Σελίδες

Τρίτη 31 Μαΐου 2016

ΠΡΕΒΕΖΑ, η πόλη που αγάπησε την Jazz







To ξέρατε ότι υπάρχει στην Ελλάδα πόλη που για 14 χρόνια κάθε καλοκαίρι η τζαζ και η δημιουργική μουσική αποτελεί βασικό πολιτιστικό της γεγονός σε πείσμα των καιρών που οδηγούν σε ευκολίες;  Είναι η Πρέβεζα μια όμορφη μικρή πόλη της βορειοδυτικής Ελλάδας με πανέμορφες παραλίες, γραφικά στενά στο καλοδιατηρημένο ιστορικό κέντρο στη θέση που κάποτε άκμασε η Νικόπολη. Tα τελευταία χρόνια μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής πρόσθεσαν στους σταθμούς των περιοδειών τους και μια μικρότερη από τις γνωστές ελληνικές πόλεις που ήδη τους φιλοξενούσαν μέχρι τότε. 
    Τόσο ο τίτλος όσο και η πιο πάνω παράγραφος είναι δάνειο από τον δικτυακό τόπο που έχει δημιουργήσει μια παρέα σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Πίσω απ’ όλους υπάρχει ο εμψυχωτής. Αυτός που τραβάει κουπί. Ωστόσο, η μαγιά δεν φέρει αποτέλεσμα αν δεν υπάρχουν ανήσυχες συνειδήσεις. Μυαλά με δεν συμβιβάστηκαν με τον πλαστικό πολιτισμό των καλοκαιριών στη μεταπολιτευτική περίοδο. Τότε που οι περισσότεροι στον χώρο του θεάματος αντιμετώπιζαν την ελληνική περιφέρεια ως ευκαιρία για να κάνουν καλοκαιρινές» αρπαχτές.
      Οι επιχορηγήσεις του υπουργείου πολιτισμών αλλά και άλλων φορέων πήγαιναν σε περιφερόμενες τσέπες. Κι όταν ερχόταν το φθινόπωρο και έσφιγγε ο καιρός , η ελληνική περιφέρεια ένιωθε μια τρύπα στο άδειο στομάχι της. Αρκετοί ζούσαν με την προσμονή του επόμενου καλοκαιριού. Να πάρουν κάτι από τη λάμψη των τηλεοπτικών ειδώλων τους.
      Ανάμεσα , όμως, στους κατοίκους της περιφέρειας κυκλοφορούσαν πολλά «γιατί». Οι απορίες έγιναν η μαγιά για να δημιουργηθούν ομάδες που ανέλαβαν τη διαχείριση του χρόνου τους. Πέρα από τις κινηματογραφικές λέσχες, φούσκωσε το κύμα της σύστασης θεατρικών ομάδων. Η ανάγκη να αποκτήσουν φωνή. Να μην ικανοποιούνται με τα «αποφάγια» του καλοκαιριού, που συχνά μετέφεραν την κιτς εκδοχή στη διαχείριση του χρόνου ή προωθούσε μια αντίληψη προχειρότητας.
     Έτσι, γεννήθηκε και η ομάδα που εκκόλαψε την ιδέα του φεστιβάλ στην πόλη. Ως πρόταση κόντρα στην περιοδεύουσα ένδεια των καλοκαιριών. Ως αίτημα να ξεφύγει η περιφέρεια από μια μίζερη αντίληψη . Ως διάθεση των πρωταγωνιστών να αντισταθούν στην υποτίμηση της ελληνικής περιφέρειας, όπου τα αισθητικά κριτήρια και η ποιότητα δεν ήταν αναγκαία.
     Κυριακή βράδυ. Η ατμόσφαιρα στην παραλία δεν θυμίζει σε τίποτε την «Πρέβεζα» του Καρυωτάκη. Οι κάτοικοι τούτη τη φορά δεν περιμένουν την άφιξη του κυρίου νομάρχη. Είναι καρφωμένοι στις καρέκλες τους περιμένοντας την Jazz  μπάντα  να ολοκληρώσει τα προκαταρκτικά.
     Η εξέδρα στημένη μπροστά από το δικαστικό μέγαρο, το παλιό τουρκικό διοικητήριο που κτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Ένα επιβλητικό και λιτό κτίριο που κουβαλάει τη μνήμη της πόλης στο πείσμα των καιρών και των μεταμορφώσεών του.
    Εκείνη τη στιγμή οι μουσικοί αρχίζουν την παράστασή τους. Οι νότες απελευθερώνονται κι αγκαλιάζουν το πολύχρωμο ακροατήριο. Όλες οι ηλικίες είναι εκεί. Προσηλωμένοι. Ακόμη και τα κατάρτια των ιστιοφόρων, λίγα μέτρα απέναντι από την εξέδρα , έχουν γείρει προς τη μεριά που έρχεται ο ήχος. Σα να έχουν πάρει θέση να χορέψουν. Ίσως τα ενθουσίασε η νεαρή μητέρα που χόρευε αέρινα, παρέα με τη δίχρονη κόρης της.
      Η περιφέρεια έχει δημιουργικούς ανθρώπους. Σπουδαίους. Με οράματα και ιδέες. Αυτό που της λείπει είναι η εμπιστοσύνη της διοίκησης σ’ ανθρώπους που δεν είναι δικοί της, μόλο που το τζαζ φεστιβάλ της Πρέβεζας αποκαλύπτει μια διάθεση συνεργασίας. Αυτό λείπει από τη χώρα. Εμπιστοσύνη στους άξιους. Να σπάσουν τα τείχη των σκοπιμοτήτων, κομματικών αλλά και αυτοδιοικητικών. Να μην αναζητούμε τους ικανούς αποκλειστικά στους δικούς μας.
      Δύσκολο έργο. Επίμοχθο. Είναι , όμως, η μόνη απάντηση στην έντονα παρακμιακή εποχή μας. Κι αυτό που εξελίσσεται στην Πρέβεζα τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια, περισσότερο ή λιγότερο συμβαίνει σε πολλές πόλεις στην Ελλάδα. Και είναι μια πυγολαμπίδα στη δυσωδία της εποχής. Δημιουργούνται ομάδες πρωτοβουλίας. Στο θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μουσική, την οικολογία, τη λογοτεχνία. Παντού. Είναι μια ελπίδα.
    





The Estonian Society for the Study of Religions announces a call for papers for the conference Religion and Nation(alism): Entanglements, Tensions, Conflicts to be held at the University of Tartu, Estonia, on 10-11 November 2016.


Recent developments throughout the world have shown that the connections between ethnic and religious identity have not lost their actuality. The relationships between religion and nationalism are multifaceted and interactive; their dynamics is influenced by social and political conditions. The politisation of religion may support ethnic and national unity, whereas religion may lead to particular forms of political activism. The concurrence of ethnic and religious identity (or the lack of it!) may result in nation building or the shaping of an ideology of the ‘chosen people’. Moreover, religious identities may offer possibilities for the formation of communities that cross national borders.
Studying the role that religion plays in these complex relationships will offer us insights into the formation, development or disintegration of certain groups and their choices, both in individual and public spheres. Thus, we welcome scholars from all fields of study (anthropology, archaeology, ethnology, folkloristics, history, political and religious studies, etc.) who study the connections between (ir)religion and nationalism or group identities. Particularly interesting aspects include:
  • diachronic and contemporary aspects of the relationships between nationalism and religion
  • regional aspects of religion and nation(alism)
  • ideological entanglements of religion and nation(alism)
  • religious tensions and conflicts between ethnic groups both past and present
  • the relationships between (ir)religion, nationalism and group identity
  • discursive intersections of religion and nationalism with gender, sexuality, race, class, culture 
and history
  • the religious aspects of secular nationalism and secular sources of the public authority of 
religious institutions and traditions
  • migration and religion, expatriate relationships with nation(alism) and religion
  • conspiracy theories about the religious background of migrants
  • neo-pagan and esoteric movements in the context of nation building 

Keynote lectures will be delivered by professors Frank Korom (Boston University) and Milda Ališauskiene (Vytautas Magnus University, Lithuania).
The language of the conference will be English, the length of papers 20 minutes. A conference fee of 80€ will be applied for meals and materials; participants are expected to pay for their own travel and accommodation. 

Please submit your abstract of 250-300 words to the conference e-mail address: conference2016@eaus.ee before 31.05.2016. Pre-arranged panels will also be considered. Notification of acceptance, and the opening of registration, not later than: 01.07.2016. 

For inquiries please contact the Secretary of the conference, Piret Koosa (piret.koosa@gmail.com. Current information about the conference can be found at our home page 
http://www.eaus.ee/en/conference-2016/ 
The Conference is being organised by the Estonian Society for the Study of Religions in cooperation with the University of Tartu (School of Theology and Religious Studies, Institute of Cultural Research and Arts) and the Estonian Literary Museum. 

Organising committee: Madis Arukask, Alar Kilp, Piret Koosa, Katre Koppel, Mare Kõiva, Jaan Lahe, Atko Remmel, Ülo Valk, Ergo-Hart Västrik 

Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Από 1-5 Μαΐου οι «Μέρες Παράδοσης 2016».


Πλούσιο και φέτος το πρόγραμμα των ετήσιων εκδηλώσεων που διοργανώνει το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής  Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Καρδίτσας
Αρχίζουν την Τετάρτη οι εκδηλώσεις «Μέρες Παράδοσης 2016» που φέτος έχουν τον τίτλο «Τα δημοτικά τραγούδια και ως ψηφίδες της ιστορίας» κλείνοντας έτσι τον κύκλο της θεματικής ενότητας,  με την οποία ασχολήθηκε το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Καρδίτσας την περίοδο 2015-2016 και είχε ως κύριο θέμα το δημοτικό τραγούδι. Μέσα από την ομάδα καταγραφής  του Απόλλωνα, τη διοργάνωση του 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στις 23, 24 και 25 Οκτωβρίου 2016 και το οποίο συνδιοργάνωσε με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και είχε τον τίτλο «Δημοτικό τραγούδι και Ιστορία», την έκδοση του τόμου των πρακτικών αυτού, την έκδοση του βιβλίου «Τα δημοτικά τραγούδια της Καρδίτσας», το οποίο περιλαμβάνει 500 τραγούδια της Καρδίτσας και της ευρύτερης περιοχής, την ηχογράφηση και κυκλοφορία δυο cds με τη χορωδία παραδοσιακής μουσικής του Κέντρου ΑΠΟΛΛΩΝ κατάφερε να ανακαλύψει και να συγκεντρώσει πολύτιμο υλικό, το οποίο είναι στη διάθεση των ανθρώπων που αγαπούν και ερευνούν την παράδοση του τόπου μας. 
Πλούσιο είναι και το φετινό πρόγραμμα των εκδηλώσεων « Μέρες Παράδοσης», που συνδιοργανώνουν το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Καρδίτσας, η Περιφέρεια Θεσσαλίας-Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας, ο Δήμος Καρδίτσας-Διεύθυνση Παιδικών Σταθμών και η Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων Καρδίτσας και οι οποίες θα ξεκινήσουν την Τετάρτη με το εργαστήρι παραδοσιακής καραγκούνικης ενδυμασίας και ασκήσεις μουσικοκινητικής αγωγής που απευθύνονται στα παιδιά των παιδικών σταθμών του Δήμου Καρδίτσας.
Οι μικροί φίλοι του 2ου Παιδικού Σταθμού και των 1ου και 2ου Βρεφονηπιακών Σταθμών της πόλης μας θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την παραδοσιακή ενδυμασία του τόπου τους και μέσα από διάφορες ασκήσεις μουσικοκινητικής αγωγής θα κάνουν το πρώτο τους σεργιάνι στους παραδοσιακούς χορούς και τα τραγούδια της Καρδίτσας.  Στόχος του εργαστηρίου παραδοσιακής ενδυμασίας και των μουσικοκινητικών ασκήσεων αγωγής είναι να γνωρίσουν τα παιδιά φυσικά και αβίαστα κάποια από τα βασικά στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως η ενδυμασία, το τραγούδι και ο χορός. Για τον σκοπό αυτό την Τετάρτη 1  Ιουνίου και την Πέμπτη 2 Ιουνίου στις 10.30 π. μ.  θα επισκεφτούν τους παιδικούς σταθμούς κλιμάκια του Κ.Ι. Λ..Ε. «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» στελεχωμένα από τις εκπαιδευτικούς με ειδικότητα στους χορούς Γιώτη Έφη, ταμία του Απόλλωνα, Τζέλλα Σοφία, Έφορο της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων, την  Υπεύθυνη της Επιτροπής  Εργαστηρίου της Αμφικτιονίας των Θεσσαλών Καραγκούνηδων Μπάλλα Μαίρη και μέλη του Δ. Σ. του Απόλλωνα έχοντας ετοιμάσει ένα πλούσιο πρόγραμμα για αυτή τη συνάντηση, που σίγουρα θα ευαισθητοποιήσει τα παιδιά.
Το Σάββατο 4 Ιουνίου και 17.00-19.00 μ. μ. στα Γραφεία του Απόλλωνα, Βασιλικής Μετάξη 7 θα παραγματοποιηθεί σεμινάριο παραδοσιακών χορών και τραγουδιών που απηυθύνεται  στους δασκάλους, στους ερευνητές του χορού και στους χορευτές και η παρακολούθηση είναι δωρεάν. Θα διδάξουν οι: Κώστας Σαχινίδης, διδάκτορας κοινωνιολογίας του χορού, χορούς του Πόντου, ο Απόστολος Φιρφιρής, τ. Σχολικός Σύμβουλος, σεργιάνια του κάμπου της Θεσσαλίας και η Γιώτη Ευθυμία, καθηγήτρια φυσικής αγωγής τραγούδια του ορεινού όγκου της Καρδίτσας. Στους συμμετέχοντες θα απονεμηθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.
Οι εκδηλώσεις «Μέρες Παράδοσης 2016» κορυφώνονται την Κυριακή 5 Ιουνίου στις 11.00 π. μ. στο Δημοτικό Κινηματοθέτρο, όπου θα πραγματοποιηθεί μια μουσικοχορευτική παράσταση στην οποία παίρνουν μέρος: Η Χορωδία Παραδοσιακής Μουσικής του Κ.Ι.Λ.Ε. «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ», η Χορευτική Ομάδα Πεζούλας, το Κέντρο Πολιτιστικών Ερευνών Πεδινής Θεσσαλίας, ο Χορευτικός Λαογραφικός Όμιλος Καρδίτσας «Καλλίχορος», ο Μορφωτικός Σύλλογος Γυναικών Καππαδοκικού και το Χορευτικό Τμήμα του Απόλλωνα.

Η  χορωδία και τα χορευτικά τμήματα θα τραγουδήσουν και θα χορέψουν με τη συνοδεία  μιας αξιόλογης ορχήστρας που απαρτίζεται από τους: Χρήστο Κιτσόπουλο, κλαρίνο,  Στέφανο Γεωργίου, βιολί,  Βασίλειο Νταλάρα,  τραγούδι,  Μάριο Σαριμιχαηλίδη, λαούτο-τραγούδι και  Γιάννη Σερίφη, κρουστά. Την ευθύνη παρουσίασης του προγράμματος ανέλαβε η Βανέσσα Στυλοπούλου.

Σάββατο 28 Μαΐου 2016

ΜΕΡΙΔΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ «ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΡΟΦΗ» Τετάρτη 1/6/2016 - Κτήριο Παπαστράτου: Αίθουσα Πολυμέσων (6ος όροφος)



ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ
Η
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


14:00-14:10 ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ (Β. Γιακουμάκη-Α. Ματθαίου-Α. Αγραφιώτη)

14:10-14:45 1η συνεδρία [Προεδρεύων: Μπαραχάνου Κλεονίκη]
Η ΤΡΟΦΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ: ΣΥΣΣΙΤΙΑ, ΣΤΕΡΗΣΗ, ΜΝΗΜΗ

Μικέδης Στέλιος, Κολλιού Αντιγόνη
«Όλοι μαζί φύγαν για την Καλιφόρνια. Δεν είχε τίποτα να φάνε». Κοινωνικοί μετασχηματισμοί στην Αμερική του '30

Μαγειράκου Ελένη
«Μνήμη και τροφή»: Το παράδειγμα των προσφύγων Μ. Ασίας και Πόντου στην Νέα Ιωνία Βόλου
Μαυρουδής Γιώργος
Η σίτιση των Προσφύγων του 1922 στους προσφυγικούς καταυλισμούς: Πείνα, στέρηση, συσσίτια και κοινωνική προσφορά. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης

14:45-14:55 Συζήτηση

14:55-15:20 2η συνεδρία [Προεδρεύων: Κουτσούκου Βιολέττα]
«ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ»: ΦΑΓΗΤΟ, ΓΟΥΣΤΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΤΑΞΗ

Μπέσσα-Αναγνωστοπούλου Ελένη
Μπαχαρικά, ένα συστατικό κοινωνικής προβολής

Μπαραχάνου Κλεονίκη, Βεζύρογλου Σαββίνα
Φαγητό και αστική τάξη στον κινηματογράφο: Ferreri, Bunuel, Greenaway

15:20-15:30 Συζήτηση

Διάλειμμα 20΄-Coffee break

15:50-16:15 3η συνεδρία [Προεδρεύων: Βεζύρογλου Σαββίνα]
ΠΡΟΤΥΠΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΜΙΝΤΙΑΚΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Οικονόμου Κατερίνα, Σύκας Νίκος
Αναπαραγωγή και διαμόρφωση προτύπων μέσα από την κουλτούρα της τηλεμαγειρικής

Τσατσαρώνη Ελένη
Φύλο και διατροφή: Η κατασκευή έμφυλων ταυτοτήτων μέσα από τα γυναικεία και αντρικά περιοδικά υγείας (fitness magazines)

16:15-16:25 Συζήτηση

16:25-17:05 4η συνεδρία [Προεδρεύων: Σύκας Νίκος]
ΌΨΕΙΣ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΩΣ ΤΟΝ ΣΥΜΠΟΣΙΑΣΜΟ

Χασιώτης Δημήτρης
Η βυζαντινή διπλωματία γύρω από το τραπέζι μέσα από τα έργα της Άννας Κομνηνής και του Ιωάννη Σκυλίτζη

Γιώτης Γιώργος
Το βυζαντινό «πτωχοπροδρομικό» τραπέζι





Κολέτσιου Γιούλα
Η διατροφή των μοναχών στη βυζαντινή Κωνσταντινούπολη (9ος-14ος αι.)

Βλαχάκη Μαρία
Η αμπελοκαλλιέργεια των αγιορείτικων μονών: η περίπτωση των μονών Λαύρας, Βατοπεδίου και Ιβήρων

17:05-17:15 Συζήτηση

Διάλειμμα 20΄-Finger food

17:35-18:15 5η συνεδρία [Προεδρεύων: Χασιώτης Δημήτρης]
ΟΜΟΣΙΤΙΣΤΕΣ, ΣΥΜΠΟΣΙΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΜΟΤΡΑΠΕΖΟΙ

Σταυρακούδη Καλλιόπη
Προϊστορικά πανηγύρια: Η εικόνα των πρώιμων κοινωνιών μέσα από ιδιωτικά και δημόσια γεύματα

Λάμπρος Κατέρης
H κατανάλωση κρέατος στην Ομηρική εποχή: μια ερμηνευτική προσέγγιση των ιστορικών δεδομένων

Τσιάκα Ασημίνα
Γιορτή του χοιρινού: αρχαίες αιματηρές θυσίες, νεοελληνικά «κουρμπάνια» και Γουρνοχαρά

Πάτας Στέλιος
Διατροφικές συνήθειες και κοινωνική ζωή στην Ρωμαϊκή ιστορία

18:15-18:25 Συζήτηση

18:25-18:45 6η συνεδρία [Προεδρεύων: Τσιάκα Ασημίνα]
ΥΛΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ ΤΟΥ ΟΙΚ[ΕΙ]ΟΥ ΣΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΤΑΠΕΡ

Τσιάντα Γωγώ, Νάκου Ελένη, Γιάκα Στεφανή


18:45-18:55 Συζήτηση

Διάλειμμα 20΄-Coffee break

19:15-20:10 7η συνεδρία [Προεδρεύων: Οικονόμου Κατερίνα]
«ΠΑΡΑΔΟΣΗ», «ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ» ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ

Γιώτας Χρήστος
Τα McDonald's στο Χόνγκ Κόνγκ: Η επίθεση των "fast food", σε κρίση η παραδοσιακή κουζίνα

Κουτσούκου Βιολέττα
Κανονιστικές πρακτικές δικτυωμένες σε διατροφικές επιλογές: τάσεις του σύγχρονου ολιστικού fitness

Λόλας Θωμάς, Μουταφίδου Στέλλα
Εναλλακτικές της κρεατοφαγίας ως μέσα κοινωνικής έκφρασης

Τσιργούλα Βίκυ
Μια τοπική βιομηχανία ζυμαρικών δημιουργεί παράδοση: Η περίπτωση της βιομηχανίας ζυμαρικών ΝΤΕΒΕΤΑ στο Βόλο

Αϋφαντή Εύα
Ο προσδιορισμός του παραδοσιακού-τοπικού μέσα από τα λογότυπα ποιότητα των τροφίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης

20:10-20:20 Συζήτηση

Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Η Εκκλησία διώχνει τον « Άγιο» από το Καστελόριζο;



  Είναι γνωστός ως «Άγιος» στο Καστελόριζο. Αυτή την εντύπωση είχα κι εγώ όταν τον πρωτογνώρισα στα Εξάρχεια, στο καφενείο «Μουριά». Ασκητική μορφή. Ήρεμος. Λιπόσαρκος, με τη γενειάδα του να επιτείνει την εντύπωση πως είχα να κάνω μ’ έναν ξεχωριστό άνθρωπο. Έναν διαφορετικό. Παραμονές Χριστουγέννων και μόλις είχε επιστρέψει από το Καστελόριζο. Βρισκόταν στο δρόμο για το χειμωνιάτικο διάλειμμά του στο χωριό του Γοργόμυλο Πρέβεζας.
    Για αρκετά χρόνια αναζητούσε  τη δική του Ιθάκη, όχι για να ολοκληρώσει τον προορισμό του. Νοιαζόταν  να ξεκινήσει μια άλλη περιπέτεια στον χώρο της τέχνης. Τον έθελγε το σμίλεμα της πέτρας, ίσως να μιλούσαν οι φωνές των πετράδων παππούδων της Ηπείρου, που τον φίλεψαν με  τα εργαλεία και το μεράκι τους στο νέο δρόμο που ξεκινούσε.
    Κι ο κλήρος της καρδιάς του έπεσε στο Καστελόριζο. Εκεί βρήκε ξανά την ψυχή που ξανασυνάντησε το σώμα του στην παραλία του νησιού. Τόσο καιρό ένιωθε αυτή την ασύμπτωτη σχέση ανάμεσα στο σώμα του που βάδιζε τον δρόμο της καθημερινότητας και στην ψυχή του που το είχε εγκαταλείψει ψάχνοντας τον τόπο που θα έδινε νέο νόημα στη ζωή του. Εκεί, στην ακριά της Ελλάδας, κοντά στην μεγάλη πόρτα της Ανατολής έστησε το εργαστήριο της γλυπτικής. Μεγάλες επιφάνειες που με την υπομονή και την δεξιότητα των ηπειρωτών προγόνων τις τιθασεύει
      Η Εκκλησία διώχνει τον «Άγιο» από το Καστελόριζο, έμαθα. Ξαφνιάστηκα. Υπάρχει άνθρωπος που να μην συμπαθεί τον Αλέξανδρο Ζυγούρη; Φαίνεται πως ο «Άγιος» πέφτει θύμα διεκδίκησης της κυριότητας ενός μικρού παλιού οικήματος, στο δεξιό άκρο της μπούκας του λιμανιού του Καστελόρριζου. Συνηθισμένη τελευταία η ιστορία αυτή και σ’ άλλους τόπους. Η τοπική εκκλησία διεκδικεί την ιδιοκτησία που ανάγεται στον 17ο αιώνα. Τότε, πώς εξηγείται που ο Δήμαρχος Μεγίστης το 1996 παραχώρησε στον καταξιωμένο γλύπτη Αλέξανδρο Ζυγούρη «τη δωρεάν χρήση του Δημοτικού ακινήτου ‘Γαζάδικο», που «είναι εγγεγραμμένο στο κτηματολόγιο του Δήμου Μεγίστης», για όσο καιρό δραστηριοποείται καλλιτεχνικά ο «Άγιος».
     Ο Ζυγούρης τίμησε το συμβόλαιο με τη νέα του πατρίδα, το Καστελόριζο. Σεβάστηκε την ιδιοκτησία, τη φρόντισε και επέστρεφε με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα τη γενναιοδωρία των Καστελοριζιωτών. Ζει στο νησί από το 1979, κατοικεί από τότε, με συναίνεση του τοπικού δήμου, στο συγκεκριμένο κτήμα κι έχει μετατρέψει τον κτήμα του ελαιώνα σ’ ένα υπαίθριο εργαστήριο- εκθετήριο, που είναι επισκέψιμος, δωρεάν, από όλους, ντόπιους και ξένους. Είναι μια φωνή πολιτισμού που θα τη ζήλευαν πολλοί.
    Αντί του μάννα, όμως, τον ποτίζουν χολή. Η  Ενορία Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης (Καστελορίζου)  προσέφυγε στη Δικαιοσύνη και  με αίτηση  ασφαλιστικών μέτρων , που υπέβαλε  στο Ειρηνοδικείο Ρόδου, ζητά να εγκαταλείψει  ο   Αλέξανδρος Ζυγούρης το νησί.  Και γιατί; .  Το οίκημα αυτό η  Μητρόπολη Σύμης, Χάλκης, Τήνου και Δωδεκανήσου, όπως αναφέρεται στην αίτηση, θέλει να το μετατρέψει σε εκκλησία «για να μην δημιουργείται η ψευδαίσθηση στους  ξένους επισκέπτες και στους κακόπιστους εχθρούς της Ελλάδος ότι το Καστελλόριζο έχει μουσουλμάνους».  Κι αυτό γιατί , όπως τονίζεται , σε περίοπτη θέση  του νησιού  υπάρχει από την εποχή της τουρκοκρατίας  τζαμί, που έχει μετατραπεί σε μουσείο , αλλά  «το Καστελλόριζο κατοικείται αποκλειστικά από ορθόδοξους Έλληνες…».
    Το λόγο έχει η δικαιοσύνη. Σέβομαι και τιμώ την Εκκλησία και τους τοπικούς εκπροσώπους. Έχω την εντύπωση, όμως, πως θα έπρεπε να αποκηρύξουν τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για τον «Άγιο», που χρησιμοποιούν, φαντάζομαι, ως επιχείρημα για την αποβολή του από το κτίσμα. «Ο καθ’ ου η αίτηση…ζει ιδιόρρυθμα σε σκηνή χωρίς οικοσκευή, λαξεύει βράχους και περπατάει ξυπόλυτος».
     Νομίζω, πατέρες, πως εκθέτει την Εκκλησία αυτή η χολή. Ο Ζυγούρης είναι ακτήμων και ζει ταπεινά, σύμφωνα με τον λόγο του Χριστού. Γιατί  αυτή χολή και ο περιφρονητικός λόγος προς έναν συνάνθρωπο; Ο πατριάρχης και ο αρχιεπίσκοπος αυτούς τους ταπεινούς ανθρώπους του Αιγαίου τίμησαν με την επίσκεψή τους στη Λέσβο . Η ταπεινότητα και ο ανθρωπισμός είναι αυτά που διαφημίζουν τον τόπο μας. Σεβαστείτε τον «Άγιο». Η Ελλάδα έχει ανάγκη από τέτοιους ανθρώπους. Μπουχτίσαμε από τους ιδιοτελείς.





Τετάρτη 25 Μαΐου 2016

Το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Θεσσαλία





ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ                 Ε.Α.Δ.Π.

Το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας παρουσιάζει στις 25, 26 και 27 Μαΐου και ώρα 21.00 στο Θέατρο Παλαιάς Ηλεκτρικής Βόλου την «Χαρτοπαίχτρα» του Δημήτρη Ψαθά. Μια ακόμη παράσταση θα δοθεί την Κυριακή 10 Ιουλίου στο Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Βόλου «Μελίνα Μερκούρη» Πλατεία Ρήγα Φεραίου.

Η σκηνοθεσία – διδασκαλία είναι της κας  Χριστίνας Στόγια.

Συνδιοργάνωση: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Ε.Α.Δ.Π του Π.Θ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πολιτισμού του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π - ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Δήμου Βόλου.

Στο έργο αυτό ο διαχρονικός και επίκαιρος Δημήτρης Ψαθάς, υπερτονίζει την μεταπολεμική κοινωνικοοικονομική περίοδο του 1950 στην Αθήνα, μέσα από σάτιρα και πανέξυπνες χιουμοριστικές καταστάσεις. Αν και καλυμμένη πίσω από την κοινωνική ευπρέπεια στο τέλος φανερώνει την πτώση του ήθους, τη διάλυση του θεσμού της οικογένειας και την επίδειξη της οικονομικής και μόνον επιφάνειας. ‘Όλα αυτά μέσα από έναν πανέξυπνο σατιρικό και κωμικό τρόπο.
Γενική είσοδος: 5 ευρώ
Είσοδος για παιδιά: 3 ευρώ
Φοιτητές  Π.Θ & ΑμεΑ  Δωρεάν

Παίζουν με σειρά εμφάνισης:
Κωνσταντίνα Αντωνέλη, Λένα Νεστορίδου, Ελευθερίου Αλεξάνδρα, Μαίρη Λαγωνικάκη, Μάρα Σκουλά, Δήμητρα Πέτρου, Νικολέτα Θεοχαρίδου, Ειρήνη Παντζούρη, Μαρίνα Ηλιούδη, Ελεωνόρα Γιόκοτα, Κωνσταντίνος Μπλιάμπλιας, Κωνσταντίνος Δράκος, Πέτρος Μπακανιάρης, Μαρία Παυλίδου, Γιάννης Τσιακώβης, Κωνσταντίνος Χρηστιάς, Άγγελος Φανός, Γιάννης Σταματιάδης και Εύα Λιάκα.
Συντελεστές παράστασης:
Διδασκαλία-Σκηνοθεσία: Χριστίνα Στόγια
Μουσική: Νίκος Λαβράνος 
Τραγούδια: Mily
Χορογραφίες: Μαρία Μιχελή
Σκηνικά-Κοστούμια: Αυτοσχέδια
Επιμέλεια ‘Ηχου: Κωνσταντίνος Δράκος


Η προπώληση των εισιτηρίων θα γίνεται  στο ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ των  Πανεπιστημιακών Εκδόσεων  του Π.Θ., Ιάσονος 145 και ώρες καταστημάτων.
Τηλ.επικοιν.:24210 74118

ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΣΤ’ ΑΡΜΑΤΑ , ΣΤΑ ΓΡΟΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ




            «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ»
ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΗ  ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΩΝ
Καβάλας 41 , 13676 Θρακομακεδόνες
  τηλ. 6944508413   - 2102432594 - 6977 759887 
emai: ls.aristotelis@gmail.com
Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ Η
  
ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΣΤ’ ΑΡΜΑΤΑ , ΣΤΑ ΓΡΟΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Η Λαογραφική Εταιρεία Θρακομακεδόνων «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ» εγκάρδια σας προσκαλεί στην εκδήλωση που διοργανώνει για το μεγαλείο του Βλαχόφωνου Ελληνισμού στο Πνευματικό Κέντρο Θρακομακεδόνων (πλατεία ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ). Oμιλητής ο Φιλόλογος κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΗΣΙΜΟΣ
Το Σάββατο 28 Μαΐου και ώρα 7.00 μ.μ.
Η εκδήλωση διοργανώνεται σε στενή συνεργασία με δυο Βλάχικους ιστορικούς πολιτιστικούς Συλλόγους των Αθηνών, της ΣΑΜΑΡΙΝΑΣ και της ΚΟΥΤΣΟΥΦΛΙΑΝΗΣ (ΠΑΝΑΓΙΑΣ), που θα μας παρουσιάσουν Βλάχικους χορούς και βλάχικα τραγούδια. Η εκδήλωση θα λήξει  με βλάχικα εδέσματα.
        Σας ευχαριστούμε θερμά που θα μας τιμήσετε με την παρουσία σας


         Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                 Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ 

       ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΛΙΒΑΝΟΣ                                             ΑΡΓΥΡΩ  ΖΗΣΙΜΟΥ 

Δευτέρα 23 Μαΐου 2016

Βιστωνίτης Αναστάσης,Βιστωνίτης Αναστάσης, TO BHMA,

 

Ενα τρίο (και ερωτικό) στη Βοστώνη

Για πρώτη φορά στα ελληνικά το μυθιστόρημα «Οι Βοστονέζες» του Χένρι Τζέιμς, το πιο πολιτικό μυθιστόρημα του αμερικανού συγγραφέα
Ενα τρίο (και ερωτικό) στη Βοστώνη
Η Μαντλέν Πότερ και ο Κρίστοφερ Ριβ στην ταινία «The Bostonians» (1984)
 

Henry James
Οι Βοστονέζες
Μετάφραση Μιχάλης Μακρόπουλος.
Εκδόσεις Gutenberg, 2016,
σελ. 708, τιμή 26 ευρώ

Υποθέτω ότι πολλοί αναγνώστες γνωρίζουν ήδη την υπόθεση του κλασικού μυθιστορήματος Οι Βοστονέζες του Χένρι Τζέιμς από την κινηματογραφική του μεταφορά το 1984 σε σκηνοθεσία Τζέιμς Αϊβορι. Οσοι είδαν την ταινία ασφαλώς και δεν πρόκειται να ξεχάσουν την εκπληκτική ερμηνεία της Βανέσα Ρεντγκρέιβ.

Η ταινία μεταφράστηκε (λανθασμένα) ως Οι Βοστωνέζοι, γι' αυτό και πολύ σωστά ο καλός μεταφραστής Μιχάλης Μακρόπουλος διορθώνει τον τίτλο. Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: πρώτον, επειδή ο φεμινισμός συνιστά ένα από τα κύρια θέματα του μυθιστορήματος και, δεύτερον, γιατί οι δύο από τους τρεις βασικούς χαρακτήρες είναι γυναίκες. Οσο και αν στο βιβλίο ο Τζέιμς μάς δίνει την εικόνα της βοστωνέζικης κοινωνίας στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα, αυτό δεν είναι από τα μείζονα θέματα του μυθιστορήματος. Πολύ πιο σημαντικό είναι το θέμα της σύγκρουσης του συντηρητικού Νότου με τον προοδευτικό Βορρά που εξακολουθεί να υπάρχει και σήμερα.
Οι Βοστονέζες δημοσιεύθηκαν σε συνέχειες το 1885 στο περιοδικό Century Magazine και στη συνέχεια εκδόθηκαν σε τρεις τόμους. Η υποδοχή τους από την κριτική υπήρξε μέτρια, το ίδιο και οι πωλήσεις. Σήμερα θεωρούνται από τα αντιπροσωπευτικότερα έργα του Τζέιμς τα οποία γράφτηκαν στη λεγόμενη «μεσαία» - και σημαντικότερη - περίοδο της συγγραφικής του δημιουργίας. Και διαφέρουν ως προς το υπόλοιπο έργο του γιατί εδώ ο Τζέιμς δεν θυσιάζει στον βωμό του ύφους τον αποφασιστικό ρόλο που παίζουν οι χαρακτήρες στη διαμόρφωση ενός μυθιστορήματος. Τα βιβλία λ.χ. του Ντίκενς, του Μπαλζάκ ή του Φλομπέρ, όπως και των μεγάλων ρώσων ρεαλιστών, τα θυμάται κανείς κυρίως λόγω των ανεπανάληπτων χαρακτήρων τους. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τα μυθιστορήματα του Τζέιμς - εκτός από τις Βοστονέζες, όπου το περίτεχνο ύφος συνδυάζεται αρμονικά με την αδρότητα των χαρακτήρων.

Ενας ακραίων συντηρητικών πεποιθήσεων δικηγόρος από το Μισισίπι, βετεράνος του εμφυλίου πολέμου, ονόματι Μπέιζιλ Ράνσομ επισκέπτεται στη Βοστώνη την εξαδέλφη του Ολιβ Τσάνσελορ. Εκείνη τον παίρνει μαζί της για να ακούσουν μια διάλεξη περί φεμινισμού. Ομιλήτρια είναι η Βερίνα Τάραντ, μια όμορφη κοπέλα λαϊκής καταγωγής. Η διάλεξη ενθουσιάζει την Ολιβ αλλά εκνευρίζει τον συντηρητικό Μπέιζιλ, ο οποίος όμως συναρπάζεται από την ομορφιά και τη γοητεία της Βερίνας. Το ίδιο και η Ολιβ, με αποτέλεσμα πολλοί αργότερα να ισχυριστούν πως ο ενθουσιασμός αυτός δεν ήταν παρά κρυφός λεσβιακός έρωτας στον οποίο με τα δεδομένα της εποχής ο Τζέιμς δεν μπορούσε να αναφερθεί ανοιχτά.

Η Ολιβ ζητεί από τη Βερίνα να αφήσει το σπίτι της και να ζήσει μαζί της. Αλλά πρόταση της κάνει και ο Μπέιζιλ, που φαίνεται να γοητεύει τη Βερίνα. Γύρω από αυτό το τρίο ο Τζέιμς δημιουργεί ένα πολύπλοκο πλέγμα καταστάσεων στις οποίες εμπλέκονται και πολλοί άλλοι, δεύτεροι χαρακτήρες, οι οποίοι μάς δίνουν το κλίμα της εποχής, δηλαδή των ΗΠΑ μετά τον εμφύλιο πόλεμο, όταν η εμφάνιση του φεμινισμού απειλούσε να τις αλλάξει ριζικά.

Το μυθιστόρημα μένει ανοιχτό στο τέλος. Είναι σαν να μας λέει ο συγγραφέας ότι τα όσα έζησαν οι πρωταγωνιστές του θα τα ξαναζήσουν και πως η Ιστορία θα επαναληφθεί, όπως η Βερίνα που κλαίει στην τελευταία σελίδα, και που ο Τζέιμς αποφαίνεται πως «θα ξανακλάψει».

Τραγικωμικό μυθιστόρημα
Οι Βοστονέζες είναι ένα τραγικωμικό μυθιστόρημα. Οι γνωρίζοντες δεν θα δυσκολευτούν να διακρίνουν την επίδραση του Μπαλζάκ τόσο στις περιγραφές όσο και στον σχολιασμό των προσώπων. Επιδράσεις υπάρχουν και από τον Αλφόνς Ντοντέ και τους αδελφούς Γκονκούρ - αλλά ο Τζέιμς είναι πολύ καλύτερος συγγραφέας και από τον Ντοντέ και από τους αδελφούς Γκονκούρ. Ομως αυτά μικρή σημασία έχουν, σε τελική ανάλυση, για τον έλληνα αναγνώστη.
Πολλοί αρέσκονται να συγκρίνουν τις Βοστονέζες με την Ιστορία του Μπλάιθντεϊλ του Ναθάναελ Χόθορν, αλλά ο έλληνας αναγνώστης ας μην παρασυρθεί από τέτοια συγκριτολογικά τερτίπια. Ο Χόθορν είχε παλαιότερα επηρεάσει τον Τζέιμς, όμως το ουτοπικόΗ ιστορία του Μπλάιθντεϊλ του τελευταίου, που εκτός των άλλων δεν ανήκει στα καλύτερα μυθιστορήματά του (στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Printa), ελάχιστη σχέση έχει με τις Βοστονέζες.

Οι μοντερνιστές (ανάμεσά τους κατ' εξοχήν ο Εζρα Πάουντ) θαύμαζαν τον Χένρι Τζέιμς για το ύφος του, αλλά οι κριτικοί της εποχής του ως πριν από τις Βοστονέζες τού καταλόγιζαν ένα βασικό για μυθιστοριογράφο ελάττωμα: ότι δεν είχε ασχοληθεί με μείζονα θέματα. Στο βιβλίο αυτό και το θέμα είναι μείζον και το εύρος της ανάπτυξης. Πρόκειται για το πιο πολιτικό, ή ίσως για το μόνο πολιτικό μυθιστόρημα του Τζέιμς, όπου βεβαίως η γενικότερα απαισιόδοξη στάση του για τους ανθρώπους και την κοινωνία και η συμπάθειά του για τους «χαμένους» είναι κι εδώ εμφανής, ενώ άποψή του για τον φεμινισμό είναι επαμφοτερίζουσα. Στην αρχή του μυθιστορήματος αντιμετωπίζει με ειρωνεία τις απόψεις της Ολιβ Τσάνσελορ και με συμπάθεια τον Μπέιζιλ Ράνσομ - για να αλλάξει στάση έναντι και των δύο, όταν η Ολιβ «χάνει» τη Βερίνα, που έχει πολλές πιθανότητες να την κατακτήσει ο Μπέιζιλ. Και στο τέλος όλοι φαίνεται να χάνουν.

Ο Τζέιμς είναι ρεαλιστής φυσικά, όμως όταν γράφει ένα μυθιστόρημα σαν τις Βοστονέζες, το οποίο παραμένει στο τέλος ανοιχτό, είναι και μοντερνιστής. Ο συγγραφέας δεν το κλείνει όπως ο Φλομπέρ στην Αισθηματική αγωγή με ένα άλμα στον χρόνο. Το άλμα αυτό το πραγματοποιεί ο αναγνώστης που από τις πρώτες σελίδες μπαίνει σε μιαν άλλη εποχή για να διαπιστώσει στο τέλος πόσα κοινά σημεία έχει με τη δική μας. Αυτή είναι άλλωστε και η γοητεία των κλασικών έργων στα οποία ανήκουν οι Βοστονέζες του Χένρι Τζέιμς, βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί από όσους αγαπούν την πεζογραφία πρώτης γραμμής.  

Του Δημ. Γκιώνη, Αγαπημένο μου κινητό…, EFSYN, 25.5.16

kinito.jpg

Αγαπημένο μου κινητό…Ολα σ’ ένα τόσο δα μαραφέτι (και τα απαραίτητα «κλισέ»)
Eικόνα σε μια καφετέρια, όπου ένα ζευγάρι μιλάει για ώρα – ο καθένας στο κινητό του. Μεταξύ τους, φαίνεται, δεν έχουν τίποτα να πουν – εκτός κι αν επέλεξαν να επικοινωνούν μέσω του κινητού. Εικόνα αδιανόητη πριν από λίγα χρόνια, που το τηλέφωνο ήταν είδος πολυτελείας.
Οχι μόνο επειδή κόστιζε, αλλά προκειμένου να το αποκτήσεις έπρεπε να έχεις και κάποιο «δόντι» στον ΟΤΕ, ώστε να σπρώξει τη σχετική αίτηση – ακόμα και για απλή μεταφορά. Οπότε, για τον πολύ κόσμο, ήταν οι υπαίθριοι θάλαμοι, κάποιος βολικός γείτονας, κοντινό περίπτερο, καφενείο, πρατήριο ΕΒΓΑ.
Ωσπου πριν από είκοσι και χρόνια (με τη βραδύτητα που κοπιάζουν τα διάφορα σ’ αυτόν τον τόπο), ενέσκηψε, με την εισβολή και των ιδιωτικών εταιρειών, η κινητή τηλεφωνία, οπότε όλα, χρόνο με τον χρόνο, άρχισαν να αλλάζουν.
Με το τηλέφωνο από εργαλείο ανάγκης να έχει εξελιχθεί (και) σε απαραίτητο μαραφέτι-αξεσουάρ για μεγάλους και μικρούς, ακόμα και μαθητές Δημοτικού.
Σταθερή πλέον η εικόνα κάποιων που επικοινωνούν με κινητό καθ’ οδόν ή στα μέσα μεταφοράς – όχι μόνο της μαζικής αλλά και τα Ι.Χ. (κι ας απαγορεύεται ως επικίνδυνο για την οδήγηση). Κι επειδή πολλά έχουν γραφτεί για εγκεφαλικούς κινδύνους, απαραίτητο συμπλήρωμα η καλωδίωση, χωρίς να σημαίνει ότι εκμηδενίζεται ο κίνδυνος της ακτινοβολίας.
12 εκατομμύρια
Σε κατά καιρούς δημοσιεύματα έχει αναφερθεί ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν περί τα δώδεκα εκατομμύρια κινητά (καθώς μερικοί διαθέτουν πάνω από ένα), τα οποία πλέον, διαρκώς εξελισσόμενα, καλύπτουν πλήθος αναγκών (πραγματικών ή περιττών), πλήθος πληροφοριών – αχρηστεύοντας άλλα εργαλεία (κι ας μην επαναλάβω εδώ το εφιαλτικό ενδεχόμενο ενός ηλεκτρονικού μπλακ άουτ), με τις εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου και του ανάλγητου κάποτε ΟΤΕ, να ανταγωνίζονται αγρίως η μία την άλλη με δελεαστικές προσφορές.
Θα έχετε δει στις εισόδους του μετρό κοπέλες να διαφημίζουν δωρεάν νουμεράκι, μαζί με εκατοντάδες λεπτά, επίσης δωρεάν (και τι να κερδίζουν, άραγε, οι ίδιες οι κοπέλες;) συν οι από τηλεφώνου προσφορές.
«Τα κινητά είναι για δούλους», έχει πει ο –μακαρίτης πλέον– Ουμπέρτο Εκο. «Εγώ το έχω μόνο για να παίρνω», λέει κάποιος δικός μας. Υπάρχουν όμως αντίθετα και οι… κινητόπληκτοι… παντός καιρού. Οπως η κυρία που εννοούσε να μιλάει και κατά τη διάρκεια κινηματογραφικής προβολής.
«Εσάς θ’ ακούμε, κυρία μου, ή την οθόνη;», της παρατηρεί μια άλλη. «Αμα σ’ ενδιέφερε το έργο, δεν θ’ άκουγες τι λέω εγώ!», την αποστόμωσε εκείνη.
Αλλά σκοπός του παρόντος δεν είναι να αναλωθεί στο πολύπλευρο αυτό θέμα, που απαιτεί και ειδικευμένους. Ενα ακόμη διάλειμμα στα ζοφερά τρέχοντα, που θα συμπληρώσω με κάποια τηλεφωνικά «κλισέ» -προσωπικής συλλογής- που ακούμε ωστόσο και σε προφορικές συνομιλίες, κυρίως μεταξύ νέων – για να καταδειχθεί και ο… εμπλουτισμός της γλώσσας μας:
Μερικά «κλισέ»
Ελα… Ελα, παιδί μου… Πού είσαι; Τι γίνεται - όλα καλά; Μη μου πεις… Μιλάς σοβαρά; Ουάου! Πλάκα μού κάνεις; Δεν το πιστεύω. Καλά, δεν το πιστεύω. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει. Θα τρελαθώ. Γουστάρω! Τέλειο. Καταπληκτικό. Τρομερό. Φανταστικό. Δεν μπορείς να φανταστείς. Το κάτι άλλο. Χαμός. Γιούπι! Ολα τα λεφτά… Εγραψε… Τζάμι. Και γαμώ… Ξαναπές το. Καλά, ε; Γαμάτο. Βασικά… Δεν το συζητάω.
Εχει φάση. Πολύ γέλιο. Το γέλιο της αρκούδας. Ελα, ρε μαλάκα (ισχύει και για τα δύο φύλα). Μη λες μαλακίες. Ηρέμησε. Οχι, ρε πούστη μου. Μην τρελαθούμε τελείως. Δεν σου λέω τίποτα. Κουφό, ε; Τι λέει το άτομο; Δεν παίζεται… Ρόμπα. Ψωνάρα. Σπασίκλας. Βλίτο. Δεν κατάλαβα… Εχει πρόβλημα; Τα ’χει παίξει. Δεν καταλαβαίνει Χριστό. Βλήμα. Ούφο. Γίναμε μπίλιες. Τι ζόρι τραβάει; Στον κόσμο του.
Πες του, άντε και… Στην κοσμάρα του. Δεν τον πάω. Είναι αλλού. Δεν μασάω… Τα πήρα στο κρανίο. Σιγά… Ούτε με σφαίρες. Συγγνώμη, δηλαδή… Να κόβεις φλέβες. Στα όριά μου. Χλομό το βλέπω. Λέμε τώρα… Την έκανε με ελαφρά πηδηματάκια. Το ’πιασα το υπονοούμενο. Μιλάμε για το… Χαλάρωσε. Καλά… Εντάξει… Εγινε. Τα λέμε… Καλή συνέχεια. Aντε γεια. Φιλάκια.
Στο πλαίσιο
Βλέποντας στη Λυρική Σκηνή τον «Βαφτιστικό» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη (αύριο η τελευταία παράσταση), αναρωτιόμουν τι μπορεί να λέει σ’ ένα τσούρμο παιδιών που το παρακολουθούσαν.
Κι αυτό επειδή διατηρώ τραυματική μνήμη, καθώς έφηβος (στα χρόνια της άγνοιας) πήγα μ’ έναν φιλαράκι στη Λυρική για να ιδώ από κοντά τον Μίμη Φωτόπουλο, που πρωταγωνιστούσε στην κινηματογραφική μεταφορά του, αλλά εκεί ήταν άλλο πράγμα με άλλους…
Εκτοτε έχω δει αρκετές φορές την πιο γνωστή και δημοφιλή αυτή ελληνική οπερέτα (…χωρίς τον –μακαρίτη πλέον– Μίμη Φωτόπουλο), με κυρίαρχα τα τραγούδια που απολαμβάνει κανείς και ανεξάρτητα:
«Τον καιρό εκείνο τον παλιό», «Η καρδιά μου πονεί για σας», «Γλυκά φίλησέ με», «Ψηλά στο μέτωπο», που, όπως γράφει, στο πλούσιο και καλαίσθητο πάντα πρόγραμμα, ο Νίκος Α. Δοντάς, εμψύχωνε τους στρατιώτες στη μικρασιατική εκστρατεία και αργότερα στην Αντίσταση.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο ίδιος, η αγρυπνούσα αστυνομική αρχή διέταξε την απαγόρευση του έργου, «διότι καθήπτετο του γοήτρου του στρατού», επειδή «εις αξιωματικός δεν είναι αξιοπρεπές να χορεύει και να ακκίζεται», όπως απαιτεί μια σκηνή.
Οπότε η απλή και αποτελεσματική λύση που δόθηκε ήταν ο ερωτευμένος αξιωματικός να φορά πολιτικά!
Ο Σίμος Κακάλας, στην πρώτη του σκηνοθετική συνεργασία με τη Λυρική Σκηνή, έστησε μια κεφάτη παράσταση γεμάτη χρώματα, με επάρκεια σε εκτελεστές, σκηνικά, κοστούμια που διαθέτει μια δημόσια σκηνή (ακριβοδίκαια τα παινέματα του ημέτερου κριτικού Γιάννη Σβώλου).
Και το κοινό (εκτιμώ και οι πιτσιρικάδες) να την απολαμβάνει τα μέγιστα.
ΚΑΙ… Βάλε και την ήττα του Ολυμπιακού...

Παρασκευή 20 Μαΐου 2016

To ερευνητικό έργο του Τομέα Αρχαιολογίας για το 2015



Στις 20 Μαΐου 2016 και ώρα 18:30 στο αμφιθέατρο Σαράτση, ο Τομέας Αρχαιολογίας του Τμήματος ΙΑΚΑ θα παρουσιάσει τις αρχαιολογικές ανασκαφές και λοιπές ερευνητικές δραστηριότητες των μελών του κατά το 2015.

Πρόγραμμα

Α. Μουνδρέα – Αγραφιώτη
Ανασκαφή Μαγούλας Ζερελίων 2015. Η παλαιότατη φάση κατοίκησης έρχεται στο φως».
Ι. Τουρναβίτου
Η ανασκαφή στο Μακρυχώρι Λάρισας 2015
Α. Μαζαράκης Αινιάν
Ανασκαφές στην αρχαία πόλη της Κύθνου
Α. Μαζαράκης Αινιάν & ομάδα φοιτητών του ΙΑΚΑ
Ανασκαφές στην Κεφάλα της Σκιάθου
Γ. Λώλος
Ανασκαφή Σικυώνας 2015
Ι. Λεβέντη
Καταγραφή των κινητών ευρημάτων από το ιερό Δήμητρας και Κόρης στον Αγ. Σώστη Τεγέας. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 2014-2015
Γ. Βαραλής
Η ανασκαφή της εκκλησίας στο Κάστρο της Βελίκας: πέντε χρόνια ανασκαφικής έρευνα

Hellenistic Poetry Before Callimachus 14-15 June 2016 School of the Arts Library, 19 Abercromby Square, Liverpool L69 3BX Dept. of Archaeology, Classics and Egyptology University of Liverpool Instytut Filologii Klasycznej of the University of Warsaw


PROGRAMME
Tuesday, 14 June 2016
9:00 - 9:30 Registration
9:30 - 9:35 Opening speech (Classics Coordinator, Bruce Gibson)
9:35 - 9:50 Presentation: Marco Perale, Jan Kwapisz
9:50 - 10:25 Keynote Lecture: Richard Hunter (Trinity College, Cambridge) - Callimachus and the Language
of Rhetorical Style
Epic and mock-epic (chair: Marco Fantuzzi)
10:25 - 11:00 Thomas Nelson (Trinity College, Cambridge) - Early Hellenistic Epic: A Reassessment
11:00 - 11:20 COFFEE BREAK
11:20 - 11:55 Enrico Magnelli (Florence) - Argonautic Epic Before Apollonius: Cleon of Kourion, and
(Possibly) More
11:55 - 12:30 Guendalina Taietti (Liverpool) - The Poets at Alexander’s court: How Flat is Flattery?
12:30 - 13:05 S. Douglas Olson (Freiburg Institute for Advanced Studies / Heidelberger Academy /
University of Minnesota) - Mock-Epic and Mock-Didactic in the Late Classical and Early Hellenistic Periods:
Archestratus, Matro and Others
13:05 - 14:00 BUFFET LUNCH
Comedy & Tragedy (chair: Richard Hunter)
Page 2 of 3
14:00 - 14:35 Benjamin Cartlidge (St John’s College, Oxford) - The Attic Challenge: Poetics at the End
of the Long Fourth Century
14:35 - 15:10 Agnieszka Kotlinska-Toma (Wroclaw) - Early Hellenistic Tragedy and the Rise of a New
Aesthetic
15:10 - 15:45 Marco Fantuzzi (Macerata) – The author of the "Rhesus" as poeta doctus and "critic" of
the (tragic) tradition
15:45 - 16:15 COFFEE BREAK
Lost voices (chair: Ewen Bowie)
16:15 - 16:50 Annette Harder (Groningen) - Traces of a Lost Generation
16:50 - 17:25 Pauline LeVen (Yale, via Skype) - The Authorial Voice of Lost Authors in Early Hellenistic
Hymns
17:25 - 18:00 Peter Parsons (Oxford) - Wandering Poems in Early Ptolemaic Egypt?
19:00 CONFERENCE DINNER
Wednesday, 15 June 2016
Elegy and Epigram (chair: Annette Harder)
9:00 - 9:35 Martine Cuypers (Trinity College Dublin) - Catalogue Elegy from Antimachus to Alexander
Aetolus, Hermesianax, Phanocles and Others
9:35 - 10:10 Lucia Floridi (Milan) - Early Hellenistic Epigram: Themes, and ‘Genres’
Philosophical Poetry (chair: Annette Harder)
10:10 -10:45 Maria Noussia-Fantuzzi (Thessaloniki) - A Cure for Love. Resisting Eros in Early Hellenistic
Philosophy and Poetry
10:45 - 11:20 Rebecca Lämmle (Basel / Cambridge) - Cynulcus' Timon: Athenaeus and the Silloi
11:20 - 11:35 COFFEE BREAK
Page 3 of 3
Metrical extravagance (chair: Gregory Hutchinson)
11:35 - 12:10 Jan Kwapisz (Warsaw) - Taking Odd Measures
12:10 - 12:45 Marco Perale (Liverpool) - Simias of Rhodes, the Artsy Avant-guardist
12:45 - 13:20 Ewen Bowie (Corpus Christi, Oxford) - Philicus, 14 Months on
13:20 - 14:05 BUFFET LUNCH
Philitas of Cos (chair: S.Douglas Olson)
14:05 - 14:40 Konstantinos Spanoudakis (Rethymno) - Philitas of Cos, 14 Years Later
14:40 - 15:15 Gregory Hutchinson (Oxford) - Philetas among the Romans
15:15 - 15:30 Jan Kwapisz, Marco Perale - Closing remarks
The event has been made possible by the generous support of the Postgate Fund, the Warsaw Faculty of
Polish Studies, and the Warsaw Institute of Classical Philology.

«Βυζαντινή Θεσσαλονίκη: σταθμοί στην ιστορία, κοινωνία και καθημερινότητα, πνευματική ζωή, τέχνη και ακτινοβολία», που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, 26 Μαΐου 2016, ώρα 17.00 ,στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Αίθουσα Σεμιναρίων, Ισόγειο) και την Παρασκευή, 27 Μαΐου 2016, ώρα 9.00, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Κωστής Παλαμάς» (Αίθουσα Πολλαπλών Εκδηλώσεων).

Ομιλητές  Ηλίας Αναγνωστάκης, διευθυντής ερευνών ΙΙΕ/ΕΙΕ, eanagno@eie.gr Άννα  Μαρία  Βασιλαράκη,  μεταπτυχιακή  φοιτήτρια,  ΕΚΠΑ, anmaryaperi5@ hotmail.com Γιώργος Βελένης, ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ, velenis@hist.auth.gr Χρήστος  Ζαφειρόπουλος,  μεταπτυχιακός  φοιτητής,  ΕΚΠΑ, chzafeiropoulos@ gmail.com Μιχάλης  Κάππας,  δρ  αρχαιολόγος,  Εφορεία  Αρχαιοτήτων  Μεσσηνίας, mgkappa@yahoo.gr Φλώρα  Καραγιάννη,  δρ  αρχαιολόγος,  Ευρωπαϊκό  Κέντρο  Βυζαντινών  και  Μεταβυζαντινών Μνημείων, flkaragianni@gmail.com Κώστας Κάσσης, μεταπτυχιακός φοιτητής, ΕΚΠΑ, const.kassis@yahoo.gr Βασίλης Κατσαρός, ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ, vkatsaro@lit.auth.gr Ελεωνόρα Κουντούρα‐Γαλάκη, διευθύντρια ερευνών ΙΙΕ/ΕΙΕ, ekount@eie.gr Γιώργος Λεβενιώτης, επίκουρος καθηγητής, ΑΠΘ, leveniot@hist.auth.gr Έλλη Μπία, μεταπτυχιακή φοιτήτρια, ΕΚΠΑ, ellieb@hotmail.gr Γρηγορία Μπραουδάκη, Ελληνική Στατιστική Αρχή, g.braoudaki@statistics.gr Στέλιος Οικονόμου, μεταπτυχιακός φοιτητής, ΕΚΠΑ, st_oikon@yahoo.gr Δημήτρης Παπαδημητρίου, αρχαιολόγος, ΥΠΠΟΑ, μεταπτυχιακός φοιτητής, ΕΚΠΑ, p_dimarc@yahoo.gr Μάριος Πολάκης, μεταπτυχιακός φοιτητής, ΕΚΠΑ, panmpol@yahoo.gr Κωνσταντίνος Ράπτης, αρχαιολόγος, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλο‐ νίκης, raptis.constantinos@gmail.com Μaria Alessia Rossi,  μεταπτυχιακή  φοιτήτρια, Courtauld Institute of Art, Λονδίνο, m.alessiarossi@icloud.com Γιώργος  Φούντζουλας,  μεταπτυχιακός  φοιτητής,  ΕΚΠΑ, fountzoulasgf@ gmail.com Βενιαμίν  Φούρλας,  δρ, Leibniz‐WissenschaftsCampus Mainz: Byzanz zwischen Orient und Okzident, fourlas@rgzm.de Βίκυ  Φωσκόλου,  επίκουρη  καθηγήτρια,  Πανεπιστήμιο  Κρήτης, foskolou@ uoc.gr Ελισάβετ Χατζηαντωνίου, λέκτωρ ΑΠΘ, ehatzian@hist.auth.gr Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας/Πανεπιστήμιο Αθηνών  Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών/Τομέας Βυζαντινών Ερευνών/Ε.Ι Ε. Διεπιστημονικό Μεταπτυχιακό Σεμινάριο  «Νίκος Οικονομίδης» Ακαδημαϊκό Έτος 2015‐2016 Βυζαντινή Θεσσαλονίκη: σταθμοί στην ιστορία, κοινωνία και  καθημερινότητα, πνευματική ζωή, τέχνη και ακτινοβολία  Διημερίδα  Πέμπτη 26 Μαΐου, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (αίθουσα σεμιναρίων, ισόγειο) Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου 48 και   Παρασκευή 27 Μαΐου, Πολιτιστικό Κέντρο «Κωστής Παλαμάς» (Αίθουσα Πολλαπλών Εκδηλώσεων) Ακαδημίας 48 Πέμπτη 26 Μαΐου  Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Αίθουσα Σεμιναρίων ισογείου) Προεδρείο: Αθηνά Κόλια‐Δερμιτζάκη  – Τριανταφυλλίτσα Μανιάτη‐Κοκκίνη  17.00 Χαιρετισμοί   Πάνος Βαλαβάνης, Πρόεδρος Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας  Γεωργία  Κουρτέση‐Φιλιππάκη, Διευθύντρια Προγράμματος Μεταπτυχιακών  Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας  Ταξιάρχης Κόλιας, Διευθυντής Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών Ε.Ι.Ε. 17.15 Γιώργος Λεβενιώτης, Οι μεσαιωνικές σλαβικές εγκαταστάσεις στα ανατο‐ λικά της Θεσσαλονίκης. Προβλήματα και ερμηνείες. 17.45 Ηλίας Αναγνωστάκης, Η γραῖα και ὁ τριγέρων οἶνος στην πολιορκούμενη  Θεσσαλονίκη (1185) κατά τον Ευστάθιο Θεσσαλονίκης  18.15  Ελεωνόρα  Κουντούρα‐Γαλάκη,  Η  Θεσσαλονίκη  στη  μακρά  διάρκεια:  οι  ιστορικές  συγκυρίες  στις  πηγές (με  έμφαση  στα  αγιολογικά  κείμενα  του  Ύστερου Βυζαντίου) 18.45 Συζήτηση  19.10 Διάλειμμα  Προεδρείο: Μαρία Κωνσταντουδάκη‐Κιτρομηλίδου  – Ευάγγελος Χρυσός  19.40 Γιώργος Βελένης, Το εικονογραφικό πρόγραμμα των ψηφιδωτών της Ροτό‐ ντας στη Θεσσαλονίκη. Ζητήματα σύνθεσης και ερμηνείας. 20.10  Κωνσταντίνος  Ράπτης, Ο εμπορικός χάρτης της Βυζαντινής Θεσσαλονί‐ κης: ιχνηλατώντας τις αγορές της πόλης από τον 9ο αιώνα έως την οθωμα‐ νική κατάκτηση  20.40‐21.00 Συζήτηση  Παρασκευή 27 Μαΐου  Πολιτιστικό Κέντρο «Κωστής Παλαμάς» (Αίθουσα Πολλαπλών Εκδηλώσεων) Προεδρείο: Στυλιανός Λαμπάκης  – Πλάτων Πετρίδης  9.10 Γρηγορία Μπραουδάκη, Κυροῦ Δημητρίου τοῦ Τρικλινίου: Εἰδέναι χρή ὡς οἱ  τῆς σελήνης σχηματισμοί δυοκαίδεκά εἰσι  … 9.30  Δημήτρης  Παπαδημητρίου, Δημόσια  κτήρια  και  η ένταξή  τους  στον πολε‐ οδομικό ιστό της πρωτοβυζαντινής Θεσσαλονίκης  9.50 Άννα Μαρία Βασιλαράκη, Παλαιοχριστιανική γλυπτική στη Θεσσαλονίκη   10.10 Έλλη Μπία, Κεραμικά ευρήματα στη Θεσσαλονίκη. Διαχρονική εξέλιξη  10.30 Συζήτηση  10.50 Διάλειμμα  Προεδρείο: Μαρία Λεοντσίνη  – Σοφία Μεργιαλή‐Σαχά 11.15  Χρήστος  Ζαφειρόπουλος, Η πόλη και η ύπαιθρος της Θεσσαλονίκης επί  βασιλείας  Θεοδοσίου  Α΄  (379‐395):  οι  επιδρομές  των  Γότθων,  η  παρουσία  τους στην περιοχή και οι συνέπειές τους  11.35  Γιώργος Φούντζουλας, Η άλωση της Θεσσαλονίκης από τους Άραβες το  904. Οι συνέπειες για την πόλη και τους κατοίκους της. 11.55 Μάριος Πολάκης, Η νορμανδική επίθεση του 1185 και η άλωση της Θεσσα‐ λονίκης. Στόχοι της επίθεσης και συνέπειες της άλωσης. 12.15  Στέλιος  Οικονόμου, Η  προπαγανδιστική  χρήση  της  λατρείας  του  Αγίου  Δημητρίου από το Β΄ Βουλγαρικό Κράτος  12.35 Συζήτηση  12.55 Διάλειμμα  Προεδρείο: Νικόλαος Γκιολές  – Βικτωρία Κέπετζη   13.15 Κώστας Κάσσης, Οι τοιχογραφίες του Αγίου Ευθυμίου (1303) και ο ζωγρά‐ φος τους  13.35 Maria Alessia Rossi, Θρησκευτική  πολιτική  και  η  ανάπτυξη  της  εικονο‐ γραφίας των Θαυμάτων του Χριστού στη Θεσσαλονίκη του 14ου αιώνα  13.55 Συζήτηση 14.10 Διάλειμμα  Προεδρείο: Ταξιάρχης Κόλιας  – Ελευθερία Παπαγιάννη   16.00 Βασίλης Κατσαρός, Πηγές για τη λειτουργία της μητρόπολης στην κοινω‐ νία της Θεσσαλονίκης στο μεταίχμιο 13ου‐14ου αι. 16.30  Ελισάβετ  Χατζηαντωνίου, Η  φορολογική  διοίκηση  της  Θεσσαλονίκης  κατά την πρώιμη παλαιολόγεια περίοδο 17.00 Φλώρα Καραγιάννη, Η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης ως επισκοπικός ναός  17.30 Συζήτηση  17.50 Διάλειμμα  Προεδρείο: Σοφία Καλοπίση‐Βέρτη – Μαρία Παναγιωτίδη‐Κεσίσογλου  18.20 Βενιαμίν Φούρλας, Το ψηφιδωτό των τεσσάρων κληρικών στο ναό του Αγί‐ ου Δημητρίου Θεσσαλονίκης: Δείγμα μονοθελητικής θέσης της Εκκλησίας  Θεσσαλονίκης κατά τον 7ο αιώνα; 18.50 Μιχάλης Κάππας, Η ναοδομία στη Θεσσαλονίκη κατά τη μέση και ύστερη  βυζαντινή περίοδο και η Σχολή της Κωνσταντινούπολης  19.20 Βίκυ Φωσκόλου, Ο φρούραρχος και ο άγιος Δημήτριος: Νέα στοιχεία για  τη χορηγία στην Θεσσαλονίκη κατά την ύστερη βυζα