Κυριακή 17 Μαρτίου 2019

Παρή Σπίνου, Επενδύτης της παράδοσης και της μόδας , efsyn, 17.03.2019

Επενδύτης της παράδοσης και της μόδας

Dries van Noten, Inspirations («Εμπνεύσεις»), MoMu, Αμβέρσα 2015. ©Koen de Waal 
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ


  • A-
  • A+
Ενα σπάνιο, εξαιρετικό ένδυμα που φορέθηκε στα Δυτικά Βαλκάνια την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και παρουσιάζει γεωγραφικές ενδιαφέρουσες παραλλαγές, ο «ντουλαμάς» και αντίστοιχα το «πιρπιρί» για τις γυναίκες, γνωρίζει νέες δόξες στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Πειραιώς). Πρόκειται για την έκθεση «Ιωάννα Παπαντωνίου "Ντουλαμάς" ο μεγαλοπρεπής. Ενα πανωφόρι αλλιώτικο από τ’ άλλα» που διοργανώνει το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα (ΠΛΙ) έως τις 26 Μαΐου.
Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει τη μακρόχρονη σχέση της σπουδαίας σκηνογράφου, ενδυματολόγου και ιδρύτριας του ΠΛΙ με τον ντουλαμά. Μια σχέση ερευνητική, η οποία αναδεικνύει τις διαφορετικές τοπικές εκδοχές του ενδύματος, αλλά κυρίως μια σχέση δημιουργική, εφόσον το ένδυμα αυτό αποτέλεσε μια σταθερή πηγή έμπνευσης κατά την πολυετή πορεία της στο θέατρο.
«"Ντουλαμάς" ο μεγαλοπρεπής» 
στο Μουσείο Μπενάκη
(κτίριο Πειραιώς)
Δείγματα από τη συνεργασία της με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Θεσσαλικό Θέατρο και την Εθνική Λυρική Σκηνή εκτίθενται τώρα. Οπως σημειώνει η ίδια στον κατάλογο της έκθεσης: «Στο θέατρο σχεδίασα πάνω στο αχνάρι του ντουλαμά πολλές παραλλαγές, χρησιμοποιώντας υφάσματα της επιλογής μου σε διάφορους συνδυασμούς. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Στις “Χοηφόρες” και στους “Επτά επί Θήβας” του Αισχύλου, στην “Εκάβη” του Ευριπίδη, στον “Κύκλο με την κιμωλία” του Μπέρτολτ Μπρεχτ και στους “Δραπέτες της σκακιέρας” των Γιώργου Κουρουπού και Ευγένιου Τριβιζά δοκίμασα να πειραματιστώ με ασύμμετρη χρήση υφασμάτων και διακόσμησης».
«Κλυταιμνήστρα». Κοστούμι της Ιωάννας Παπαντωνίου για τη Λυδία Κονιόρδου στις «Χοηφόρες του Αισχύλου», Θεσσαλικό Θέατρο, 1992. Δεξιά: Ενδυμασία με «ντουλαμά», που φέρεται να ανήκε στον βασιλιά Οθωνα, μέσα 19ου αιώνα ©Λύκειο των Ελληνίδων

Στην τουρκική γλώσσα «dolama» σημαίνει επενδύτης. Αλλά γιατί η ίδια αποκαλεί τον ντουλαμά μεγαλοπρεπή; «Εξαιτίας της διαφορετικότητας που παρουσιάζει το αχνάρι του. Η χρήση δύο ημικυκλικών πλαϊνών δημιουργεί μια απίστευτη ποικιλία από εφέ. Η επιλογή των υλικών, της διακόσμησης, η τοποθέτηση των ημικυκλίων, συμμετρικών ή ασύμμετρων, μπορούν να δημιουργήσουν άπειρες μοναδικές παραλλαγές όπως τα δακτυλικά αποτυπώματα, ακόμα και στο λευκό χρώμα».
Η Ιωάννα Παπαντωνίου ωθεί τη δημιουργική αυτή διαδικασία ένα βήμα παραπέρα, εμπλέκοντας τη σύγχρονη σκηνή της ελληνικής μόδας. Μια πρώτη προσπάθεια είχε ήδη γίνει όταν πρότεινε σε επιλεγμένους Ελληνες σχεδιαστές μια πειραματική έκθεση, που πραγματοποιήθηκε στον πολιτιστικό χώρο του ΠΛΙ «Κανάρη 4» στο Κολωνάκι, με βάση τον ντουλαμά και το «πιρπιρί», έχοντας παράδειγμα την έκθεση «Inspirations» του Dries van Noten στο MoMu, στην Αμβέρσα το 2015.
Τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας, εμπλουτισμένα με δημιουργίες περισσότερων σχεδιαστών, παρουσιάζονται στην τελευταία ενότητα της έκθεσης. Παίρνουν μέρος οι: Angelos Bratis, Dimitris Dassios, Deux Hommes, Tina Karageorgi,
Sophia Kokosalaki, Loukia, Maison Faliakos, Mi-Ro, Marcello Nyktas,
Parthenis, Aristeides Tzonevrakis - «Aristotechnima», Daphne Valente, Zeus & Dione και Vassilis Emmanuel Zoulias. Παρουσιάζονται, τέλος, και λευκοί ντουλαμάδες του Αριστείδη Τζονευράκη, για να καταδειχθεί η δυναμική του ντουλαμά ακόμα και στο λευκό χρώμα.

Ιnfo: Ενα πανωφόρι που ανήκε στην οικογένεια Γιαννοπούλου από το Ναύπλιο, δημιουργία του Ναυπλιώτη ράφτη, ο οποίος έραβε και τη βασίλισσα Αμαλία, είναι το νέο απόκτημα του ΠΛΙ. Η παρουσίαση θα γίνει αυτή την Κυριακή 11.30-12.30, με ανοιχτή ξενάγηση για το κοινό από την Ιωάννα Παπαντωνίου στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138, τηλ. 210 3453111).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου