Αν κάποιος επιχειρούσε να περιγράψει την κατάσταση στο χώρο των ΑΕΙ με όρους πρόγνωσης καιρικών συνθηκών θα έλεγε ότι παρατηρείται τάση για τη δημιουργία χαμηλού βαρομετρικού.Σ’ αυτές τις περιπτώσεις η κατάσταση μπορεί να φέρει έντονα καιρικά φαινόμενα , ή να διαψευστούν οι μετεωρολόγοι.
Σ’ αντίθεση όμως με τα καιρικά φαινόμενα που δύσκολα αποτρέποντα με κοινωνική παρέμβαση, στα κοινωνικά οι συνθήκες είναι διαφορετικές.Σε κάθε περίπτωση ο ντετερμινισμός δεν είναι αποδεκτός.Όσο κι αν γίνονται εκτιμήσεις και αξιολογήσεις ο ανθρώπινος παράγοντας μπορεί να μετριάσει ή να χειραγωγήσει τις επιπτώσεις.
Αυτό παρατηρείται σε όσα γίνονται τελευταία στον ακαδημαϊκό χώρο.Απουσιάζει η ψυχραιμία και η διάθεση να βελτιωθούν κάποια πράγματα στο ελληνικό πανεπιστήμιο.Αυτό σημαίνει όμως διάλογο, εξαντλητικό.Η δημιουργία τετελεσμένων πολώνει, εξαγριώνει, δεν οδηγεί πουθενά.Η αντίληψη που θέλει νικητές και ηττημένους τραυματίζει τον χώρο της εκπαίδευσης και αποτρέπει τη διαμόρφωση προϋποθέσεων συνεργασίας.Η προσπάθεια να στιγματιστούν οι διδάσκοντες στα ΑΕΙ ως χαραμοφάηδες, ως τεμπέληδες, ως απατεώνες δεν τιμά πρώτ’ απ’ όλα τον πολιτισμό μας.Είναι δυνατόν να απαξιώνονται οι εκπαιδευτικοί, ακόμη κι αν κάποιοι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους;Έχει μέλλον η κοινωνία που νυχθημερόν βρίζει τους δασκάλους της;Όσα ακούγονται από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, τα χείλη των πολιτικών μας ταγών –και αναπαράγονται στις καθημερινές κουβέντες-διαμορφώνουν την εικόνα μιας πολιτισμικής ερήμου, όπου οι διδάσκοντες στα ΑΕΙ, φορώντας μεξικάνικο σομπρέρο, έχουν παραδοθεί στην ακολασία και την αδιαφορία για τους φοιτητές τους.
Προφανώς, υπάρχουν προβλήματα στον ακαδημαϊκό χώρο.Πολλά απ’ όσα καταγγέλλονται υπάρχουν ως περιστατικά.Δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς.Οι οάσεις στις ερήμους υπάρχουν φτάνει να τις ενισχύεις και να μην εξαντλείς τα υδάτινα αποθέματά τους.Επιπλέον, λίγοι θα αρνηθούν, όταν η συζήτηση γίνεται νηφάλια, πως δεν χρειάζονται αλλαγές.Κάθε εποχή έχει τις δικές της ανάγκες.Η τεχνολογία και μόνο έχει μεταβάλει άρδην το πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό τοπίο.Αλλαγές ναι.Προσαρμογές ναι.Όχι όμως στην ισοπέδωση, στην μπουλντόζα.Γιατί αυτό αντιβαίνει στην αρχή της λογικής.Χτίζεις πάνω σ’αυτό που υπάρχει.Και χτίστες θα είναι τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Είναι καιρός να γίνει διάλογος χωρίς προκαταλήψεις.Όχι προσχηματικός, κάτι που είναι ο κανόνας στις τελευταίες δεκαετίες.Διάλογος με αίσθημα ευθύνης και σεβασμό.Συζήτηση με συναίσθηση της ζημιάς που γίνεται όταν κυριαρχεί η απαξίωση.Το μέλλον θα θερίσει ό,τι σπέρνεται. Η πολιτική ηγεσία ας κατεβεί από την μπουλντόζα.Καιρός είναι να ενδυθεί τον χιτώνα του διαλόγου έχοντας στο μυαλό της τη σκληρή πραγματικότητα:στο ελληνικό πανεπιστήμιο δουλεύουν σκληρά και με συνέπεια πολλοί νέοι επιστήμονες με πολλές περγαμηνές. Αν νοιαζόμαστε για το μέλλον του τόπου ας τους συμπεριλάβουμε κι αυτούς στο σχεδιασμό.Δεν αντέχει ο τόπος μια νέα μετανάστευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου