Σάββατο 16 Απριλίου 2022

Λάκης (Απόστολος) Παπαϊωάννου, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Απών




Ως κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης ο Ομότ. Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Απ. Παπαϊωάννου τόνισε πως «η μελέτη και η προβολή του τοπικού πολιτισμού στο σύνολο των εκφάνσεών του, αποτελεί αναγκαιότητα. Ιδιαίτερα, η προβολή των πολιτισμικών παραδόσεων σε όλες τις φάσεις της ιστορίας της ευρύτερης περιοχής του Πωγωνίου εμφανίζεται και ως καθήκον και υποχρέωση. Είναι αναπότρεπτη ανάγκη η μεγάλη στροφή προς τις ρίζες, η αναζήτηση της πωγωνιακής ταυτότητας των υποδομών και του υπεροικοδομήματος. Η σημασία της παράδοσης και οι ιστορικές συγκυρίες σε συνδυασμό και με τη μεγάλη ιστορική διάρκεια μας επιτρέπουν να επισημάνουμε τὶ παρέμεινε, τὶ άλλαξε, τὶ είναι εκείνο που προσδιορίζει την πωγωνιακή κοινωνία. Οφείλουμε να αναδείξουμε όλα τα ζωντανά χαρακτηριστικά του πωγωνιακού πολιτισμού, της παράδοσης, της ίδιας της ζωής. Είναι η γλώσσα, το δίκαιο, οι θεσμοί, η τέχνη, τα ήθη, τα έθιμα, η ενδυμασία, η διατροφή, η χαρακτηριστική πολυφωνική μουσική…»

Αποκαλύπτοντας την σκοπιμότητα της εκπαιδευτικής του πρότασης που κατέθεσε στο Δήμο Πωγωνίου ανέφερε ότι «η περιοχή του Πωγωνίου παρουσιάζει ξεχωριστό ενδιαφέρον. Διέθετε πάντοτε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν τον τόπο στην οικονομική ανάπτυξη και την άνοδο του βιοτικού επιπέδου του πωγωνιακού λαού. Προφανώς η γεωγραφική συνοριακή τομή δεν είναι άσχετη με τις διεθνείς συνθήκες, τις ζώνες επιρροής και τις εν γένει συγκυριακές επιλογές. Το Πωγώνι, εξαιτίας της φυσικής του θέσης, είναι κέντρο γεωγραφικό, οικονομικό, πολιτισμικό και ασφαλώς ιστορικό, έτσι όπως ξεπροβάλλει σε αυτήν τη νευραλγική γωνιά της Ελλάδας και της Βαλκανικής. Ο λαός του Πωγωνίου ήταν πάντα προικισμένος με σωματική και ψυχική υγεία, φιλόπονος, με μεγάλη θέληση συνεργασίας και σταθερά προσανατολισμένος στη γραμμή και την κατεύθυνση των απαιτήσεων της εποχής»


«Η στροφή και αρκετές φορές η επιστροφή στις ιστορικές πηγές αποτελεί για τον ιστορικό ανάγκη. Αν προσδιορίσομε ή ταυτίσουμε ένα μεγάλο μέρος των πηγών με το αρχειακό υλικό, ο κόσμος του αρχείου που ξεπροβάλλει μας οδηγεί ευθέως και κανονικά στο παρελθόν. Βέβαια όλοι οι χρόνοι κατά κάποιον τρόπο, παραπέμπουν στο παρόν. Το αρχείο είναι χώρος της μνήμης, η οποία υπάρχει. Το πρόβλημα είναι αν η κοινωνία γνωρίζει τὶ σημαίνει μνήμη, αν θέλει να έχει μνήμη και αν η πολιτεία έχει αποφασίσει, επιτέλους, να έχει μνήμη. Υπό μίαν έννοια τα αρχεία υπάρχουν, το υλικό διατηρείται, έχει καταγραφεί και, εν πάση περιπτώσει, είναι προσπελάσιμο».

«Προκειμένου για την τοπική ιστορία στο σύνολό της το υλικό δεν έχει ακόμη συγκεντρωθεί. Πρέπει να διασωθεί, αφού ανακαλυφθεί, επισημανθεί και αξιολογηθεί. Επίσης έχει ενδιαφέρον η διασταύρωση της τοπικής ιστορίας με την εθνική και την παγκόσμια»,
 τόνισε ο κ. Παπαϊωάννου.

Και πραγματικά, το Πωγώνι υπάρχει ζωντανό, για κάποιους «ζωντανό μουσείο» ίσως, για να θυμίζει άλλες εποχές μεγάλης δόξας, έτοιμο πάντοτε να αντεπιτεθεί και να επικρατήσει στις δύσκολες πραγματικότητες που ζούμε, σ’ έναν κόσμο που αλλάζει επικίνδυνα με τρομαχτική ταχύτητα. Τη σύγχρονη κρίση και τα δραματικά αδιέξοδα αντιμάχονται ο πολιτισμός, η δύναμη της ζωντανής παράδοσης, η υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων και η λειτουργική αναβίωση των δημοκρατικών θεσμών, η οποία θα αχρήστευε όλους τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς της σύγχρονης αντιδραστικής Ευρώπης. Σε αυτή την καθοριστική, μεταβατική φάση αυτός ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας, του Πωγωνίου, καλείται να αναλάβει τον δικό του καθοριστικό ρόλο και τις ευθύνες του.



Ο ομότιμος καθηγητής του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Απόστολος Παπαϊωάννου, επίσης επισήμανε ότι «το Δημοτικό Πανεπιστήμιο θα είναι αρκετά ευέλικτο, θα διευρύνεται με γνωστικά αντικείμενα τόσο των θεωρητικών όσο και των θετικών επιστημών και οι βασικοί του όροι και προϋποθέσεις αποβλέπουν στην κάλυψη των πνευματικών αναγκών και στην ικανοποίηση των ενδιαφερόντων του Πωγωνιακού λαού. Κάθε δημότης, πολίτης μπορεί να επιλέξει ελεύθερα τα μαθήματα που τον ενδιαφέρουν μέσα από την προβολή θεμάτων, ζητημάτων και προβλημάτων της σύγχρονης ζωής, όπως είναι η εκπαίδευση και η παιδεία, η οικονομική ανάπτυξη, η ιατρική επιστήμη, οι θετικές επιστήμες, ο τουρισμός, η ορθολογική διαχείρηση του φυσικού περιβάλλοντος και γενικότερα ό,τι σχετίζεται με τον πολιτισμό της καθημερινής ζωής. Παράλληλα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ίδρυση, τη λειτουργία και τη διασφάλιση της μελλοντικής προοπτικής βασικών φορέων, όπως είναι το Ιστορικό Αρχείο, η Βιβλιοθήκη, το Μουσείο Ιστορίας της Εκπαίδευσης και της Παιδείας, το Λαογραφικό Μουσείο, ο Οργανισμός Θεάτρου, το Εικαστικό Εργαστήρι, η Κινηματογραφική Λέσχη …», κατέληξε ο κ. Παπαϊωάννου.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου