Σελίδες

Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2012

Το «νερό του Καματερού»,Τετάρτη 31 Οκτωβρίου στις 18.00, στην αίθουσα Πολυμέσων


Φωτογραφία
Ιστορία
Αρχαιολογία
Κοινωνική Ανθρωπολογία

Αναζήτηση στο αρχείο εκδηλώσεων


Την Τετάρτη 31 Οκτωβρίου στις 18.00, στην αίθουσα Πολυμέσων ο Ευάγγελος Αυδίκος (ΙΑΚΑ) θα μιλήσει με θέμα Το «νερό του Καματερού». Όταν η απελπισία συναντά τον κομπογιαννιτισμό.

Περίληψη

Στις 8 Φεβρουαρίου η εφ. Τα Νέα δημοσιεύει πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ, με το οποίο οι έλληνες πολίτες πληροφορούνται για την ύπαρξη ενός νέου φαρμάκου για την ίαση του καρκίνου. Τίτλος του άρθρου. «Καρκίνος: Ένα νέο φάρμακο ή νέα απογοήτευση; Ραδιενεργό νερό της Κω». Το ρεπορτάζ πλαισιώνεται από την ειδησεογραφία που διαμορφώνει το πολιτικό , κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο της εποχής. Η Ελλάδα βρίσκεται εκτός ΝΑΤΟ, γίνονται ζυμώσεις για την πλήρη ένταξη στην ΕΟΚ, η κυπριακή τραγωδία του 1974 και η τύχη των αιχμαλώτων είναι στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.
Χρησιμοποιώντας το πραγματολογικό υλικό αυτής της υπόθεσης επιχειρείται να κατανοηθεί ο τρόπος που δομήθηκε η μεταπολιτευτική ελληνική κοινωνία και η σχέση της με το διεθνές περιβάλλον. Η προσέγγιση στηρίζεται στις έννοιες της μεθοριακότητας και του υπερφυσικού, καθώς και στις θεωρίες περί συνωμοσίας.

Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

Η ελπίδα


Ξημερώνει 28 Οκτωβρίου.Η νύχτα κερδισμένη αυτή την Κυριακή. Αρχίζει η μεγάλη νύχτα του χειμώνα.Ίσως  να είναι πιο ταιριαστή με όσα γίνονται και λέγονται.
   Είκοσι οχτώ του Οκτώβρη.Οι φιλαρμονικές θα παιανίσουν και πάλι νωρίς το πρωί και οι ραδιοφωνικές συχνότητες θα αμολήσουν στους αιθέρες τη φωνή της Σοφίας  Βέμπο.
   Κυριακή,28 Οκτωβρίου.Παντού κάγκελα.Στη Θεσσαλονίκη χρειάζεσαι ειδική άδεια,για να ανάψεις κερί στον άγιο.Είναι μια καλή ευκαιρία, ένας εκδότης αδειών έξω από κάθε εκκλησία στις μεγάλες εθνικές γιορτές, για να διαλέγει τους υγειώς σκεπτομένους, τις κολώνες της εθνικής μας σχιζοφρένειας.  Κάγκελα παντού.Η Ελλάδα σιδερόφρακτη.Κάγκελα στις διαδηλώσεις,στις πορείες, στις επισκέψεις ξένων ηγετών.Κάγκελα στα μυαλά και στις καρδιές  μας.Η ανάσα κονταίνει και η ελπίδα χάνεται μαζί  με τον ήλιο που παλεύει να ξεγελάσει το σύννεφο.
       Ξημερώνει 28 και αναρωτιέσαι αν χύθηκε τόσο αίμα, αφανίστηκαν χωριό και αχολόγησε το μοιρολόι σε κάθε γωνιά της Ελλάδας για να κρύβεις τη μελαχρινάδα σου.Ίσως τα κομμωτήρια βρουν καινούργια πελατεία από τους σκούρους και τις σκούρες που θέλουν να ξασπρίσουν. Έλληνα σε κάνει το χρώμα,λένε κάποιοι,κι αρχίζω να νιώθω στη σπονδυλική μου στήλη ένα σύγκρυο.Καιρός να κλείσω ραντεβού  με την κομμώτρια της γειτονιάς, ένα ντεκαπάζ μπορεί να με προστατέψει.
    Όσοι όμως πήραν το όπλο και βάδισαν στο μέτωπο δε χρειάστηκαν κανενός είδους ντεκαπάζ,ακόμη και θρησκευτικό.Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης και των άλλων πόλεων  πολέμησαν για την ίδια πατρίδα.Αυτοί ήταν οι τυχεροί.Οι άλλοι δοκίμασαν τη βαρβαρότητα των «καθαρών» του Χίτλερ. Ήθελαν να μας κάνουν ζώα,να μας ισοπεδώσουν, είπε ένας από τους επιζώντες, με κομμένη την ανάσα.
     28 Οκτωβρίου 2012.Ξυπνάω με τα λόγια αυτού του Εβραίου Έλληνα.Να μας κάνουν ζώα, η φράση κολλάει στο στόμα μου.Δεν θέλω να το πιστέψω.Έρχεται όμως το δελτίο ειδήσεων και σαρώνει κάθε αντίσταση. Όπως τότε, έτσι και τώρα οι φωστήρες του κόσμου κάνουν πειράματα με τους αδύναμους.Ζητάνε αίμα,δυστυχία, ασπόνδυλους ανθρώπους.
    Κυριακή,28 Οκτωβρίου 2012.Ντύνομαι και πηγαίνω στην παρέλαση.Οι νέοι είναι η μόνη μας ελπίδα

Πρέβεζα 100 χρόνια ελεύθερου βίου, 1912-2012


Το περασμένο Σάββατο, 21 Οκτωβρίου 2012, η γενέτειρα πόλη της Πρέβεζας γιόρτασε με σειρά εκδηλώσεων τα εκατό χρόνια από την απελευθέρωση της Πρέβεζας από τους οθωμανούς. Ο Δήμαρχος, το δημοτικό συμβούλιο και η οργανωτική επιτροπή με τίμησαν με την ανάθεση της κεντρικής ομιλίας.    Η Πρέβεζα είναι η πόλη που μου πρόσφερε πολλά. Θεώρησα λοιπόν καθήκον μου να ανταποκριθώ σ' αυτή την πρόσκληση. Η εκδήλωση έγινε στον παλιό κινηματογράφο ΟΑΣΙΣ , που γέμισε από συμπολίτες και συμπολίτισσες, οι οποίοι ήρθαν για να τιμήσουμε τους προγόνους μας. Οι χορωδίες της ΑΡΜΟΝΙΑΣ και η παραδοσιακή του Δήμου έβαλαν τη μουσική πανδαισία που μας συμπαρέσυρε όλους, δείγμα της δουλειάς που γίνεται από ανθρώπους ταμένους στις επιλογές τους. Στη συνέχεια παραθέτω ένα μικρό τμήμα της ομιλίας μου, με την ελπίδα ότι πολύ σύντομα θα εκδοθεί ολόκληρη.   

 Οι φήμες λοιπόν και τα γεγονότα προκάλεσαν τον πανικό, ο οποίος εντάθηκε ανάμεσα άμαχους μουσουλμάνους από τους επαναλαμβανόμενους κανονιοβολισμούς που ο Σπηλιάδης επέλεξε ως τακτική. Αυτές οι βολιδοφόροι οβίδες εναντίον του κάστρου της πόλης(Αγ.Ανδρέας), όπου είχαν μαζευτεί οι τουρκικές οικογένειες έλυσαν και τη διχογνωμία που ανέκυψε μεταξύ στρατιωτικών και πολιτικών για τον τρόπο αντίδρασης. Ο Δήμαρχος Χαλήλ Μπέης αλλά και ο πολιτικός διοικητής Χασάν Χαΐρή Μπέης υποστήριζαν την παράδοση της πόλης, μια και θεωρούσαν ανωφελή κάθε αντίσταση. Επίσης, ήθελαν να αποτρέψουν την εκδήλωση σφαγών των αμάχων. Υπήρχε μια τέτοια φήμη, καθώς ήταν οι γνωστές οι αγριότητες των Τουρκαλβανών κυρίως αλλά και του τουρκικού στρατού εναντίον των ελλήνων αμάχων. Αντίπαλος των πολιτικών εκπροσώπων των μουσουλμάνων ήταν ο ταγματάρχης διοικητής της φρουράς της πόλης, που είχε αναλάβει τα καθήκοντά του τις τελευταίες ημέρες. Ήταν ικανός και έμπειρος αξιωματικός από τη συμμετοχή του σε στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Αραβία και την Αλβανία. Ο στρατιωτικός διοικητής πρότεινε να αντισταθούν. Θα ακροβολούσε τη στρατιωτική του δύναμη μέσα στην ντάπια κι από εκεί θα έδινε την κρίσιμη μάχη.
IMG 1608 copy

       Να όμως που οι βουλές του Σπηλιάδη ήταν διαφορετικές. Οι βολές του πυροβολικού προκάλεσαν πανδαιμόνιο και ακύρωσαν τα επιχειρήματα του στρατιωτικού διοικητή.Αποτέλεσμα αυτού ήταν να υψωθούν λευκές σημαίες(5μμ) στο επάκτιο(Παληοσάραγα) φρούριο αλλά κι εκείνο προς την πεδιάδα(Βρυσούλα). Αυτή η κίνηση όμως αντιμετωπίστηκε με καχυποψία από τον ελληνικό στρατό αλλά και τον ελληνικό πληθυσμό φοβούμενοι ότι αποτελούσε η ενέργεια αυτή τακτική κίνηση ώστε να εκδηλωθούν οι Έλληνες κι έτσι να βρουν ευκαιρία για αντίποινα. Παράλληλα, ο Σπηλιάδης δεν επιθυμούσε να εισέλθει στην πόλη το βράδυ, επειδή ήθελε να αποφύγει την ανεξέλεγκτη αντίδραση των Ηπειρωτών και των Κρητών.




Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση", Καρδίτσα, 19-21 Οκτωβρίου 2012

Την Κυριακή, 21 Οκτωβρίου 2012, ολοκληρώθηκαν στη Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας οι εργασίες του συνεδρίου «Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση», που συνδιοργάνωσε το Τμήμα Ιστορίας,Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το Κέντρο Λαογραφικής και Ιστορικής Έρευνας Καρδίτσας «Απόλλων». Ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία τόσο για το ΙΑΚΑ που προσδοκά στην επανατροφοδότηση από τη συνεργασία με τοπικούς φορείς της Θεσσαλίας όσο και για τον «Απόλλωνα», που είχε την ευκαιρία να βάλει σε διαφορετική τροχιά-επιστημονική- τα τοπικά συνέδρια που συνδιοργάνωνε.


Ήταν ένα συνέδριο με πολλούς εισηγητές του οποίου οι βασικοί άξονες ήταν το παραμύθι στην εκπαίδευση, το μουσείο, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, η προφορική ιστορία και η βιογραφία, το θέατρο και ο καραγκιόζης, η παροιμία και το δημοτικό τραγούδι, οι ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων.

Ιδιαίτερα ενθαρρυντική ήταν η παρουσία πολλών νέων επιστημόνων-και των δύο φύλων-που παρουσίασαν προτάσεις θεωρητικής προσέγγισης αλλά και εφαρμογής του λαϊκού πολιτισμού στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι εφαρμογές είναι ένα ξεχωριστό πεδίο για την αξιοποίηση του λαϊκού πολιτισμού και την ένταξή του στους μηχανισμούς διαμόρφωσης ισορροπημένων προσωπικοτήτων αλλά και ανάπτυξης σωματικών και πνευματικών δεξιοτήτων. Ιδιαίτερα σήμερα ο λαϊκός πολιτισμός μπορεί να μυήσει τους μαθητές σε μια διαφορετική σχέση με το περιβάλλον.

Για τις τοπικές κοινωνίες ο λαϊκός πολιτισμός είναι ένα πολιτισμικό κεφάλαιο για την ενίσχυση του αυτοσεβασμού και της αυτοπεποίθησης. Είναι μέρος της τοπικής ιστορίας της οποίας η γνώση είναι αναγκαία συνθήκη για ανάπτυξη της τοπικότητας ως πλαισίου έκφρασης συναισθημάτων για το παρελθόν και την κληρονομιά αλλά και ως μέσου για τον προγραμματισμό του μέλλοντος.

Σ’ αυτή την προσπάθεια είναι ιδιαίτερα κρίσιμος ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Η εξοικείωσή του με το λαϊκό πολιτισμό δεν είναι στροφή σε κάτι ξεπερασμένο αλλά αναζήτηση στέρεων διδακτικών μέσων για την επίτευξη των εκπαιδευτικών του στόχων. Ο ανήσυχος εκπαιδευτικός γνωρίζει πως η αφήγηση είναι αποτελεσματικό εργαλείο για την αύξηση της επικοινωνιακής του δυνατότητας αλλά και για την εγκαθίδρυση μιας νέας σχέσης με τους μαθητές του.





Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Σύνεδροι και Οργανωτές του συνεδρίου ,λίγο μετά τη λήξη των εργασιών, Το μεσημέρι της Κυριακής, 21 Οκτωβρίου 2012

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Ο Κ.Μάγος,λέκτορας Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Η εισηγήτρια Εύη Ζαβιτσάνου αναπτύσσει το ρόλο της παροιμίας στην προσχολική εκπαίδευση

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Με την Βασιλική Χρυσανθοπούλου,λέκτορα Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Ο βολιώτης δάσκαλος Γερ.Τσιμπλούλης που ασχολείται συστηματικά με εφαρμογές του λαϊκού πολιτισμού

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Ο Δ. Κοζιός,πρόεδρος του Κέντρου Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας Καρδίτσας "Απόλλων", που ήταν μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας οι βασικοί οργανωτές του συνεδρίου

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Η κ. Μαρκέλλα και ο καθηγητής Μ.Γ.Μερακλής, πρόεδρος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας

Συνέδριο "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση",Καρδίτσα 19-21 Οκτωβρίου 2012

Ο κ. Α.Μαγουλιώτης, αν. καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η κ.Μητσιάδη, προϊσταμένη Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν.Καρδίτσας και κ. Αντωνίου, ιστορικός

4o Συνέδριο "Λαϊκός Πολιτισμός και Εκπαίδευση", Καρδίτσα, 19-21 Οκτωβρίου 2012

Η εισηγήτρια κ. Αναλυτή παρουσιάζει το θέμα της για τους Ρομά(αίθουσα Δημοτικής Πινακοθήκης)

Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2012

Πρέβεζα 1912-2012.ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΒΙΟΥ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΩΝ 100 ΧΡΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣPDFΕκτύπωσηE-mail
preveza_100
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 19-10-2012
19:00 μ.μ. Oικία Αθανασιάδη (Σαμπουτζάκη & Λ. Βύρωνος)
Εγκαίνια Έκθεσης «100 Χρόνια Πρέβεζα». Αρχειακό και φωτογραφικό υλικό από την εκατονταετηρίδα 1912 –2012
20:15 μ.μ. Πολιτιστικό Κέντρο Πρέβεζας (Όαση)
«Νύχτες Μαγικές και Ονειρεμένες - Όταν η καντάδα συνάντησε την Πρέβεζα».
Ντοκιμαντέρ του Πρεβεζάνου Σκηνοθέτη Γιάννη Νικολαΐδη.

ΣΑΒΒΑΤΟ, 20-10-2012
11:00 π.μ. Μνημείο Πεσόντων στην Αρχαία Νικόπολη
Επιμνημόσυνη Δέηση στο - Κατάθεση Στεφάνων (με τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας)
17:00 μ.μ. Διεξαγωγή «Δρόμου Νίκης»
1η Εκκίνηση : Τείχη της Νικοπόλεως (Φίλοι του ποδηλάτου)
17:30 μ.μ. 2η Εκκίνηση: Πλατεία Ανδρούτσου
Τελικός Τερματισμός : Δημαρχείο Πρέβεζας
20:30 μ.μ. Πολιτιστικό Κέντρο Πρέβεζας (Όαση) Κεντρική εκδήλωση
Ομιλία του κ. Ευαγ. Αυδίκου, καθηγητή Λαογραφίας Παν/μιου Θεσσαλίας με τίτλο: «Πρέβεζα 1912-2012 . Η Απελευθέρωση, οι εφημερίδες και η προοπτική της Πόλης»
Συμμετέχουν: Χορωδία Πρέβεζας «Αρμονία», Παραδοσιακή Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Πρέβεζας «Σπύρος Δήμας»
ΚΥΡΙΑΚΗ, 21-10-2012
07: 30 μ.μ. Εωθινό από τη Φιλαρμονική Πρέβεζας «Ορφέας»
11:00 π.μ. Δοξολογία στο Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Χαραλάμπους
11:20 π.μ. Εκφώνηση Πανηγυρικού της ημέρας από τον
Επίτιμο Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ. Γ. Κούρτη
11:30 π.μ. Επιμνημόσυνη Δέηση στο Μνημείο Πεσόντων της Πόλης
Κατάθεση Στεφάνων
11:45 π.μ. Αποκαλυπτήρια Ιστορικού Μνημείου στο Δημαρχείο
12:30 μ.μ. Παραδοσιακοί χοροί από όλους τους Πολιτιστικούς
Συλλόγους του Δήμου Πρέβεζας
19:00 μ.μ. Βαρκαρόλα στο Λιμάνι της Πρέβεζας
21:00 μ.μ. Πολιτιστικό Κέντρο Πρέβεζας (Πρώην Όαση)
Θεατρική Παράσταση «Το Τίμημα» από τη Θεατρική Σκηνή Πρέβεζας

Παρασκευή, 26 Οκτωβρίου 2012, ώρα 8:30 μ.μ.
Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου  Πρέβεζας (πρώην Όαση)
Συναυλία της Στρατιωτικής Μουσικής της 8ης Μεραρχίας Πεζικού

Κυριακή, 4 Νοεμβρίου 2012, ώρα 8 μ.μ.
Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου  Πρέβεζας (πρώην Όαση)
Συναυλία των Καθηγητών του  Δημοτικού Ωδείου Πρέβεζας «Σπύρος  Δήμας»
Το πρόγραμμα  θα περιλαμβάνει έργα των συνθετών: Joseph Haydn, Franz Lehar, Edvard Grieg, Antonio Lauro, Sergei Prokofiev, Aram Khachaturian, Leonard Bernstein, Διονύση Βισβάρδη, Σπύρου Δήμα, Ελένης Καραΐνδρου, Σπύρου Ευαγγέλου και Νίκου Σκαλκώτα.
Συμμετέχουν οι καθηγητές:
Κωνσταντίνα Ντούσια πιάνο, Δήμητρα Αποστολίδη πιάνο, Μαριάνα  Τζαφέρη υψίφωνος, Γιώργος Νάκης  κιθάρα, Αλέξανδρος Ναστούλης βιολί, Νίκος Λιόντος βιολί και Γιώργος Χλίτσιος βιόλα

Σάββατο, 10 Νοεμβρίου 2012, ώρα 8 μ.μ.
Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου  Πρέβεζας (πρώην Όαση)
Συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας Δήμου Θεσσαλονίκης
Το πρόγραμμα  θα περιλαμβάνει τα εξής έργα:
Σπύρου Δήμα: ……… “Ο Χορός του Ζαλόγγου” (συμφωνικός θρύλος),
Μάριος Βάρβογλης:… “Ποιμενική Σουΐτα”
Edward Elgar: ……… “Serenade op.20”
Bela Bartok: ………… “6 Ρουμάνικοι Χοροί Sz.68”
Νίκος Σκαλκώτας: …. “5 Ελληνικοί Χοροί”
Τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου  Θεσσαλονίκης θα διευθύνει ο Διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Πρέβεζας, Γιώργος  Χλίτσιος

Δευτέρα, 10 Δεκεμβρίου 2012, ώρα 8 μ.μ.
Καθολικός Ιερός Ναός Αγίου  Ανδρέα
Συναυλία με τον βιολονίστα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Κλεόδωρο Αγόρα
Το πρόγραμμα  θα περιλαμβάνει έργα για σόλο βιολί  των: Johann Sebastian Bach, Eugène Ysaÿe και Γιώργου Χλίτσιου

Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

Καρδίτσα, 19-21 Οκτωβρίου 2012

Μέλη της οργανωτικής επιτροπής του 4ου Συνεδρίου με θέμα "Λαϊκός πολιτισμός και Εκπαίδευση", που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και ο σύλλογος της Καρδίτσας "Απόλλων"

Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2012

Από τον πλανητάρχη στην ευράρχη


Η Μέρκελ ήλθε, είδε  και απήλθε. Ειπώθηκαν  πολλά. Οι αντιδράσεις με ποικιλία έντασης.Η πρωτεύουσα άδειασε.Νεκρή πόλη η Αθήνα, που θυμήθηκε τα παλιά. Τότε ο  πρόεδρος των ΗΠΑ επισκέφτηκε την πρωτεύουσα. Σημαδιακά και τα δύο γεγονότα. Τότε ο πρόεδρος Κλίντον έγινε δεκτός ως πλανητάρχης. Η χώρα του ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος στον κόσμο. Η βούληση των ΗΠΑ αποτελούσε εντολή προς πολλές χώρες, με μαλακό ή σκληρό τρόπο. Στη γειτονιά μας η Γιουγκοσλαβία δέχτηκε ανελέητη επίθεση και τα Βαλκάνια έχασαν την αθωότητά τους.
       Είναι η πρώτη φορά που η ίδια υποδοχή επιφυλάσσεται σε ευρωπαίο ηγέτη. Ως πρόσφατα, η πρεσβεία των ΗΠΑ γινόταν δέκτης της οργής όλων των διαδηλώσεων. Για πρώτη φορά στόχος ήταν η γερμανική πρεσβεία στην Αθήνα.
       Όλα αυτά είναι δείγματα μιας αλλαγής στη διεθνή πολιτική σκηνή. Αλλάζουν τα σύμβολα. Οι λέξεις, τα συνθήματα. Αλλάζει ο αποδέκτης. Αναμενόμενο. Η Ελλάδα έχει μπει στην κρεατομηχανή της νέας Ευρώπης που ομνύει πίστη στη γερμανική ηγεμον ία. Η Ευρώπη χάνει τον ανθρωπιστικό της χαρακτήρα.Υποχωρεί η αλληλεγγύη ως συστατικό στοιχείο του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Η αχαλίνωτη κερδοφορία γίνεται το νέο έμβλημα της γερμανικής Ευρώπης. Τα πάντα για τον ήχο των ευρώ που γεμίζουν τα σεντούκια των ισχυρών.Η ανθρώπινη ζωή γίνεται παράπλευρη απώλεια.Το πολύ πολύ κάποια στιγμή, με έξοδα κάποιου ισχυρού, να κτιστεί ένα μνημείο στη μνήμη όσων αλέστηκαν από τη μηχανή του κέρδους.
       Η Μέρκελ είναι ο άνθρωπος που ανέλαβε να εκφράσει τη νέα Ευρώπη. Να κάνει πράξη την επιθετικότητα των ακραία νεοφιλελεύθερων κύκλων. Αδικεί όμως την άλλη Γερμανία.Τη χώρα του ουμανιστικού πνεύματος. Των σπουδαίων λογοτεχνών.Αυτών που βρίσκονται στο πλευρό της Ελλάδας. Ο αντίπαλος της Ελλάδας δεν είναι η Γερμανία ως χώρα. Οι δυνάστες της, εκτός από τους εγχώριους που φέρθηκαν ως αλλοεθνείς με την κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος, είναι οι λογιστές που βλέπουν την κοινωνία ως στατιστική.

Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Μάθημα: Kοινωνίες και Πολιτισμοί του Ορεινού Χώρου σε Θεσσαλία και Ήπειρο




1.Το πλαίσιο


Στόχος του μαθήματος είναι να ασχοληθεί με τους πολιτισμούς και τις κοινωνίες του ορεινού χώρου της Πίνδου τόσο στην ιστορική τους πορεία όσο και στη συγχρονική τους διάσταση . Η συγκεκριμένη περιοχή ορίζει τρεις γεωγραφικές ενότητες(Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Μακεδονία), στις οποίες είναι ισχυρές οι πολιτισμικές αλληλεπιδράσεις. Επιπλέον, ο ορεινός όγκος της Πίνδου συνδέθηκε-και συνδέεται-άρρηκτα με τον πεδινό χώρο της Θεσσαλίας. Ως εκ τούτου, η εστίαση στον ορεινό χώρο συνιστά αναγκαία συνθήκη για την κατανόηση όσων έλαβαν-και λαμβάνουν – χώρα στον κάμπο της Θεσσαλίας και της Ηπείρου αλλά και της Μακεδονίας.
 Οι βασικές άξονες του μαθήματος είναι:
§    Μύθος, ιστορία και οργάνωση του χώρου
§    Οικονομία(κτηνοτροφία, εμπόριο)
§    Πανηγύρια και τελετουργίες
§    Οι εποχικές μετακινήσεις
§    Μετανάστευση
§    Πολιτισμικές ταυτότητες και πληθυσμοί(Βλάχοι, Κοπατσάροι, Σαρακατσάνοι)
§    Πολιτιστικοί σύλλογοι
§    Το διαδίκτυο και οι νέες(;) αναπαραστάσεις
§    Οικολογία και τουρισμός.


2.Υποχρεώσεις
 Υπάρχουν δύο επιλογές:
        I.       
§    Τουλάχιστον εννιά(9) παρουσίες στη διάρκεια του εξαμήνου.
§    Παρουσίαση δύο άρθρων  στην τάξη
§    Εκπόνηση εργασίας στηριγμένης στην επιτόπια έρευνα(1200-1500 λέξεις)
  Υποβολή πρότασης ως τις 20 Νοεμβρίου
   Κατάθεση εργασίας ως τις 15 Ιανουαρίου 2013(με e-mail)
§    Προφορική εξέταση (στο τελευταίο μάθημα) σε δύο διαφορετικά άρθρα απ’ αυτά που παρουσιάστηκαν

  II.       

§    Συγγραφή ενός κειμένου στηριγμένου σε δύο άρθρα(2000 λέξεις)
§    Ενδιάμεση εξέταση(ένα ερώτημα με απάντηση έκτασης ως 300 λέξεων, 12 Δεκεμβρίου 2012, στην ώρα του μαθήματος).
§    Προφορικές εξετάσεις στην περίοδο των εξετάσεων.


3. Αξιολόγηση

        I.       
§    Παρουσίαση άρθρων 30%
§    Εργασία  40%
§    Προφορική εξέταση 20% (εκτιμάται ότι θα γίνει  στις 9 Ιανουαρίου 2013)
§    Συμμετοχή 10%


  II.       

§    Κείμενο   20%
§    Ενδιάμεση εξέταση 30%(σε περίπτωση μη συμμετοχής στις εξετάσεις αφαιρείται το 20% της τελικής βαθμολογίας)
§    Προφορικές εξετάσεις 50 %(εκτιμάται ότι θα γίνουν γύρω στις 5 Φεβρουαρίου 2013).
§    Προαιρετικά δίνεται η δυνατότητα να παρουσιαστούν δύο άρθρα(αξιολόγηση 30%) με την προϋπόθεση ότι θα παρακολουθήσουν 5 το λιγότερο φορές το μάθημα



4.Προτεινόμενα συγγράμματα

1. Ευάγγελος Αυδίκος. 2012. Πολιτισμοί και κοινωνίες της Νότιας Πίνδου. Αθήνα:Πεδίο.

Μάθημα: Kοινωνίες και Πολιτισμοί του Ορεινού Χώρου ,σε Θεσσαλία και Ήπειρο, ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ





  1. Braudel, F. 2001. Η γραμματική των πολιτισμών , μφτρ. Α. ΣΑλεξάκης. Αθήνα: ΜΙΕΤ, σελ. 60-98.
  2. Γκαρτζονίκα Ελευθερία. 2008. «Συρράκο: Η ‘δεύτερη’ ύπαρξη του χωριού και του χώρου», στον τόμο Χρ. Μεράντζας(επιμ.), Πρακτικά Α΄ Επιστημονικού Συνεδρίου για τα Τζουμέρκα. «Ο τόπος-η κοινωνία- ο πολιτισμός. Διάρκειες και τομές». Ιωάννινα: ΙΛΕΤ, σελ.45-56.
  3. Ζωγράφου , Μάγδα. 2008. «Ξαναδιαβάζοντας το καγκελάρι», », στον τόμο Χρ. Μεράντζας(επιμ.), Πρακτικά Α΄ Επιστημονικού Συνεδρίου για τα Τζουμέρκα. «Ο τόπος-η κοινωνία- ο πολιτισμός. Διάρκειες και τομές». Ιωάννινα: ΙΛΕΤ, σελ. 75-85.
  4. Κακάμπουρα, Ρέα. 2012.  «Κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες των Τζουμερκιώτικων Συλλόγων», στον τόμο : Πρακτικά ημερίδας «Τοπικά πολιτισμικά στοιχεία της ταυτότητας των Τζουμερκιωτών». Άγναντα Άρτας: Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων, σελ.17-54
  5. Καμηλάκης, Παναγιώτης. 2009. «Ασπροποταμίτες επαγγελματίες σε αστικά κυρίως κέντρα της κεντρικής και της νότιας Ελλάδας 19ος-20ος αι.», στον τόμο Ε.Αυδίκος(επιμ.-εισ.), Ο Ασπροπόταμος στο χώρο και το χρόνο.Τρίκαλα: Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα Τζούρτζιας της Αθαμανίας(Φ.Α.Τ.Α.), σελ.188-223.
  6. Καραμανές,Ευάγγελος. 2009. «Η κτηνοτροφία του Χαλικιού Ασπροποτάμου: η οργάνωση της βοσκής των κοπαδιών στα θερινά βοσκοτόπια», στον τόμο Ε.Αυδίκος(επιμ.-εισ.), Ο Ασπροπόταμος στο χώρο και το χρόνο.Τρίκαλα: Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα Τζούρτζιας της Αθαμανίας(Φ.Α.Τ.Α.), σελ.150-171.
  7. Καραμανές, Ευάγγελος.2001. Οργάνωση του χώρου, τεχνικές και τοπική ταυτότητα στα κοπατσοχώρια των Γρεβενών. Ακαδημία Αθηνών/ Δημοσιεύματα του Κέντρου Ερεύνης της ΡΕλληνικής Λαογραφίας,, αρ. 25.
  8. Λαΐτσιος, Στέργιος. 2009. «Τα τοπωνύμια ως πηγή της μεσαιωνικής ιστορίας του Ασπροποτάμου», στον τόμο Ε.Αυδίκος(επιμ.-εισ.), Ο Ασπροπόταμος στο χώρο και το χρόνο.Τρίκαλα: Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα Τζούρτζιας της Αθαμανίας(Φ.Α.Τ.Α.), σελ.98-115.
  9. Νιτσιάκος, Β. …Πολιτισμική Γεωγραφία…Γ2Π…
  10. Νιτσιάκος, Β. 1995. Οι ορεινές κοινότητες της Βόρειας Πίνδου στον απόηχο της μακράς διάρκειας. Αθήνα: Πλέθρον(σελίδες 37-78)
  11. Νιτσιάκος ,Β. Ο ορεινός χώρος της Βαλκανικής…Γ2Π..
  12. Νιτσιάκος, Β. Χτίζοντας το χώρο και το χρόνο..Ε1Μ
  13. Οικονόμου, Ανδρομάχη Ι. 2007. Φύση, τεχνολογία και κοινωνία στις ορεινές κοινότητες του Κιθαιρώνα(Εισαγωγή, κεφάλαια 6 και 7).Αθήνα: Οδυσσέας.
  14. Ποτηρόπουλος,Παρασκευάς. 2009. «Ο πολυτοπικός χαρακτήρας της Βλάχικης κοινότητας.Το παράδειγμα της Κρανιάς Ασπροποτάμου», στον τόμο Ε.Αυδίκος(επιμ.-εισ.), Ο Ασπροπόταμος στο χώρο και το χρόνο.Τρίκαλα: Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα Τζούρτζιας της Αθαμανίας(Φ.Α.Τ.Α.), σελ.224-237.
  15. Ράπτης,Δημήτριος Ελ. «Προσδιοριστικοί παράγοντες του λαϊκού πολιτισμού των Τζουμέρκων», «Κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες των Τζουμερκιώτικων Συλλόγων», στον τόμο : Πρακτικά ημερίδας «Τοπικά πολιτισμικά στοιχεία της ταυτότητας των Τζουμερκιωτών». Άγναντα Άρτας: Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων, σελ.67-87.
  16. Σπύρος, Θοδωρής. 2008. « ‘Πίσω από την Κακαρδίτσα’: Αναπαραστάσεις των Ηπειρώτικων Τζουμέρκων στη Θεσσαλική πλευρά του βουνού(Γαρδίκι Τρικάλων)», Χρ. Μεράντζας(επιμ.), Πρακτικά Α΄ Επιστημονικού Συνεδρίου για τα Τζουμέρκα. «Ο τόπος-η κοινωνία- ο πολιτισμός. Διάρκειες και τομές». Ιωάννινα: ΙΛΕΤ, σελ.381-392.
  17. Σπύρος, Θοδωρής. 2009. «Συλλογικές ταυτότητες στο Γαρδίκι Ασπροποτάμου», τόμο Ε.Αυδίκος(επιμ.-εισ.), Ο Ασπροπόταμος στο χώρο και το χρόνο.Τρίκαλα: Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα Τζούρτζιας της Αθαμανίας(Φ.Α.Τ.Α.), σελ.238-251.

winter 2012 -13 Course: Societies and Cultures of mountainous areas in Thessaly and Epirus regions



Summary

This course is intended to focus on the societies and cultures of eastern Pindos range exploring both their historic route and contemporary situation. This mountainous area is interconnected with the  plains of Thessaly region. So any attempt for a researcher to understand and study the whole society inevitably drives him/her to the Pindos range.
    The main axes of the course are:
§        Myth, history and space
§        Economy(cattle-raising , handicraft, trade).
§        Feasts and Rituals
§        Transhumance
§        Immigration
§        Cultural identities and populations
§        Cultural Associations
§        Internet and new representations
§        Ecology and tourism


Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012

Ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής και η ελληνική τηλεόραση




Μια από τις ελάχιστες μορφές ψυχαγωγίας για τον πολύ κόσμο είναι η τηλεόραση. Σε μια περίοδο που το ζωνάρι των «περιττών» εξόδων ολοένα και σφίγγει περισσότερο, το πρόγραμμα των τηλεοπτικών σταθμών θα μπορούσε να ήταν μια άμεση και ανέξοδη λύση. Αλλά…άλλαι αι βουλαί των ιθυνόντων. Τα τηλεοπτικά προγράμματα έχουν εισέλθει σε μια παρατεταμένη σαρακοστή. Νέες παραγωγές ανύπαρκτες. Έτσι η αξιοποίηση του καταψύκτη είναι η μόνη διέξοδος. Σίριαλ και ταινίες που επαναλαμβάνονται για πολλοστή φορά.
     Το μόνο καινούργιο είναι τα τουρκικά σήριαλ που φέρουν στο σαλόνι του ελληνικού σπιτιού τη ζωή, τον πολιτισμό και την ιστορία των Τούρκων. Όλα μαζί αλλά κυρίως το σήριαλ για τη ζωή του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή προκάλεσε συζήτηση για ενδεχόμενη συνωμοσία ώστε να τουρκοποιηθεί ο ελληνικός πολιτισμός. Παρόλο που ανήκω σ’ αυτούς που βλέπουν τηλεόραση, δεν έχει τύχει να παρακολουθήσω συστηματικά τα σήριαλ. Ακόμη, θυμάμαι με συγκίνηση την περίοδο που προβάλλονταν αξιοπρόσεκτα σήριαλ στηριγμένα σε λογοτεχνικά έργα. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια οι τηλεοπτικοί σταθμοί αρκέστηκαν στην αγορά ξένων προγραμμάτων, παλιότερα βραζιλιάνικων.  
       Είναι, πιστεύω, υπερβολικός ο θόρυβος που έγινε για τα τουρκικά σήριαλ. Δεν θίγεται το εθνικό μας φιλότιμο ούτε βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα καλά οργανωμένο σχέδιο για την άλωση του πολιτισμού μας. Μακάρι οι τηλεοπτικοί μας σταθμοί να έβαζαν στο πρόγραμμά τους εκπομπές και τηλεταινίες που σέβονται-αν δεν εξυψώνουν-την αισθητική του τηλεθεατή.
       Η ευθύνη λοιπόν για την ένδεια των τηλεοπτικών προγραμμάτων δε βρίσκεται στην άλλη όχθη του Αιγαίου, όπου οι μυστικές υπηρεσίες απεργάζονται την υπονόμευση του πολιτιστικού μας πλούτου. Αυτό το ανέλαβαν τα ίδια τα κανάλια με την πολιτική των περικοπών που ακολουθούν. Έχουν αφήσει τον ελληνικό εντελώς μόνο του σε μια κρίσιμη περίοδο, που χρειάζεται υποστήριξη. Το μόνο που ανθεί στην τηλεόραση είναι τα δελτία ειδήσεων, τα οποία έχουν αναλάβει την κατατρομοκράτηση των πολιτών και τη μετατροπή τους σε πειθήνια όργανα.
      Σ’ αυτά τα δελτία ποικιλώνυμοι αναλυτές και παρουσιαστές εξοργίζονται με το μεγάλο ποσοστό της ανεργίας. Την ίδια στιγμή τα κανάλια με την αγορά εκπομπών από το πανέρι της τηλεοπτικής αγοράς οδηγούν εκατοντάδες-αν όχι χιλιάδες-εργαζόμενους στην ανεργία.
       Ας αφήσουμε λοιπόν τον «Σουλεϊμάν», δεν είναι αυτός ο εκπορθητής. Τα κάστρα πάντα πέφτουν από μέσα.