
Πρόκειται για το τρίτο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Αυδίκου μετά τα:
• «Ο δικός μου Θεός» (Εκδ. Ταξιδευτής) στο οποίο πρωταγωνιστεί η Θράκη, η Ροδόπη και η Ξάνθη, και ο έρωτας δυο συμπολιτών, ενός μουσουλμάνου και μιας χριστιανής, παρέχοντας στον συγγραφέα αφορμή να περιγράψει την πολυπολιτισμικότητα της περιοχής και τα τείχη που υψώνονται εκατέρωθεν των δυο πληθυσμιακών ομάδων τεχνηέντως.

• και το τέταρτο λογοτεχνικό του έργο, αφού ο Βαγγέλης Αυδίκος πρωτοπαρουσιάστηκε στη λογοτεχνία όταν υπηρετούσε ακόμη στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης με τη συλλογή διηγημάτων «Το βλέμμα στον τοίχο με τη μαντανία» (Εκδ. Ελληνικά Γράμματα).
Το τελευταίο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Αυδίκου ανέλαβαν να παρουσιάσουν στην ζεστή ομήγυρη η γράφουσα Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη και ο καθηγητής της Ποινικής Δικονομίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Θεοχάρης Δαλακούρας.
Η πρώτη αναφέρθηκε στο λογοτεχνικό- ιστορικό πλαίσιο που συγκαταλέγεται το μυθιστόρημα και είναι αυτό της λογοτεχνίας με θέμα τη μετανάστευση, το οποίο είναι ιδιαίτερα ευρύ όσο και το μεταναστευτικό φαινόμενο, η δε χρονική του αφετηρία κατά πολλούς τοποθετείται στον 8ο αιώνα π.χ με τον πρώτο αποικισμό. Ξεπερνώντας τα περί χρονικής αφετηρίας του φαινομένου, αναφερόμενη στον Νίκο Σβορώνο και στην άποψή του ότι πάγιο πολιτισμικό χαρακτηριστικό του χώρου όπου κατοικούμε, λόγω της πτωχείας και του άγονου της ελληνικής γης, είναι η έξοδος και η καταφυγή στο ταξίδι και στους ανοικτούς ορίζοντες στους οποίους εγκαλεί το πέλαγος που μας περιβάλλει, η ομιλούσα αναφέρθηκε στο ειδολογικό εύρος της λογοτεχνίας για τη μετανάστευση,(λογοτεχνία για την εσωτερική μετανάστευση, τους πολιτικούς εξόριστους, τους μετανάστες ανά ήπειρο, την παραχθείσα επίσης λογοτεχνία από μετανάστες ανά ήπειρο, το δημοτικό τραγούδι της ξενιτειάς κ.α.), αναφερόμενη στη συνέχεια στη λογοτεχνία της μετανάστευσης των τελευταίων αιώνων και σε μυθιστορήματα που είναι γνωστά όπως η «Μετανάστις» και ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, η συλλογή «Διηγημάτων της ξενητειάς» του συμπατριώτη του συγγραφέα Χρήστου Χρηστοβασίλη, αλλά και στην ιδιαίτερα σημαντική καταγραφή του μεγάλου έλληνα γλωσσολόγου Μανόλη Τριανταφυλλίδη, ο οποίος παρουσίασε αναλυτικότατα τους έλληνες μετανάστες της Αμερικής, ως τμήμα της ελληνικής διασποράς πλέον, με εξαιρετικά συστηματικό τρόπο.

Το νήμα της ανάλυσης και του σχολιασμού του μυθιστορήματος ανέλαβε στη συνέχεια ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θεοχάρης Δαλακούρας, ο οποίος εκκινώντας από τη φιλοσοφία της φαινομενολογίας, στην οποία αναλίσκεται τελευταία, παρουσίασε με εξαιρετικό τρόπο της σύζευξη μεταξύ των λέξεων της λογοτεχνίας με τα φαινόμενα της πραγματικής ζωής, χαρακτηρίζοντας το μυθιστόρημα «Η σκιά της Μίκας» ως «μυθιστόρημα ενός κοινωνικού ανθρωπολόγου», υπονοώντας την πολυεπίπεδη επιστημονική σκευή του επιστήμονα- κοινωνικού ανθρωπολόγου Βαγγέλη Αυδίκου, την οποία μπορεί να απεκδύεται όταν γράφει, εν τούτοις αυτή εξακολουθεί, εν σιωπή έστω, να υφίσταται.

Εκκινώντας από τη φαινομενολογία και τον κανόνα της μετανάστευσης ο κ. Δαλακούρας προέβη επίσης στη σύγκριση του κόσμου των ευρωπαίων μεταναστών και εκείνον των μεταναστών της Γερμανίας όπου ο ίδιος έζησε με τον κόσμο των μεταναστών της Αμερικής και στη βασική διαφορά τους που έγκειται στο ότι οι έλληνες της Αμερικής δεν είχαν ένα γεγενημένο ήδη έθνος, όπως το γερμανικό να αντιμετωπίσουν, αλλά ένα έθνος στη γέννησή του, το αμερικάνικο, στο σχηματισμό του οποίου έπρεπε να συμμετάσχουν. Στο σημείο αυτό εστίασε στις διαφορές της ορθόδοξης και της προτεσταντικής αντίληψης, και στην επικέντρωση της δεύτερης στην ωφελιμότητα, ως φορέα της οποίας περιέγραψε τον Πάτρικ.

Στη συνέχεια, ο συγγραφέας Βαγγέλης Αυδίκος χαρακτήρισε τη δημιουργία κάθε μυθιστορήματος ως γέννα, διευκρίνισε δε ότι ό,τι τον απασχολεί όταν γράφει είναι η λογοτεχνική αρτιότητα του πονήματός του, θύμισε ότι εξακολουθεί να θεωρεί τη Θράκη δικό του χώρο, και δήλωσε τη χαρά του που συνάδελφοι λαογράφοι αλλά και φίλοι κομοτηναίοι προσήλθαν στην παρουσίαση.

Περισσότερες φωτογραφίες στη σελίδα μας στο facebookhttps://www.facebook.com/paratiritis.thrakis
Συντάκτης:Τζένη Κατσαρή - Βαφειάδη
e-mail: tkatsari@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου