Είναι η γη . Όλοι, λιγότερο ή περισσότερο, ξέρουν ότι η γη είναι το σύμβολο της γονιμότητας . Εμπεριέχει όλες τις δυνάμεις που περιστρέφονται γύρω από το δίπολο ‘ζωή - θάνατος’. Αποτελεί η γη το πεδίο της αντιπαράθεσης δυνάμεων δημιουργικών με άλλες που τις αντιστρατεύονται. Η ελληνική μυθολογία είναι γεμάτη από μύθους που μιλάνε για γονιμότητα και δημιουργία. Η Περσεφόνη με την αρπαγή της συμπυκνώνει αυτή την αέναη σύγκρουση ανάμεσα στις πιο πάνω δυνάμεις.
Αυτή τη σύγκρουση αποτυπώνουν και τα λαϊκά δρώμενα του δωδεκάμερου και των απόκρεω. Ο Μπέης, ο Βασιλιάς, η Τζιαμάλα και άλλα σχετικά, τα οποία αφθονούν στον Έβρο, είναι η τελετουργική σχέση του ανθρώπου με τη γη . Γιορτάζει την αδυσώπητη και επαναλαμβανόμενη πάλη ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, τη γονιμότητα και την αδράνεια.
Στην περιοχή του Τριγώνου Έβρου τα δρώμενα είναι παρόντα στη ζωή όλων των ανθρώπων. Σ` όλα τα χωριά συναντά κανείς τη γονιμική σχέση με τη γη, όπως αποτυπώνεται και στην άροση, όταν ο Μπέης μαζί με τους ακολούθους του οργώνει και γονιμοποιεί τη γη.
Έτσι, είναι πολύ ευχάριστη η έκπληξη από την επωνυμία που επέλεξε ο νεοσύστατος Αγροτικός Συνεταιρισμός Γυναικών Τριγώνου. Τον είπαν ΓΑΙΑ, συνδέοντάς τον με όσα προαναφέρθηκαν. Η ενέργεια αυτή γίνεται πιο σημαντική από το γεγονός ότι πρωτοστατούν γυναίκες. Είναι το φύλο που συνδέεται πιο πολύ με τις γονιμοποιητικές διαδικασίες. Το σώμα τους φέρει την καινούργια ζωή και περνούν από όλες τις τελετουργικές φάσεις, που οδηγούν στη δημιουργία.
Η ενέργεια αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική αλλά και συμβολική για το Τρίγωνο. Είναι η περιοχή που έχει υποστεί με μεγαλύτερη ένταση τις συνέπειες της μετανάστευσης. Φύγαν οι άνθρωποι. Ερήμωσαν τα χωριά. Σώπασαν τα χωράφια από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Τα λαϊκά δρώμενα σταμάτησαν για αρκετό διάστημα. Η γη δε γένναγε. Έμενε χέρσα.
Αυτή την πτωτική τάση ανέλαβαν να συγκρατήσουν οι γυναίκες. Δεν είναι η πρώτη φορά που μπαίνουν στην πρώτη γραμμή κάποιας δραστηριότητας της περιοχής. Η γυναίκα του Τριγώνου δεν είναι μόνο νοικοκυρά. Έχει ιδιαίτερη ευαισθησία για τις δημόσιες υποθέσεις. Γι` αυτό πολιτεύθηκε . Γυναίκες πήραν τα ηνία της τοπικής αυτοδιοίκησης. Νωρίς , φτιάξανε συλλόγους γυναικών. Ήταν η επίσημη έκφραση της αγωνίας τους που ο τόπος τους ήταν ‘χέρσος’, μαράζωνε.
Έτσι, προέκυψε η ΓΑΙΑ . Είναι η θέληση να προχωρήσουν, να αντισταθούν. Είναι η δήλωση του ρόλου και της ευαισθησίας τους. Αξιοποιούν το ρόλο της νοικοκυράς και τις δεξιότητες που συνεπάγεται, για να αναλάβουν ρόλο γονιμοποιητικό της τοπικής οικονομίας. Παραδοσιακές συνταγές που περιορίζονταν στο οικογενειακό τραπέζι, αποτελούν την πραμάτεια του συνεταιρισμού τους.
Η γυναίκα του Τριγώνου φτιάχνει ένα άλλο πρότυπο. Δεν είναι παθητική. Συλλογάται και αποφασίζει , σκέφτεται και ενεργεί. Δείχνει έναν άλλο δρόμο, όπου η γυναίκα σπάει το σχοινί της ιδιωτικής σφαίρας. Μπαίνει στη δημιουργία, στη δημόσια σφαίρα. Πρόκειται για ένα ρόλο που η γυναίκα τον είχε και παλιότερα, στο χωράφι. Δεν έχει σημασία αν δε τονιζόταν.
Λίγο πριν από τον 21ο αιώνα, οι γυναίκες του Τριγώνου τολμούν να αναλάβουν ρόλους ευρύτερους. Τολμούν να δηλώσουν τη γυναικεία φύση τους . Η επωνυμία ΓΑΙΑ το φωνάζει. Αξιοποιούν όλα τα όπλα στο νέο μέτωπο που άνοιξαν. Το παρήγορο είναι πως στον Έβρο δεν είναι οι μόνες. Γι` αυτό και ελπίζουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου