Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Η υψωμένη γροθιά




‘Σαν μια γροθιά', είναι μια παροιμιακή φράση. Η δύναμη βρίσκεται στη συσπείρωση,   στην ενότητα.Το ένα δάχτυλο είναι αδύναμο.Και τα  πέντε μαζί δάχτυλα , στη μορφή της γροθιάς ,πολλαπλασιάζουν τη δύναμή τους. Γίνονται δύναμη κρούσης αλλά  και άμυνας. Η γροθιά κάποιες φορές εκφράζει την ισχυρή βούληση, το πείσμα,  τη διάθεση του ανθρώπου να αυτοσυγκεντρωθεί στο στόχο, στην υπέρβαση των δυσκολιών.
       Η γροθιά, στην πιο λαϊκή της εκδοχή, αποθεώθηκε από τις αστυνομικές και γουέστερν ταινίες.Οι μάχες σώμα με σώμα του καλού ήρωα με τον κακό, αλλά και ανάμεσα σε κακούς, είναι το αλατοπίπερο που νοστιμίζει την αφηγηματική πλοκή.Η γροθιά όμως χρησιμοποιήθηκε από τους λαϊκούς ήρωες, τους αθλητές του μποξ.Συνήθως, παιδιά από φτωχά και περιθωριοποιημένα κοινωνικά στρώματα μπόρεσαν να στεφανωθούν με τον κότινο του λαϊκού ήρωα κι αυτό το οφείλουν στη γροθιά τους. Μυθική είναι η μορφή του Κάσιους Κλέι,που κέρδισε χρήματα και δόξα.
       Η γροθιά,όμως, έγινε και σύμβολο διαμαρτυρίας. Πρωταγωνιστές οι μαύροι αθλητές των ΗΠΑ που κέρδισαν την πρώτη και τρίτη θέση στα 200 μέτρα στους ολυμπιακούς αγώνες στο Μεξικό(1968).Οι Τέρι Σμιθ και Τζον Κάρλος έμειναν στην ιστορία, γιατί έκαναν την ‘μαύρη»(χάρις στο γαντοφορεμένο χέρι τους)υψωμένη γροθιά τους μεγάφωνο της διαμαρτυρίας τους.Η ειρηνική γροθιά τους, η γροθιά των «Μαύρων Πανθήρων» των ΗΠΑ, έσπασε την απομόνωση των μαύρων της Αμερικής.Ήρθαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όλου του κόσμου.
     Αυτό έπραξε και μια δεκαεφτάχρονη μαθήτρια στον Πύργο της Ηλείας. Παρελαύνοντας με το σχολείο της σήκωσε την υψωμένη γροθιά της, μια νεανική «φωνή» διαμαρτυρίας για το μέλλον που η χώρα μας επιφυλάσσει στη νέα γενιά. Το αποτέλεσμα; Η διεύθυνση του Λυκείου την απέβαλε, διότι «δεν συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις». Η πράξη αυτή γκρέμισε όλα όσα οι ασκούντες εξουσία τιτιβίζουν και αναμασάνε μηχανικά για την ελπίδα που εκπροσωπούν οι νέοι, για την ανάγκη να αναλάβουν δράση.Κούφια λόγια.Λόγια που λέγονται από καθήκον.Κι όταν έρχεται η ώρα του απολογισμού, τότε οι μεγάλοι, οι φορείς κάθε μορφής εξουσίας, παίρνουν το χαντζάρι ορίζοντας με αυταρχισμό τα όρια της ελευθερίας. 
       Ευτυχώς αυτή είναι η μια πλευρά της εκπαίδευσης.Είναι η πλευρά που φοβάται τη διαφωνία. Η υψωμένη γροθιά είναι η άλλη πλευρά της εκπαίδευσης.Αυτής που αγωνιά και μάχεται.
  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου