειρία να βλέπει με καθαρό μάτι. Χρειάζεται, όμως, και η συνδρομή των τοπικών αρχών.
Για να ανοίξουν τα αρχεία. Να ανοίξουν τα στόματα. Κι αυτό είναι δίκοπο μαχαίρι όταν δουλεύεις στον τόπο σου. Οι κάτοικοι είναι παντού ίδιοι. Σε μεγάλο βαθμό. Δυσκολεύονται να χωνέψουν τις αλήθειες που χαλάνε την εικόνα της πόλης τους. Δυσκολεύονται να ψάξουν πίσω απ' αυτό που φαίνεται.
Ο «καπνός» ήταν ο κόσμος και η ελπίδα της περιφέρειας για πολλές δεκαετίες. Αγώνες εργατικοί και πολιτικοί. Κόποι και χαμένες ζωές. Ιστορίες για γυναίκες που μαράθηκαν στα χωράφια σαν τα φύλλα του καπνού που μάζευαν. Ελπίδες για καλές τιμές που έγιναν φρούδες. Εμποροι που πατούσαν στον λαιμό τους αδύναμους καλλιεργητές. Καπνέμποροι που δεν ορρωδούσαν προ ουδενός. Ζωές που έγιναν κομποσκοίνι στις καπναποθήκες.
Αυτές οι ζωές γίνονται το προζύμι για το βιβλίο. Ελπίδες και απογοητεύσεις που γίνονται το ζυμάρι μιας ιστορίας που συχνά ξεχνιέται. Που δεν γίνεται σοφία.


Κυριακή 17 Μαρτίου 2019

Άνδρες του αίματος» του Μάνου Ελευθερίου, ΤΟ ΕΘΝΟΣ, 16.3.17




Το τελευταίο αλληγορικό και αποκαλυπτικό μυθιστόρημα του αξέχαστου Μάνου Ελευθερίου, το κύκνειο άσμα ενός μεγάλου δημιουργού. Ένα καυστικό σχόλιο στη σύγχρονη πραγματικότητα.
Ό,τι γράφτηκε απ' τους προφήτες ήταν εκ Θεού. Ό,τι κακό έγινε οφείλεται στους ανθρώπους. Παντού σχεδόν υπάρχουν τα ζεύγη. Υπήρχαν από την αρχή του κόσμου και μ' αυτά θα κλείσουν τον κύκλο του. Από τη μια μεριά η δολοφονική δυναστεία των δυνατών, η οποία από αλλού ξεκίνησε και αλλού έφθασε.
Ξεκίνησε από τα οράματα ενός καλύτερου κόσμου και κατέληξε να κρατά τη στραταρχική ράβδο μιας εξουσίας βουτηγμένης στο μίσος, στη μνησικακία, στην κατάθλιψη και στη νευρωτική υστερία της εκδίκησης και της εκτέλεσης όποιου νόμιζε ότι σήκωσε κεφάλι, ότι δεν συμφωνούσε σε όσα έπρατταν ή έγινε αστέρι στη δουλειά του· είτε στρατηγοί ήταν αυτοί είτε καλλιτέχνες, σαν κι εσένα, είτε μεγάλοι επιστήμονες, και από την άλλη οι αιώνιοι αντίπαλοι, για να δημιουργηθεί το ζεύγος, η συμμορία των αδυνάτων, γιατί συμμορία καθαρμάτων την κατάντησαν όσοι τους πήραν στον λαιμό τους, και ήταν όλοι αυτοί οι οποίοι πραγματικά πίστεψαν και πολέμησαν και φυλακίστηκαν και εξορίστηκαν και έδωσαν το αίμα της καρδιάς τους για τη λύτρωση της πατρίδας τους, της έρμης πατρίδας που αναστέναζε, και αν ήταν δυνατό τη λύτρωση της ανθρωπότητας, τέτοιο όραμα και τέτοια ελπίδα, που αλλιώς ξεκίνησαν κι αυτοί και αλλού έφθασαν, αφού χρησιμοποίησαν το μαχαίρι και το αίμα κι αφού το ένα μαχαίρι ζητάει κι άλλα μαχαίρια και το λίγο αίμα ζητάει ποταμούς αιμάτων. Όλοι τους, τελικά, είναι άνδρες του αίματος.
Ακραιφνώς πολιτικό μυθιστόρημα οι «Άνδρες του αίµατος», καθώς έχουµε σύνολα ανθρώπων ή µάλλον την ανθρωπότητα ολόκληρη που δοκιμάζεται μέσα σε ένα σατανικά τεχνουργημένο καθεστώς ελέγχου και λογοκρισίας, ώστε όσο αισθάνεται να απειλείται όποιος στρέφεται κατά της καθεστηκυίας τάξης άλλο τόσο να κινδυνεύει όποιος ναρκοθετεί την τάξη αυτή µε την κατά µόνας άσκησή του.
Είναι πρωτοφανές πόσο μέσα σε ένα μυθιστόρημα που θα το χαρακτήριζε κανείς εύκολα αλληγορικό ή ως ένα μυθιστόρημα καταγγελίας, το καθετί λέγεται µε την πιο κυριολεκτική του σηµασία, ενώ η καταγγελία αποκτά τον πιο ακριβό της χαρακτήρα που δεν είναι άλλος από το να δείχνεις, όπως προσφυώς το αποτύπωσε στους ανεπανάληπτους στίχους του ο Μανόλης Αναγνωστάκης: «Ανάπηρος δείξε τα χέρια σου. Κρίνε για να κριθείς». 
18012_03.jpg
Μάνος Ελευθε

Παρή Σπίνου, Επενδύτης της παράδοσης και της μόδας , efsyn, 17.03.2019

Επενδύτης της παράδοσης και της μόδας

Dries van Noten, Inspirations («Εμπνεύσεις»), MoMu, Αμβέρσα 2015. ©Koen de Waal 
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ


  • A-
  • A+
Ενα σπάνιο, εξαιρετικό ένδυμα που φορέθηκε στα Δυτικά Βαλκάνια την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και παρουσιάζει γεωγραφικές ενδιαφέρουσες παραλλαγές, ο «ντουλαμάς» και αντίστοιχα το «πιρπιρί» για τις γυναίκες, γνωρίζει νέες δόξες στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Πειραιώς). Πρόκειται για την έκθεση «Ιωάννα Παπαντωνίου "Ντουλαμάς" ο μεγαλοπρεπής. Ενα πανωφόρι αλλιώτικο από τ’ άλλα» που διοργανώνει το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα (ΠΛΙ) έως τις 26 Μαΐου.
Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει τη μακρόχρονη σχέση της σπουδαίας σκηνογράφου, ενδυματολόγου και ιδρύτριας του ΠΛΙ με τον ντουλαμά. Μια σχέση ερευνητική, η οποία αναδεικνύει τις διαφορετικές τοπικές εκδοχές του ενδύματος, αλλά κυρίως μια σχέση δημιουργική, εφόσον το ένδυμα αυτό αποτέλεσε μια σταθερή πηγή έμπνευσης κατά την πολυετή πορεία της στο θέατρο.
«"Ντουλαμάς" ο μεγαλοπρεπής» 
στο Μουσείο Μπενάκη
(κτίριο Πειραιώς)
Δείγματα από τη συνεργασία της με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Θεσσαλικό Θέατρο και την Εθνική Λυρική Σκηνή εκτίθενται τώρα. Οπως σημειώνει η ίδια στον κατάλογο της έκθεσης: «Στο θέατρο σχεδίασα πάνω στο αχνάρι του ντουλαμά πολλές παραλλαγές, χρησιμοποιώντας υφάσματα της επιλογής μου σε διάφορους συνδυασμούς. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Στις “Χοηφόρες” και στους “Επτά επί Θήβας” του Αισχύλου, στην “Εκάβη” του Ευριπίδη, στον “Κύκλο με την κιμωλία” του Μπέρτολτ Μπρεχτ και στους “Δραπέτες της σκακιέρας” των Γιώργου Κουρουπού και Ευγένιου Τριβιζά δοκίμασα να πειραματιστώ με ασύμμετρη χρήση υφασμάτων και διακόσμησης».
«Κλυταιμνήστρα». Κοστούμι της Ιωάννας Παπαντωνίου για τη Λυδία Κονιόρδου στις «Χοηφόρες του Αισχύλου», Θεσσαλικό Θέατρο, 1992. Δεξιά: Ενδυμασία με «ντουλαμά», που φέρεται να ανήκε στον βασιλιά Οθωνα, μέσα 19ου αιώνα ©Λύκειο των Ελληνίδων

Στην τουρκική γλώσσα «dolama» σημαίνει επενδύτης. Αλλά γιατί η ίδια αποκαλεί τον ντουλαμά μεγαλοπρεπή; «Εξαιτίας της διαφορετικότητας που παρουσιάζει το αχνάρι του. Η χρήση δύο ημικυκλικών πλαϊνών δημιουργεί μια απίστευτη ποικιλία από εφέ. Η επιλογή των υλικών, της διακόσμησης, η τοποθέτηση των ημικυκλίων, συμμετρικών ή ασύμμετρων, μπορούν να δημιουργήσουν άπειρες μοναδικές παραλλαγές όπως τα δακτυλικά αποτυπώματα, ακόμα και στο λευκό χρώμα».
Η Ιωάννα Παπαντωνίου ωθεί τη δημιουργική αυτή διαδικασία ένα βήμα παραπέρα, εμπλέκοντας τη σύγχρονη σκηνή της ελληνικής μόδας. Μια πρώτη προσπάθεια είχε ήδη γίνει όταν πρότεινε σε επιλεγμένους Ελληνες σχεδιαστές μια πειραματική έκθεση, που πραγματοποιήθηκε στον πολιτιστικό χώρο του ΠΛΙ «Κανάρη 4» στο Κολωνάκι, με βάση τον ντουλαμά και το «πιρπιρί», έχοντας παράδειγμα την έκθεση «Inspirations» του Dries van Noten στο MoMu, στην Αμβέρσα το 2015.
Τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας, εμπλουτισμένα με δημιουργίες περισσότερων σχεδιαστών, παρουσιάζονται στην τελευταία ενότητα της έκθεσης. Παίρνουν μέρος οι: Angelos Bratis, Dimitris Dassios, Deux Hommes, Tina Karageorgi,
Sophia Kokosalaki, Loukia, Maison Faliakos, Mi-Ro, Marcello Nyktas,
Parthenis, Aristeides Tzonevrakis - «Aristotechnima», Daphne Valente, Zeus & Dione και Vassilis Emmanuel Zoulias. Παρουσιάζονται, τέλος, και λευκοί ντουλαμάδες του Αριστείδη Τζονευράκη, για να καταδειχθεί η δυναμική του ντουλαμά ακόμα και στο λευκό χρώμα.

Ιnfo: Ενα πανωφόρι που ανήκε στην οικογένεια Γιαννοπούλου από το Ναύπλιο, δημιουργία του Ναυπλιώτη ράφτη, ο οποίος έραβε και τη βασίλισσα Αμαλία, είναι το νέο απόκτημα του ΠΛΙ. Η παρουσίαση θα γίνει αυτή την Κυριακή 11.30-12.30, με ανοιχτή ξενάγηση για το κοινό από την Ιωάννα Παπαντωνίου στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138, τηλ. 210 3453111).

Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΘΝΟΛΟΓΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΥΚΛΟΥ ΟΜΙΛΙΩΝ - ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ ΜΑΡΤΙΟΣ-ΜΑΙΟΣ 2019


Η Ελληνική Εταιρεία Εθνολογίας οργανώνει κύκλο ομιλιών - συζητήσεων με θέμα:
«Ανθρωπολογία και/για το Διαδίκτυο»


Δευτέρα 18 Μαρτίου 2019. Νουνανάκη Αφροδίτη-Λήδια: Οι αστικοί θρύλοι ως μέρος του Creepypasta: η επίδραση του διαδικτύου από την προφορική στην ψηφιακή μετάδοση του είδους.

Δευτέρα 1  Απριλίου 2019. Τσατσαρώνη Ελένη: "Έχεις αμφισβητήσει πότε τη φύση της πραγματικότητάς σου;": Η σχέση της τηλεοπτικής σειράς Westworld με το λόγο που παράγεται στο ψηφιακό  πεδίο γύρω από αυτή.

Δευτέρα 15 Απριλίου 2019. Laurence Larochelle: Εθνογραφία των διαδικτυακών fan κοινοτήτων: η περίπτωση των Ελλήνων τηλεθεατών των τούρκικων σίριαλ.

Δευτέρα 6 Μαΐου 2019. Τσέκερης Χαράλαμπος – Πέρσα Ζέρη: Εμπειρική πολιτική κοινωνιολογία του διαδικτύου.

Δευτέρα 20 Μαΐου 2019. Παπαγεωργίου Βασιλική: Εαυτός και ταυτότητα στους κόσμους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: προσεγγίζοντας εθνογραφικά το facebook.



ΠΡΟΣΟΧΗ! Οι ομιλίες γίνονται στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), οδός Κρατίνου 9 και Αθηνάς, Πλατεία Κοτζιά, (παραπλεύρως του Δημαρχείου Αθηνών) και ώρα 7.00 μ.μ., με ελεύθερη είσοδο. Τηλ. επικοινωνίας για είσοδο: 6944110452 (Μ. Πέτρου), 2107491651 (Γ. Κανδύλης), 6989830307 (Ε. Αλεξάκης).
Επιτροπή Ομιλιών-Συζητήσεων: Μαρία Κοκολάκη, Ανδρομάχη Οικονόμου, Ελευθέριος Αλεξάκης, Μαρία Ανδρουλάκη,