Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2022

Ευάγγελος Αυδίκος, «Γαϊδούρια», EFSYN, 18 OK 2022

 

Είδα ένα βίντεο που απέκτησε δημοσιότητα. Μια ομάδα γαϊδουριών θρηνούσε το νεκρό μέλος της συντροφιάς τους. Ο νεκρός κειτόταν στη μέση, πάνω σε μουσαμά, και οι φίλοι του τον πλησίαζαν, ακουμπούσαν τη μουσούδα τους πάνω του, ένας ύστατος χαιρετισμός στο αποβιώσαν μέλος. Την ίδια στιγμή ένας θρηνητικός ήχος έβγαινε από το στόμα τους, που ακουγόταν σαν ζωικό μοιρολόι. Είχαν μια συμπεριφορά πολιτισμικά «οικεία» σε όσους/ες μπορούν να διευρύνουν την οπτική τους δυνατότητα. Για όσους πιστεύουν ότι ο κόσμος δεν είναι μόνο οι άνθρωποι. Oτι τα ζώα έχουν και αυτά συναισθήματα και νόηση.

Είναι γνωστό πως ο άνθρωπος παρατηρεί τα ζώα, επισημαίνει ιδιότητες που τις αξιοποιεί για να δημιουργήσει παρομοιώσεις και μεταφορές για την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ο γάιδαρος ταυτίζεται με την ιώβεια υπομονή και την ανθεκτικότητά του. Είναι ζώο που αντέχει σε σκληρές συνθήκες.

Η προσφώνηση «γάιδαρε» αποδίδεται σε αναίσθητο άνθρωπο που δεν έχει ευαισθησία, όπως αυτή ορίζεται από την ανθρώπινη κανονικότητα. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να πιστεύουν ότι είναι το κέντρο του πλανήτη. Ολα τα υπόλοιπα πλάσματα αλλά και τα φυτά, καθώς και τα στοιχεία της φύσης (νερό, αέρας, γη) υπάρχουν μόνο για να ικανοποιούν τις δικές του ορέξεις, την ακόρεστη δίψα του για κέρδος και εξουσία.

 Τα γαϊδούρια σταδιακά αποσύρονται από τα χωράφια και τις μεταφορές. Τέτοια εποχή παλαιότερα είχαν την τιμητική τους στις ζωοπανηγύρεις, περίμεναν υπομονετικά τον καινούργιο τους νοικοκύρη. Χάνονται τα γαϊδούρια, αφού υπηρέτησαν με αυταπάρνηση τους γεωργοκτηνοτρόφους, στην προσπάθεια να αναμετρηθούν με τις επίμοχθες συνθήκες για επιβίωση.

Χάνονται τα συμπαθή ζώα, τα ταυτισμένα με τον πολιτισμό της υπαίθρου. Κάποια απ’ αυτά έχουν υπαχθεί στις τουριστικές υπηρεσίες. Ομως δεν έχουν χαθεί οι μεταφορές που αποδίδουν ιδιότητες στους ανθρώπους. Καθημερινά τις εντοπίζουμε στις συμπεριφορές ανθρώπων υπεράνω υποψίας. Που ξυλοκοπούν αδύναμους ανθρώπους. Που ασκούν βία σε ανυπεράσπιστες γυναίκες. Που βιάζουν και σκοτώνουν. Που εκμεταλλεύονται για λίγα ψωρο-ευρώ την αξιοπρέπεια των ανθρώπων - απ’ όπου και αν προέρχονται.

Ενίοτε προκαλείται αμφιβολία για τις λέξεις που χρησιμοποιούνται. Τα γαϊδούρα δεν έχουν φωνή να διαμαρτυρηθούν για την προσβολή που τους γίνεται. Οπως κάνουν διάφορες εθνικές και πολιτισμικές ομάδες. Που νιώθουν να απαξιώνονται με τη χρήση στερεοτύπων. Αν είχαν φωνή, θα διαμαρτύρονταν, ακόμη και για το κείμενο που γράφω.

Θα έκαναν διαδήλωση για όλους εκείνους που βιάζουν. Για όσους βιαιοπραγούν. Πόσες ιστορίες θα είχαν να μολογήσουν αν ασχολιόταν κάποιος ερευνητής/τρια με αυτά; Αν ένας ιατροδικαστής έκανε νεκροτομή στους νεκρούς συντρόφους τους. Το χέρι παγώνει στο πληκτρολόγιο.

Γράφω και σβήνω τον χαρακτηρισμό «ζώα» για όλους αυτούς. Ψάχνω κάποια άλλη λέξη. Δεν βρίσκω. Η κρίση του ανθρώπινου πολιτισμού. Στο κείμενο τρύπωσε ο κυρ Μέντιος του Βάρναλη.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου