Σελίδες

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2017

Call for Submissions — Western Folklore



                                                                                                
About Western Folklore
Western Folklore (ISSN 0043-373X), the journal of the Western States Folklore Society (formerly California Folklore Society), is published quarterly in winter, spring, summer, and fall. Founded in 1942, it has become the leading American journal devoted to the description and analysis of regional, national, and international folklore and custom. Subscribers include professional and amateur folklorists, anthropologists, sociologists, and historians, as well as libraries, historical societies, and folk art museums.
Call for Submissions
We are currently seeking to develop a pipeline of high-quality submissions for our upcoming volumes. Submissions are encouraged from all fields as long as they deal substantively with folklore, folklife, the discipline or history of folklore, folklore theory, or other topics related to expressive human behavior anywhere in the world. Submissions that address folklore as informed by any academic field, methodological approach, or theoretical perspective shall be considered.
The journal publishes research articles and book/exhibit/media reviews in print, which are also made available in full-text online through a variety of research databases. Proposals for special issues will be considered at the discretion of the editor.
Submissions undergo a rigorous multi-tiered peer review process which includes the journal’s editorial staff and external reviewers.
September 15, 2017 is the deadline for submissions to be published in Vol. 77, No. 2 (Spring, 2018). Papers should be between 6,000 and 10,000 words in length.
For further queries, please email the editor, Anthony Bak Buccitelli, directly at editor@westernfolklore.org or the review editor, Kristiana Willsey, at reviews@westernfolklore.org
For further information about the journal and its submission process, visit WF’s website at: http://www.westernfolklore.org

Οι Διαφορετικοί Το Σάββατο στο κτήμα Θωμά Κοροβίνη


Για ένατη συνεχή χρονιά πραγματοποιούνται πολιτιστικά δρώμενα στο κτήμα του συγγραφέα και τραγουδοποιού Θωμά Κοροβίνη στο Πήλιο, στα Πλατανίδια, σε συνεργασία με το Μουσείο Ελιάς και Λαδιού Πηλίου. Η δημιουργία ως απάντηση στην κρίση!
Μέχρι τώρα έγιναν τιμητικά αφιερώματα στην Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και τη Θεσσαλονίκη, τον Καβάφη, τον έρωτα στη λογοτεχνία, το ελληνικό λαϊκό τραγούδι, τους νεότερους Έλληνες ποιητές. Η κεντρική εκδήλωση είναι  το  Σάββατο 1η  Ιουλίου, με ώρα έναρξης τις 9:00 το βράδυ ακριβώς.
Θέμα της εκδήλωσης είναι «οι διαφορετικοί». Στόχος είναι η ανάδειξη της διαφορετικότητας ως φυσικού, ατομικού και κοινωνικού δικαιώματος σε ποικίλα επίπεδα έκφρασής του.









Πέμπτη 29 Ιουνίου 2017

Διαμαντής Αξιώτης, Πλωτές γυναίκες, επανέκδοση, ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ 2017, ΑΠΟ ΤΟhttp://www.kavalapost.gr/180475/gynekes-tou-diamanti-axioti-pleoun-xana-sta-rafia-ton-vivliopolion/

Η υπόθεση

Ο Κωνσταντίνος Δούκας αφού εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη σε ηλικία 20 χρόνων, καταφεύγει στην Αλεξάνδρεια μαζί με την δεκαεξάχρονη Τουρκάλα Λαλέ, γνωρίζεται τάχιστα με την οικογένεια του μεγαλοκαπνεμπόρου Γεώργιου Ιορδάνου από την Καππαδοκία. Σ’ αυτό συντελεί η εκθαμβωτική ομορφιά και των δύο, η ευγλωττία, το θράσος και τα ασύστολα ψεύδη του Κωνσταντίνου. Εκεί, η Λαλέ βαφτίζεται χριστιανή και ονομάζεται Ευδοκία.
Όταν, μετά από δύο χρόνια, το 1920, ο Ιορδάνου τον στέλνει ως εκτιμητή καπνών στην Ελλάδα –στην Καβάλα συγκεκριμένα, από τις πρώτες καπνουπόλεις της εποχής– ο Κωνσταντίνος θα συναντήσει τον αδελφό του Γεώργιου, Ευγένιο Ιορδάνου, ισχυρό καπνέμπορο και πρώτο εκλεγμένο δήμαρχο, θα παραμείνει εκεί, προδίδοντας χωρίς καμιά τύψη τον Αλεξανδρινό ευεργέτη του. Στην Καβάλα προστατεύεται και ευεργετείται, μέσω των ίδιων προσόντων, τόσο από τον Ευγένιο όσο και από τον Αυστριακό Άντολφ Βιξ, ισχυρό οικονομικό και κοινωνικό παράγοντα.
Ο Κωνσταντίνος, σε μικρό χρονικό διάστημα, αναδεικνύεται σε έμπορο καπνού. Παρά την έντονη επιθυμία του να αποκτήσει γιο προς συνέχιση της ένδοξης οικογένειας των Δούκα, η Πλουσία γεννά, από μία κάθε χρόνο, πέντε θυγατέρες. Ο Κωνσταντίνος τις ονομάζει, διαδοχικά, Ανδρομάχη, Ανδρόκλεια, Ανδροφίλη, Ανδροθέα και Ανδρονίκη, ελπίζοντας γι’ αυτές μέσα από τα ανδρικά τους ονόματα, την μελλοντική απόκτηση δύναμης, ισχύος.
Πόλεμος, κατοχή, διακυμάνσεις του καπνικού, πτώχευση της οικογένειας και θάνατος του Κωνσταντίνου κατά την πτώση του αεροσκάφους που επιχειρεί την παρθενική του πτώση Καβάλα – Αθήναι. Στην πρώτη αεροπορική τραγωδία της χώρας. Ο Κωνσταντίνος είναι ήδη 52 ετών…

Ο Λευτέρης Ξανθόπουλος για τις «Πλωτές γυναίκες»

«Εντύπωση και θαυμασμό προκαλεί η εμμονή του Αξιώτη στη σύγχρονη μυθολογία της Καβάλας και της ευρύτερης περιοχής. Δεν γνωρίζω άλλη περίπτωση νεοέλληνα συγγραφέα που να έχει κυριολεκτικά καταληφθεί από την πόλη του και να λειτουργεί αποκλειστικά και μόνο σε σχέση με την οικουμενικότητα και τη μοναδικότητα που αυτή του προσφέρει. Ιδιωτικοί θρύλοι και μύθοι, ανεπιβεβαίωτες ή μη ιστορίες, θραύσματα, ακούσματα και διαβάσματα αποτελούν την πρώτη ύλη που γονιμοποιεί τις συνθέσεις του Αξιώτη.
Οι «Πλωτές γυναίκες» είναι ένα βιβλίο ανοιχτό, που διαθέτει στην οροφή του μικρούς και μεγάλους φεγγίτες με χρωματιστά γυαλάκια απ’ όπου κατεβαίνουν ισχυρές δέσμες φωτός και δίνουν στην ιστορία τις διαστάσεις και την πολυχρωμία της.
Η αφήγηση κινείται δαιμονικά, παράγει τριβές, κινείται μπρος και πίσω στον χρόνο, από το μέσα προς το έξω των πραγμάτων, μετακινείται από το ιδιωτικό στο δημόσιο, ψάχνει τους χαρακτήρες και τις πράξεις τους, ψηλαφεί τα διαφορετικά πρόσωπα της πόλης ή καλύτερα τις μάσκες της πολιτείας που αλλάζει.
Ένα βιβλίο ουσιαστικό, παραδομένο στα στερεότυπα της γυναικείας ψυχής, που επιλέγει ως φυγή άλλοτε τον μεγάλο έρωτα, άλλοτε τη μεγάλη κατάθλιψη, ακόμα και την αυτοκτονία.
Οι «Πλωτές γυναίκες» είναι ένα γοητευτικό βιβλίο που διαβάζεται εύκολα και ευχάριστα και με αυτά τα χαρακτηριστικά του αποτελεί δωρεά ψυχής στις μέρες της αθρόας και αλόγιστης υπερπροσφοράς».
Απόσπασμα από κριτική για τις «Πλωτές γυναίκες» του, επίσης Καβαλιώτη, ποιητή και σκηνοθέτη, όπως δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, το Σαββατοκύριακο 26 & 27 Ιουλίου 2003.

Ο συγγραφέας

Ο Διαμαντής Αξιώτης γεννήθηκε στην Καβάλα όπου και ζει. Έχει εκδώσει ποιητικές συλλογές, συλλογές διηγημάτων, τέσσερα μυθιστορήματα και ανθολογίες ποίησης και διηγήματος. Υπήρξε επί σειρά ετών υπεύθυνος λογοτεχνικών περιοδικών, καθώς επίσης και ραδιοφωνικών εκπομπών. Κείμενά του έχουν παρουσιαστεί στο θέατρο.


Φωτογραφία: Γιάννης Γκουζίδης

Έργα του

Π Ο Ι Η Τ Ι Κ Ε Σ   Σ Υ Λ Λ Ο Γ Ε Σ
1966 Ιχώρ, Καβάλα
1974 Ποσοστό ευθύνης, Καβάλα
1976 Διαμπερές, εκδ. Σκαπτή Ύλη, Θεσσαλονίκη
1985 Ύπνος μεσημβρίας, εκδ. ΑΣΕ, Θεσσαλονίκη
Α Ν Θ Ο Λ Ο Γ Ι Ε Σ
1983 Καβαλιώτες Ποιητές
1985 Καβαλιώτες Πεζογράφοι
1987 Διηγήματα Φώτη Πρασίνη
[Εκδόσεις Δημοτικής Βιβλιοθήκης Καβάλας]
2003 ΚΑΒΑΛΑ, Μια πόλη στη λογοτεχνία, εκδ. Μεταίχμιο
Θ Ε Α Τ Ρ Ι Κ Α   Α Ν Α Λ Ο Γ Ι Α
1990 Οι γυναίκες που κατέβηκαν απ’ το πλοίο, Σύνδεσμος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Καβάλας
2010 Γιώργος Χειμωνάς, Βασιληάς της Ασίας, Φεστιβάλ Φιλίππων-Καβάλας
2013 ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας: Η νυχτερινή πλευρά του κόσμου [Αποδόθηκαν τα διηγήματα: «Στον κήπο με τις πέτρες» και «Η αρχαία κνήμη».]
Π Ε Ζ Α
1990 Το μισό των Κενταύρων, διηγήματα [εκδ. Παρατηρητής 1990 / εκδ. Επίκεντρο 2016]
1994 Ξόβεργα με μέλι, διηγήματα, εκδ. Τραμ 1994 / εκδ. Νεφέλη, 1994
1999 Το ελάχιστον της ζωής του, μυθιστόρημα, εκδ. Κέδρος
2002 Πλωτές γυναίκες, μυθιστόρημα, εκδ. Κέδρος [Υποψήφιο για το βραβείο Balkanika 2003]
2004 Μοιρασμένα χιλιόμετρα, μυθιστόρημα, εκδ. Κέδρος
2010 Λάθος λύκο, μυθιστόρημα, εκδ. Κέδρος
2016 Με χίλιους τρόμους γενναίος, διηγήματα, εκδ. Κίχλη


Τα σεμινάρια της Ερμούπολης 2017 Ερμούπολη (Σύρου) 6 – 11 Ιουλίου 2017 Πρόγραμμα


ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΡΕΥΝΩΝ
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
ΑΘΗΝΑ
ΑΡΧΕΙΑ ΝΟΜΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ
ΣΥΡΟΣ
33ος χρόνος
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ / ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΡΕΥΝΩΝ
Βασ. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα, τηλέφωνο: 210 7273566, 210 7273567
τηλεομοιοτυπία: 210 7273629, ηλεκτρονική διεύθυνση: iie@eie.gr
Το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
διοργανώνει και αυτό το καλοκαίρι, για τριακοστό τρίτο χρόνο, τα
Σεμινάρια της Ερμούπολης, από την Πέμπτη 6 Ιουλίου έως την Τρίτη
11 Ιουλίου, με την επιστημονική και οργανωτική συνεργασία των ΓΑΚ
– Αρχεία Νομού Κυκλάδων.
Ώρες διεξαγωγής των Σεμιναρίων: πρωί 10:00-13:30, απόγευμα 18:30-
21:00. Τα Σεμινάρια θα πραγματοποιούνται στην κεντρική αίθουσα
του κτιρίου των ΓΑΚ - Αρχεία Νομού Κυκλάδων (πλατεία Mιαούλη)
και στο Επιμελητήριο Κυκλάδων.
Οι διοργανωτές των Σεμιναρίων Ερμούπολης ευχαριστούν θερμά το
Κληροδότημα Δημητρίου και Λιλίκας Μωραΐτη Σύρου και ξεχωριστά
τον πρόεδρό του κ. Φίλιππο Μωραΐτη για τη συνδρομή του. Ευχαριστούν
επίσης το Επιμελητήριο Κυκλάδων για την παραχώρηση της αίθουσάς
του για τη διεξαγωγή των Σεμιναρίων.
3
ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΤΗΣ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ 2017
Πέμπτη, 6 Ιουλίου πρωί - Σάββατο, 8 Ιουλίου πρωί
BEYOND NATURE IN SCIENCE AND LITERATURE
Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων (Πλατεία Μιαούλη)
Παρασκευή, 7 Ιουλίου πρωί - Κυριακή, 9 Ιουλίου πρωί
ΕΥΦΥΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
(Επιμελητήριο Κυκλάδων)
Σάββατο, 8 Ιουλίου απόγευμα - Κυριακή, 9 Ιουλίου απόγευμα
ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ (1821-1989):
ΟΙ «ΓΗΓΕΝΕΙΣ» ΚΑΙ Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ «ΞΕΝΩΝ»
Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων (Πλατεία Μιαούλη)
Δευτέρα, 10 Ιουλίου απόγευμα - Τρίτη, 11 Ιουλίου πρωί
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ: Η ΜΕΛΕΤΗ,
Ο ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ, Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ
Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων (Πλατεία Μιαούλη)
4
2nd International Workshop on Science and Literature
BEYOND NATURE IN SCIENCE AND LITERATURE
Πέμπτη, 6 Ιουλίου πρωί
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
Organized by the Commission on Science and Literature, DHST/IUHST
Co-organized by: School of Humanities/Hellenic Open University,
SOW Project, Institute of Historical Research / NHRF
Επιμέλεια σεμιναρίου: George N. Vlahakis
Georce N. Vlahakis (Hellenic Open University)
An introduction
Michalis Manolios (Author)
Unfolding a Science Fiction Idea: “The Empathy example”
Constantinos Proimos (Hellenic Open University)
Resisting what comes Naturally. Friendship between Love and Politics
according to Rembrandt
Argyro Loukaki (Hellenic Open University)
Complexity and contradiction in architect Aris Konstantinidis:
An analysis joining architectural and literary logos
Effie Lampropoulou (Secondary Education)
The Distortion of Science in the Wiemar’s Cinematography
and its Political Dimension
5
Πέμπτη, 6 Ιουλίου απόγευμα
Ganka Kamisheva (Bulgarian Academy of Sciences,
Institute of Solid State Physics)
Beyond Nature in Bulgarian Science and Literature
Karoui Brahim (University of Tunis)
Les composantes du progrès de l’homme et de la nature chez Balzac
Jeong-In Ko (Yonsei University)
Spiritual Metamorphosis in the Pilgrim’s Progress and its Similarity
with Physical Metamorphosis of Butterfly
***
Science Fiction Films projection and discussion
BEYOND NATURE IN SCIENCE AND LITERATURE
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
6
Παρασκευή, 7 Ιουλίου πρωί
Γιωργοσ Χουλιαρασ (Ανεξάρτητος Ερευνητής)
Το μυστήριο της Δημιουργίας: φύση, άνθρωπος και θεοί στο χώρο
και στο χρόνο της επιστήμης και της λογοτεχνίας
Φανουριοσ Περροσ (Ανεξάρτητος Ερευνητής)
Η ιδιοποίηση επιστημονικών θεωριών από τη θρησκεία.
Ελεύθερη βούληση και ηλεκτρόνιο
Αντωνησ Λιοναρακησ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο)
Μετατροπή της πληροφορίας σε γνώση: ένας πολύπλοκος μηχανισμός
κριτικής σκέψης
Ιωαννα Μπλουτη (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση)
Εκπαίδευση-Φύση-Λογοτεχνία-Ανάπτυξη Θεματικών Δικτύων
Προκλήσεις, εμπόδια, πολιτικές, προοπτικές
7
BEYOND NATURE IN SCIENCE AND LITERATURE
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
Παρασκευή, 7 Ιουλίου απόγευμα
Αννα Νεμπαυλακη (Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση)
Παιχνίδια που οδηγούν πέρα από τη φύση,
στην αναζήτηση των ταλέντων μας μέσω των τεχνών
Μανολησ Καρτσωνακησ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο)
Λογοτεχνικές φόρμες ως εργαλεία κατανόησης
των επιστημονικών επιτευγμάτων το Τύχο Μπράχε
«Ο άνθρωπος που μέτρησε τον Ουρανό» του Φρ. Ονγκάρο
Παναγιωτησ Λαζοσ (Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Αναζητώντας τη φύση σε περιοδικά για το ευρύ κοινό του 19ου αιώνα
Ιουλιανη Βρουτση (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση)
Υπερ-φυσικό, μετα-φυσικό και α-φύσικο
στο ειρωνικό σύμπαν της χρονογραφηματικής παραδοξότητας
Κατερινα Νικα (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση)
Άστρα, θεοί και άνθρωποι
BEYOND NATURE IN SCIENCE AND LITERATURE
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
8
Σάββατο, 8 Ιουλίου πρωί
Flora Paparou (Secondary Education)
“Nature, Science and War” in the Science Classroom.
Exploring the topic through documents, places and stories
Donatella Germanese (Max Planck Institute for the History of Science)
“Industrial Literature” in Post-War Italy
Marion Simonin (Sorbonne University)
The nature’s alchemy or The fourth state of material by Lorand Gaspar
Rosemary Lucadou-Wells & John F. Bourke (Australian Catholic
University & La Trobe University)
Nature and Super-Nature in an Antipodean Mystery
Lesley Larkin (Northern Michigan University)
Reading in the Postgenomic Age
Peter Schuster (Echophysics)
On the poem “Homage to Christian Doppler”
George N. Vlahakis
Epilogue
BEYOND NATURE IN SCIENCE AND LITERATURE
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
9
ΕΥΦΥΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
Ομάδα για την Τεχνολογική, Οικονομική και Στρατηγική Ανάλυση
της Κοινωνίας της Πληροφορίας (INFOSTRAG - www.infostrag.gr)
του Εργαστηρίου Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας του ΕΜΠ
Επιμέλεια σεμιναρίου
Γιάννης Καλογήρου, Θεόδωρος Καρούνος, Άγγελος Τσακανίκας,
Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος
Παρασκευή, 7 Ιουλίου πρωί
(Επιμελητήριο Κυκλάδων)
«Ευφυής πόλη» και ανοιχτή διακυβέρνηση:
Ένα πλαίσιο για τοπική ανάπτυξη;
Συντονιστής: Θεόδωρος Καρούνος
Παναγιωτησ Παναγιωτοπουλοσ (ΕΜΠ), Γεωργιοσ Σιωκασ (ΕΜΠ)
Προς αναζήτηση ενός θεωρητικού πλαισίου για τη διερεύνηση
των κρίσιμων συστατικών στοιχείων της ευφυούς πόλης
Κωνσταντινοσ Χαμπιδησ (Δήμος Αθηναίων)
Ψηφιακός μετασχηματισμός και ανοιχτότητα
Κωστησ Μοχιανακησ (Δήμος Ηρακλείου Κρήτης)
Η έξυπνη πόλη ως αναπτυξιακή πρόκληση
Βαγγελησ Νομικοσ (Intelibility)
Ανοιχτά δεδομένα και ευφυής πόλη: Από την ποσότητα στην ποιότητα
Βασια Χριστουλακη, Ευγενια Κατερουδακη (Design4Future)
Εφαρμόζοντας τις αρχές του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού για την
ανάπτυξη βιώσιμων πόλεων. Μελέτη περίπτωσης για το έργο
«The Athens We Need»
Πανωραια Σπηλιοπουλου (Expertise France)
Στοιχεία ενός νομοθετικού πλαισίου για την ανοιχτή διακυβέρνηση στην Ελλάδα
10
Friday, 7 July afternoon
Europe in Start-up mode
Chair: Yannis Caloghirou
Johan van den Bossche (S.O. KWADRAAT)
Identifying, coaching and promoting new tech starters in Europe:
Lessons learnt
Yannis Caloghirou (NTUA), Aggelos Tsakanikas (NTUA),
Evangelos Siokas (NTUA)
Promoting entrepreneurship at the National Technical University of Athens:
From the entrepreneurship weeks to the incubator EPI.NOO
and the INVENT ICT programme
Aggelos Tsakanikas (NTUA / ΙΟΒΕ)
Studying entrepreneurship at the global level: The GEM survey
Aimilia Protogerou (NTUA), Yannis Caloghirou (NTUA)
The profile of young knowledge intensive entrepreneurial ventures’ founders:
Empirical evidence from Europe
Anastasia Constantelou (University of the Aegean)
Promoting the start-up culture among young Europeans:
The experience of the CREA project
Dimitris Gavrilis (Intelibility)
Disrupting research: a data engineering approach for scholarly
and scientific data
ΕΥΦΥΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
(Επιμελητήριο Κυκλάδων)
11
Σάββατο, 8 Ιουλίου πρωί
Έξυπνη Εξειδίκευση: Οι θεωρητικές καταβολές
και η εξέλιξη της έννοιας, και η εφαρμογή της
στις ευρωπαϊκές και ελληνικές περιφέρειες
Συντονιστής: Γιάννης Καλογήρου
Διονυσια Λαγιου (Ευρωπαϊκή Επιτροπή)
Έξυπνη Εξειδίκευση (S3): Eυρήματα και προοπτικές
Χαραλαμποσ Χρυσομαλλιδησ (ΕΚΤ)
Η νέα πολιτική για τη συνοχή, ως ευκαιρία για το ελληνικό
σύστημα καινοτομίας
Γιαννησ Καπλανησ (Γενικός Διευθυντής ΟΒΙ)
Τοπική Ανάπτυξη και Καινοτομία
Ευαγγελοσ Σιωκασ (ΕΜΠ), Νικοσ Κανελλοσ (ΕΜΠ),
Ελιζα Σταθακη (ΕΜΠ)
Αποτύπωση πρακτικών αξιοποίησης ερευνητικών αποτελεσμάτων
και μεταφοράς γνώσης
ΕΥΦΥΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
(Επιμελητήριο Κυκλάδων)
12
Σάββατο, 8 Ιουλίου απόγευμα
The second Machine Age: Εξελίξεις και Επιπτώσεις
Συντονιστής: Άγγελος Τσακανίκας
Γιαννησ Καλογηρου (ΕΜΠ)
Οι προοπτικές της απασχόλησης, της οικονομικής μεγέθυνσης
και της ευημερίας στην εποχή του αυτοματισμού
Θεοδωροσ Καρουνοσ (Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών)
Προδρομοσ Τσιαβοσ (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση)
Η κοινωνία της πλατφόρμας: Ρυθμιστές και Ρυθμιζόμενοι
Πετροσ Στεφανεασ (ΕΜΠ)
Ηθικά ζητήματα στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη Ρομποτική
Κατερινα Αργυρουδη (Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
Οι εφαρμογές και οι περιορισμοί των αυτοματοποιημένων συστημάτων
στις δημιουργικές βιομηχανίες
13
ΕΥΦΥΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
(Επιμελητήριο Κυκλάδων)
Κυριακή, 9 Ιουλίου πρωί
Προτάσεις για την εισαγωγή της Καινοτομίας
και του Ανοιχτού Λογισμικού στην Εκπαίδευση
Συντονιστής: Θεόδωρος Καρούνος
Νικοσ Τζιμοπουλοσ (ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων),
Τακησ Αγγελοπουλοσ (ΥΠΠΕΘ)
Πρόταση για μια νέα στρατηγική για την ένταξη των ΤΠΕ
στην Εκπαίδευση
Γιωργοσ Αυγερησ (ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων),
Νικοσ Τζιμοπουλοσ (ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων)
Επιμόρφωση από απόσταση στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.
Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση μιας εθελοντικής δράσης
Κατερινα Στριφτου (ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων), Νικολαοσ Ζυγουρησ
(Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), Μαρια Ιωσηφιδου (Δημοτικό Σχολείο
Ποσειδωνίας Σύρου), Νικοσ Τζιμοπουλοσ (ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων)
Η ρομποτική στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Γιαννησ Βουγιουκλακησ (ΕΡΤ), Βασιλησ Αλεξοπουλοσ (ΕΡΤ),
ΕΡΤ και Υβριδική Τηλεόραση
Συμπεράσματα του Σεμιναρίου: Γενική Συζήτηση
Συντονιστές: Γιάννης Καλογήρου και Θεόδωρος Καρούνος
ΕΥΦΥΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
(Επιμελητήριο Κυκλάδων)
14
ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ (1821-1989):
ΟΙ «ΓΗΓΕΝΕΙΣ» ΚΑΙ Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ «ΞΕΝΩΝ»
Σάββατο, 8 Ιουλίου απόγευμα
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
Οργάνωση: «Μονάδα Μελέτης της Ιστορίας των Μεταναστευτικών και
Προσφυγικών Μετακινήσεων», ΚΕΝΙ, Πάντειο - Πρόγραμμα «Ιστορία των
Oικισμών της Ελλάδας (15ος-20ός αι.)» ΙΙΕ/ΕΙΕ
Επιμέλεια Σεμιναρίου: Λίνα Βεντούρα, Δημήτρης Δημητρόπουλος,
Λάμπρος Μπαλτσιώτης
Συντονιστής: Λάμπρος Μπαλτσιώτης
Παναγιωτησ Σταθησ (ιστορικός)
Πρόσφυγες στην επανάσταση του 1821: ιστοριογραφικά
και μεθοδολογικά σχόλια
Δημητρησ Δημητροπουλοσ (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
Νησιώτες σε νησιά άλλων: Ψαριανοί και Κρητικοί στις Κυκλάδες
στα χρόνια της επανάστασης του ’21
Δημητρησ Κουσουρησ (Πανεπιστήμιο Βιέννης)
Μετακινήσεις πληθυσμών στον ευρύτερο οθωμανικό χώρο, 1820-1920
Λινα Λουβη (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Βαυαροί στην Ελλάδα: η πρώτη «ξενοκρατία»
Δημητρησ Παρσανογλου (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Η παραγνωρισμένη μετανάστευση: η εισροή διαφόρων «ξένων»
κατά την περίοδο συγκρότησης του ελληνικού κράτους, 1830-1922
Γιωτα Τουργελη (υπ. διδ. Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)
«Ελληνοαμερικάνοι πατριώτες και χρυσοκαδενάτοι Μπρούκληδες»:
η υποδοχή των Ελλήνων μεταναστών της Αμερικής
από τις τοπικές κοινωνίες της Πελοποννήσου τη δεκαετία του 1920
15
Κυριακή, 9 Ιουλίου πρωί
Συντονίστρια: Λίνα Βεντούρα
Χαρα Κουκη (University of Durham)
Μιχαλησ Σωτηροπουλοσ (Princeton University)
Ρεγγινα Μαντανικα (Paris Diderot)
Μυριαμ Φωτιου (University of Leicester)
Η Ελλάδα ως «Προσφυγικό Κράτος» (1922-2015):
ένας αιώνας διαχείρισης εκτοπισμένων πληθυσμών
Λαμπροσ Μπαλτσιωτησ (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Μετακινήσεις προς την Ελλάδα τη δεκαετία του 1920:
Η υποδοχή όσων δεν υπάγονταν στη Σύμβαση της Λωζάννης
Νικοσ Μπελαβιλασ (ΕΜΠ)
Μηχανικοί κτίζουν για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου.
Σχέδια, ρεύματα, αντιλήψεις στη δημιουργία των
προσφυγικών συνοικισμών και κατοικιών στις ελληνικές πόλεις
και την ύπαιθρο, την περίοδο 1922-1938
Ελενη Κυραμαργιου (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
Από θύματα πρωταγωνιστές: προσφυγική εγκατάσταση και εργασία
στις γειτονιές του Πειραιά, 1922-1930
Αννα Λαμπρου (υπ. διδ. ΕΜΠ)
Διαδικασίες συγκρότησης ταυτότητας στο χώρο και το χρόνο:
Εσωτερικοί μετανάστες από τη Μάνη και μικρασιάτες πρόσφυγες
στα Μανιάτικα του Πειραιά
ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑ ΚΙΝΗΣΕΙΣ (1821-1989):
ΟΙ «ΓΗΓΕΝΕΙΣ» ΚΑΙ Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ «ΞΕΝΩΝ»
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
16
Κυριακή, 9 Ιουλίου απόγευμα
Συντονιστής: Δημήτρης Δημητρόπουλος
Πολυμερησ Βογλησ (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)
Ζώντας σε καθεστώς εκτάκτου ανάγκης: οι εσωτερικοί πρόσφυγες
στη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου
Λινα Βεντουρα (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Κράτη, διεθνείς οργανισμοί και πληθυσμιακές μετακινήσεις
Γιαννησ Παπαδοπουλοσ (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)
Στην αγκαλιά του «Ελεύθερου Κόσμου»: προπαγάνδα και υποδοχή
των προσφύγων από την Ανατολική Ευρώπη
Κατερινα Τσεκου (διδ. Ιστορίας)
Έλληνες πολιτικοί πρόσφυγες: ο επαναπατρισμός τους από την υπερορία
Ανδρεασ Νοταρασ (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Ντόπιοι και νεοπρόσφυγες στη Δυτική Αττική:
Κοινωνικός διαχωρισμός και καθεστώτα διαφοράς
17
ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑ ΚΙΝΗΣΕΙΣ (1821-1989):
ΟΙ «ΓΗΓΕΝΕΙΣ» ΚΑΙ Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ «ΞΕΝΩΝ»
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ: Η ΜΕΛΕΤΗ,
Ο ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ, Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ
Δευτέρα, 10 Ιουλίου απόγευμα
(Αίθουσα ΓΑΚ Κυκλάδων)
Επιμέλεια σεμιναρίου: Λεωνίδας Καλλιβρετάκης, Τάσος Σακελλαρόπουλος
Συντονιστής: Τάσος Σακελλαρόπουλος
Λεωνιδασ Καλλιβρετακησ (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
Περί ημερολογίων ο λόγος
Χρηστοσ Λουκοσ (Πανεπιστήμιο Κρήτης)
Κάποιες σκέψεις από τη μελέτη ημερολογιακών καταγραφών
του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, δύο αγωνιστών του 1821
και ενός φιλέλληνα
Βαγγελησ Σαραφησ (υποψ. δρ Ιστορίας ΕΚΠΑ)
Ένα χρονικό του ναυτικού αγώνα (Ιούν.-Νοέμ. 1824):
μεταξύ ημερολογιακής καταγραφής και απομνημόνευσης
Ρανια Πολυκανδριωτη (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
«Από Ροστόβ εις Μυτιλήνην, 1919»: ένα ανέκδοτο ημερολόγιο
αφήγημα και οι ποικίλες του διαστάσεις
Δημητρησ Μπαχαρασ (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ)
Στην υπηρεσία του στρατού, της πατρίδος και του αντικομμουνισμού:
το ημερολόγιο ενός πληροφοριοδότη (1930-1940)
18
Τρίτη, 11 Ιουλίου πρωί
Συντονιστής: Λεωνίδας Καλλιβρετάκης
Τασοσ Σακελλαροπουλοσ (Μουσείο Μπενάκη)
Ρευστότητα και πραγματικότητες στο Πολιτικό Ημερολόγιο
του Γιώργου Σεφέρη
Γιαννησ Παπαθεοδωρου (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων)
Το κατοχικό ημερολόγιο του Γ. Ιωάννου και αναβαθμοί
της αυτοβιογραφίας: από τη βιωμένη εμπειρία στην ιστορική αίσθηση
Μαρια Σπηλιωτοπουλου (ΚΕΙΝΕ / Ακαδημία Αθηνών)
Ημερολόγια του Β´ Παγκόσμιου Πολέμου:
η μαρτυρία μαχητών και αμάχων
Σπυροσ Κακουριωτησ (δημοσιογράφος, μτπχ. φοιτητ. ΕΚΠΑ)
Τάκης Λαμπρίας: Ο επίμονος ημερολογιογράφος,
Αθήνα 1967, Λονδίνο 1970
Κατερινα Σχινα (συγγραφέας-κριτικός)
Ημερολογιακή γραφή: αυτοκατανόηση ή αυτοεπινόηση;
19

καλοκαιρινές εκδηλώσεις της ΙΛΕΤ στα Τζουμέρκα

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΗ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΖΟΥΜΕΡΚΩΝ
ΕΔΡΑ : ΑΓΝΑΝΤΑ ΑΡΤΑΣ                                                                        19 Μαΐου 2017
                                                                                                                        Αρ. Πρωτ 6

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

            Η Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων (Ι.Λ.Ε.Τ.), στα πλαίσια των σκοπών και των δραστηριοτήτων της, θα πραγματοποιήσει τις ακόλουθες εκδηλώσεις κατά την διάρκεια του ερχόμενου καλοκαιριού.

·         Παρασκευή 11 Αυγούστου 2017: Στο Πνευματικό κέντρο Κτιστάδων του Δήμου Κ. Τζουμέρκων, ώρα 10.30 π.μ. συνάντηση των Ομάδων Έρευνας και συλλογής Λαογραφικού υλικού.

·         Σάββατο 12 Αυγούστου. Στο πνευματικό κέντρο Πραμάντων του Δήμου Β. Τζουμέρκων, ώρα 11 π.μ. εκδήλωση με θέμα: «Το Δημοτικό τραγούδι των Τζουμέρκων, όπως καταγράφεται στις τρεις συλλογές: Χ. Λαμπράκη, Γ. Κοτζιούλα, Μ. Χάρου». Στην εκδήλωση θα ακουστούν τραγούδια από τις συλλογές.

·         Κυριακή 13 Αυγούστου: Στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου Κ. Τζουμέρκων στο Βουργαρέλι, ώρα 10.30 π.μ, η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της ΙΛΕΤ.

                                                                      
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ι.Λ.Ε.Τ. απευθύνει στα μέλη και σε όλους τους Τζουμερκιώτες και φίλους κάλεσμα, για την συμμετοχή τους στις παραπάνω εκδηλώσεις
                                                                                                          
                                                                               ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Ι.Λ.Ε.Τ.                    

 






Τρίτη 27 Ιουνίου 2017

Ευάγγελος Αυδίκος *,Το ποτάμι που μιλάει, ΕΦΣΥΝ, 27.6.17


potami.jpg

ΕUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
Καλώς ήρθες. Ακούστηκε σαν θρόισμα και με ξάφνιασε. Κοίταξα γύρω μου. Δεν υπήρχε άνθρωπος σε απόσταση μικρότερη των πενήντα μέτρων. Κάποια ερωτευμένα ζευγάρια απολάμβαναν τον καφέ τους δίπλα στο ποτάμι. Στον Σακουλέβα της Φλώρινας. Στον Σακουλέβα που κουβαλάει τους καημούς του τόπου. Τη σιωπή των βουνών. Τις ενοχές των συνόρων.
Καλώς ήρθες, ακούστηκε και πάλι το θρόισμα. Ακουγόταν μόνο το κελάρυσμα του νερού στην κοίτη του ποταμιού. Σε θυμάμαι από τότε που οι άνθρωποι πρόσεχαν τις λέξεις που έβγαιναν από το στόμα τους. Λέξεις που προκαλούσαν ταραχή και οι φάκελοι έμοιαζαν γκαστρωμένοι.
Ως τότε είχα να το περηφανεύομαι. Εξόν από τα κυριακάτικα πρωινά, είχα τα πρωτεία στον ήχο. Σκέπαζε τον φόβο που κούρνιασε πάνω από τα κεραμίδια της πόλης. Λίγα τα χρόνια από τον καιρό που χαλκεία όπλα της εμφύλιας βίας μπήκαν στα θηκάρια τους.
Καλώς ήρθες. Θυμάμαι τον ερχομό σας στην πόλη. Φέρατε μαζί σας την άγνοια του φόβου. Μου άρεσε αυτό. Στην αρχή, θύμωσα. Τα ποτάμια μπολιάζονται με τις αδυναμίες των ανθρώπων. Να δες, έχω αποκτήσει τα σουσούμια σας. Εχω γίνει καθωσπρέπει. Με φτιασίδωσαν. Το ευχαριστιέμαι, όμως. Δεν χάνω καμιά συλλαβή από τα λόγια τρυφερότητας που λέγονται.
Μπορώ να σου μιλήσω για πολλά. Προτιμώ τα δικά σου χρόνια. Είδα πρόσωπα αναψοκοκκινισμένα. Γέμισαν οι όχθες μου όνειρα. Να αφήσουμε τα μίση πίσω, λέγατε. Είχαν γίνει θηλιά στην πόλη.
Καλώς ήρθες. Σε περίμενε κι αυτός ο πέτρινος δίπλα σου. Εκανα μια περιστροφή. Ο πέτρινος φίλος μου. Ο πιστός μου φίλος χρόνια τώρα. Με κρύα και ζέστες. Σας περίμενε κι αυτός. Γέμισε τότε το σπίτι του νέους φίλους. Φωνές ζωηρές.
Ο Στερίκας Κούλης ξανάνιωσε. Το εργαστήρι του έγινε κυψέλη. Η πόλη άρχισε να ξυπνάει από τον λήθαργό της. Αυτός είναι ο πέτρινος φίλος μου. Τον έβαλαν δίπλα από το κατώφλι του σπιτιού του.
Καλώς όρισες. Σε περιμέναμε. Η πόλη άλλαξε. Μην ψάχνεις τις παλιές ουλές. Μίλησέ μας για τους νέους ανθρώπους που έρχονται στην πόλη. Για τη Δημιουργική Γραφή που κλωσάει νέο λόγο. Γι’ αυτό το μελίσσι που έστησε κερήθρες στην πόλη. Ο πέτρινος φίλος μου κι εγώ χαιρόμαστε. Εχουμε να πούμε πολλές ιστορίες. Να τις μοιραστούμε. Να θυμηθούμε τα παλιά αλλά και να μιλήσουμε γι’ αυτά που έρχονται.
Μην παραξενεύεσαι. Τα ποτάμια μιλάνε. Στις ψυχές των ανθρώπων. Το ίδιο και οι πέτρινοι φίλοι μου.
* καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017

Μια συνάντηση με τον Μιχάλη Γκανά


Μια πρωτότυπη νέα Οδύσσεια ξαναγραµµένη από έναν σύγχρονο δηµιουργό. Ο Μιχάλης Γκανάς ξαναγράφει και ξαναλέει την Οδύσσεια µε τον δικό του τρόπο, βάζοντας µέσα στο κείµενο στοιχεία από την πλούσια γλωσσική µας παράδοση.

Θυµήθηκε ολοκάθαρα εκείνη την ηµέρα
που διάβηκε στερνή φορά την όµορφη καµάρα
να πάει στα καράβια του, έτοιµα να σαλπάρουν
για την Αυλίδα τη µικρή και τη µεγάλη Τροία.
Με τον λαό τριγύρω του, την Πηνελόπη πλάι 
και τον Τηλέµαχο µωρό να κλαίει και να χτυπιέται
σαν να ’ταν Κάλχας κι έβλεπε το τι τους περιµένει:
αυτόν και τη φαµίλια του, τους Έλληνες, τους Τρώες,
τον Αγαµέµνονα σφαχτό, τον Έκτορα γδαρµένο,
την Κλυταιµνήστρα φόνισσα και θύµα του παιδιού της,
τον Αστυάνακτα αλοιφή —αχ, γκρεµοτσακισµένο—,
τη Χρυσηίδα κόκκινη, στο αίµα της πνιγµένη,
τον Αχιλλέα άψυχο, άσπρο σαν κιµωλία
και τ’ άλογά του αθάνατα να κλαιν τ’ αφεντικό τους,
δροµέα, και πολεµιστή, και µέγα αλογατάρη,
που ’χε κορµί αθάνατο απ’ την κορφή ως τα νύχια 
και µοναχά στο πόδι του τ’ αδύνατο σηµείο,
ολίγη σάρκα και θνητή σαν φέτα πορτοκάλι.
Αχίλλειος η φτέρνα του και πέρασµα θανάτου
κι εκεί βρήκε να καρφωθεί το βέλος του φονιά του.

Μόνο η Ελένη έµεινε Ωραία και µοιραία
του Μενελάου φυσικά και του ωραίου Πάρη.
Της Σπάρτης η βασίλισσα και όλεθρος της Τροίας
ή αδειανό πουκάµισο, στην Αίγυπτο χαµένη
ανάµεσα σε φοινικιές, και µύγες, και χουρµάδες 
σαν έπαθλο για βασιλείς που γίναν κερατάδες.

Κυριακή 25 Ιουνίου 2017

Μουσική εκδήλωση σήμερα στη Λάρισα, στο Γενί Τζαμί

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Την Κυριακή 25 Ιουνίου, στις 8.30 μμ, στο Γενί τζαμί ο Σύλλογος Φίλων του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας και η Εφορεία Αρχαιοτήτων συνδιοργανώνουν μουσική βραδιά με έργα Βιβάλντι, Μποκερίνι και Παγκανίνι. Τα έργα των συνθετών αυτών θα αποδώσουν οι βιολοντσελίστες Νίκος Νικολαϊδης και Στέργιος Θεοδωρίδης. Η βραδιά έχει το χαρακτήρα αφιερώματος στην Ημέρα της Μουσικής (21 Ιουνίου) ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στους Λαρισαίους αφενός να έρθουν κοντά σ’ ένα σημαντικό μνημείο της πόλης και αφετέρου να απολαύσουν έργα που παίζονταν στην Ευρώπη κατά την περίοδο λειτουργίας του τζαμιού ως λατρευτικού χώρου. Τίτλος της βραδιάς είναι «Η πορεία προς τη Rococo». Θα ακουστούν σονάτες για τσέλο και μπάσο κοντίνουο των Βιβάλντι και Μποκερίνι μεταγεγραμμένες για δύο βιολοντσέλα καθώς και θέμα και παραλλαγές του Παγκανίνι.
Λίγα λόγια για τους μουσικούς
·        Ο Ν. Νικολαϊδης γεννήθηκε το 1988 στη Λάρισα. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο βιολοντσέλο με τον Τζ. Ντοροφτέι στο ΔΩΛ. Το 2005, παράλληλα με τις σπουδές του στο Μαθηματικό Τμήμα του ΑΠΘ, εισήλθε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης απ’ όπου το 2010 έλαβε με άριστα το δίπλωμα βιολοντσέλου με καθηγητή τον Ζ. Στέπιτς. Από το 2013 ως το 2016 συνέχισε τις σπουδές του στο Μάστερ Σόλο Βιολοντσέλο στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής στο Trossingen  της Γερμανίας στην τάξη του Ιταλού καθηγητή Mario de Secondi, αποφοιτώντας με άριστα. Παράλληλα σπούδασε μπαρόκ βιολοντσέλο στην τάξη του Γερμανού W. Matzke. Έχει αποσπάσει βραβεία σε διαγωνισμούς ενώ επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην συνάντηση των Ωδείων της Μεσογείου το 2009. Έχει δώσει συναυλίες στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού. Έχει παίξει ως σολίστας στην Συμφωνική Ορχήστρα της Λάρισας καθώς και στην ορχήστρα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Υπήρξε μέλος της Stuttgarter Kammerorchester ενώ έχει συμμετάσχει σε διεθνή masterclasses με σημαντικούς τσελίστες όπως οι R. Pidoux, V. Aimard, Al. Gebert, M. Fukacova, Δ. Πάτρα κ.α. Διδάσκει βιολοντσέλο στο ΔΩΛ και στο Δημοτικό Ωδείο Τρικάλων και είναι καθηγητής Μαθηματικών.

·        Ο Στ. Θεοδωρίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1991. Σε ηλικία 7 ετών ξεκίνησε τις σπουδές του στο βιολοντσέλο με καθηγητή τον Ζ. Στέπιτς. Από το 2001 ως το 2009 φοίτησε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Το 2010 έλαβε το δίπλωμά του με άριστα από το Ωδείο Βορείου Ελλάδος. Από το 2013 ως το 2016 φοίτησε στην Ακαδημία Σιμπέλιους στο Ελσίνκι απ’ όπου αποφοίτησε με πτυχίο μπάτσελορ με καθηγητή τον Raimo Sariola. Από το 2016 συνεχίζει τις μεταπτυχιακές σπουδές του στην Ακαδημία Σιμπέλιους με καθηγητή T. Ylinen. To 2001 βραβεύτηκε με έπαινο στον μαθητικό διαγωνισμό του Συνδέσμου Αποφοίτων Ωδείων Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη, το 2011 βραβεύτηκε με τρίτο βραβείο στην τελική φάση του διεθνούς διαγωνισμού Jugend Musiziert στο Lubeck της Γερμανίας ενώ συμμετείχε σε σεμινάρια με διεθνούς φήμης σολίστες και καθηγητές όπως οι: M. Rousi, Y. Ocic, M. Flaksman, F. Helmerson, W.S. Yang κ.α.

Πέμπτη 22 Ιουνίου 2017

Κυκλοφορεί το 49ο τεύχος, Άνοιξη 2017, του περιοδικού δε+κατα με θέμα τις Λογοτεχνικές Περιθάλψεις. Το ειδικό αυτό τεύχος, γραμμένο εξ ολοκλήρου από συγγραφείς που είναι ιατροί, φαρμακοποιοί, ψυχολόγοι, ψυχαναλυτές ή θεραπευτές, χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες: Οι Συνεντεύξεις (εμβόλια), Τα Ποιήματα (καταπραϋντικά), Η Πεζογραφία (αντιβίωση) και Τα Δοκίμια (αντικαταθλιπτικά). 23 βιβλία παρουσιάζει ο ποιητής και κριτικός λογοτεχνίας Κωνσταντίνος Μπούρας. Στα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.Περιεχόμενα

ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΕΙΣ
(δε)κατοδείκτης
- Οι συνεντεύξεις-εμβόλια
Τζων Καλέφ-Εζρά
Αθανάσιος Σίμογλου
Δημήτρης Κρεμαστινός
Εύα Στάμου
Στυλιανός Καρέντζος
Χρήστος Ναούμ
Παναγιώτης Παπαϊωάννου
Γεράσιμος Α. Ρηγάτος
- Τα Ποιήματα-καταπραϋντικά
Γιάννης Αντιόχου
Λέλη Μπέη
Κώστας Μωραΐτης
Λιλή Ντίνα
Λούλη Τσαμαντάνη
Βασίλης Τσιπάς
Ευτυχία Τροϊκανού
Νικόλαος Παυλίδης
- Η πεζογραφία-αντιβίωση
Στέλιος Καρέντζος, Ο τελευταίος μέγας δούκας της Κωνσταντινούπολης
Φωτεινή Τσαλίκογλου, Ο γιατρός που ονειρεύτηκε να χωρέσει στην αγκαλιά του ένα άλογο
Κατερίνα Μαλακατέ, Η σχετική φύση του πόνου
Ευριδίκη Νικήτα, Το φαινόμενο καβάτζα
Ηλίας Παπαδημητρακόπουλος, Το πενηντάρι
Θέμης Παναγιώτου, Η παλιά ζακέτα
Χρυσόστομος Καλαντζής, Από το συρτάρι ενός γαστρεντερολόγου
Εύα Στάμου, Θερμοκοιτίδα
Γιώργος Γώτης, Το τετράγωνο δόντι
Πάνος Ι. Μαυρομμάτης, Γηροκομείο
Άγγελος Δ. Κανιούρας, Το γράμμα ενός παιδιού
Γεράσιμος Ρηγάτος, Κάταγμα ισχίου
Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Στον καναπέ του κτηνίατρου
Μαριέττα Πεπελάση, Η προσφυγοπούλα
Χρήστος Ναούμ, Ιστορία μου, αμαρτία μου
- Δοκίμια - αντικαταθλιπτικά
Χαράλαμπος Μ. Μουτσόπουλος, Φωτεινή Ν. Σκοπούλη, Δυνατότητες και υποχρεώσεις από τη σπουδή και την άσκηση της Ιατρικής
Χαράλαμπος Σ. Ρούσσος, Θύλακες αριστείας: αντίσταση στη δυστοπία
Μανόλης Πρατικάκης, Ποίηση και Ψυχιατρική
Παναγιώτης Βούζης, Φαρμακός
Σερενές, Ιατρική, Ποίηση: Βίοι Παράλληλοι
Θανάσης Χατζόπουλος, Ο φλοιός της γλωσσικής αλήθειας
Γιάννης Ζέρβας, Η ποίησή (μου) ως ψυχοπάθειά (μου)
Αθανάσιος Σίμογλου, Η ευεργετική επίδραση της μουσικής στον άνθρωπο
- Οι συνήθεις ύποπτοι
Κριτικές είκοσι ενός βιβλίων από τον Κωνσταντίνο Μπούρα
Μη μου πεις, Κώστας Γιαννακογιώργος, Φωτεινή Ν. Σκοπούλη, Ρίβα Λάββα, Marcelo Miraculous
- 'πνάδες

Τρίτη 20 Ιουνίου 2017

Ευάγγελος Αυδίκος *,Μετά το Μενίδι, EFSYN, 20.6.17


menidi.jpg

Η επόμενη μέρα δεν μπορεί να είναι πολεμική | EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
Η σφαίρα που έκοψε το νήμα της ζωής του εντεκάχρονου μαθητή στο Μενίδι λειτούργησε ως θρυαλλίδα στις σχέσεις των Ρομά και των υπολοίπων κατοίκων. Απολύτως κατανοητή η επιφύλαξη και ο φόβος που έχουν εμφιλοχωρήσει στο Μενίδι. Υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα με βαθιές κοινωνικές ρίζες, που αναδεικνύει τη διαχρονική ευθύνη της ελληνικής πολιτείας στη διαχείριση του θέματος.
Περιθωριοποιήθηκαν οι Ρομά με ευθύνη του πολιτικού συστήματος. Αντιμετωπίστηκαν οι Ρομά ως μια κλασική περίπτωση ευδοκίμησης των πελατειακών σχέσεων. Αξιοποιήθηκε η άτυπη κοινωνική οργάνωση της συγκεκριμένης ομάδας με την ύπαρξη αρχηγών για τον έλεγχο της ψήφου που διοχετευόταν σ’ εκείνον που πλειοδοτούσε στην προεκλογική αγορά.
Αυτή η σχέση εξυπηρετούσε τα συμφέροντα και των εκφραστών μέρους του πολιτικού συστήματος αλλά και των διαχειριστών της άτυπης οργάνωσης στις κοινότητες των Ρομά.
Ο διπολισμός αυτός και οι πελατειακές σχέσεις παγίωσαν τα στερεότυπα, που συχνά εξελίσσονταν σε ρατσιστική συμπεριφορά. Θύματα αυτής της αταξίας, οι νέες γενιές των Ρομά. Απ’ αυτούς λίγοι κατάφεραν να ξεπεράσουν τον διπολισμό και να ενσωματωθούν ισότιμα στις τοπικές κοινωνίες.
Γι’ αυτή την εξέλιξη μεγάλη είναι η ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν υπήρξε, ώς τώρα, μια συγκροτημένη και οραματική πρόταση που να επιμένει στον στόχο της. Να μάθουν τα παιδιά γράμματα, κόντρα στις εθιμικές συνήθειες κάποιας μερίδας των Ρομά που τα αντιμετώπιζα(ου)ν, τα κορίτσια ιδιαίτερα, ως παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Σπάνια αποφοιτούν από το Δημοτικό Σχολείο. Η συνήθεια να τα αρραβωνιάζουν σε σχολική ηλικία καθιστά τη φοίτησή τους ανέφικτη.
Η στάση της ελληνικής πολιτείας δεν χαρακτηρίστηκε από διάθεση να υλοποιήσει ένα μακρόπνοο σχέδιο. Διακηρύξεις υπήρχαν. Η βούληση έλειψε, έγινε ευάλωτη στις πολιτικές και κοινωνικές σκοπιμότητες. Παράδειγμα τρανό, τα ευρωπαϊκά προγράμματα για την ένταξη των Τσιγγανοπαίδων, όπως ήταν ο τίτλος.
Σπαταλήθηκαν χρήματα άσκοπα, που δεν οδήγησαν στον στόχο. Προκηρύσσονταν για μικρή χρονική περίοδο. Δεν υπήρξε συνέχεια και συνέπεια. Απουσίαζε μακρόπνοο εκπαιδευτικό σχέδιο.
Και σ’ όλα αυτά προστέθηκε η προκατάληψη μερίδας γονέων και εκπαιδευτικών. Ζητούσαν -και ζητούν ακόμη- ξεχωριστά σχολεία, που είναι η θερμοκοιτίδα για την εμπέδωση του κοινωνικού περιθωρίου και τη δημιουργία συγκρουσιακών σχέσεων.
Το Μενίδι μπορεί να γίνει η αρχή για μια μακρόπνοη πολιτική που μπορεί να θεραπεύσει την κοινωνική παθογένεια. Η επόμενη μέρα δεν μπορεί να είναι πολεμική. Η οδυνηρή απώλεια του παιδιού προκάλεσε θλίψη και οργή.
Για τα παραβατικά φαινόμενα, για τα οποία δεν υπάρχει καμία ανοχή. Δεν δικαιολογεί, όμως, τις επιθέσεις. Το πογκρόμ. Η εκπαίδευση, σε βάθος χρόνου, μπορεί να διαμορφώσει διαφορετικό κλίμα.
* καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας