Google+ Badge

Τετάρτη, 18 Μαΐου 2016

Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Δημοτικό Τραγούδι και Ιστορία» Επιμέλεια Ε.Αυδίκος-Β. Κοζιού ,Καρδίτσα 2016



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος.................................................................................................. 9
Εισαγωγή.................................................................................................11
Ευάγγελος Αυδίκος
Μοιρολογώντας και δοξολογώντας τους υπέρ πατρίδος πεσόντες
στους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913) .............................................................. 13
Λάμπρος Α. Γριβέλλας
Oι κλέφτες των Αγράφων και το Δημοτικό Τραγούδι................................................. 42
Βάλτερ Πούχνερ
Iστορικότητα και αρχετυπικοί μύθοι στο βαλκανικό δημοτικό τραγούδι.
Ο θεωρητικός προσδιορισμός μια συγκριτικής προβληματικής.................................... 53
Παντελής Μπουκάλας
«Όπως τα διηγείται το τραγούδι». Ο λαϊκός ποιητής για τον Θανάση Διάκο............ 62
Iωάννης Παπακώστας
Άγνωστη συλλογή Δημοτικών Τραγουδιών του 1842................................................. 69
Μ.Γ. Μερακλής
Η συλλογή Δημωδών Ασμάτων της Ηπείρου του Π. Αραβαντινού
και ο Γιάννης Αποστολάκης....................................................................................... 79
Αντώνης Α. Αντωνίου
Οικονομικές πραγματικότητες και δημοτικό τραγούδι................................................ 87
Γεώργιος Ι. Θανόπουλος
Στιχουργήματα σύγχρονων λαϊκών ποιητών για την κρίση. Η λειτουργία και ο
ρόλος τους στο τοπικό και ευρύτερο κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον................. 95
Αλέξανδρος Καπανιάρης - Νίκος Τσούκας
Ήρθαν (ή κίνησαν) τα Καράβια τα Ζαγοριανά: Το δημοτικό τραγούδι ως προφορική
αφήγηση και μαρτυρία για την τεκμηρίωση της τοπικής ιστορίας............................. 125
Δημήτριος Ελ. Ράπτης
Ιστορικές και κοινωνικές απηχήσεις στα δημοτικά τραγούδια................................... 135
Απόστολος Ποντίκας
Η μελέτη του δημοτικού τραγουδιού, στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον............. 141
Μαγδαληνή -Μαρία Καφαλή
Διαδοχικοί ανασχηματισμοί του δημοτικού τραγουδιού και συμφραζόμενα............... 150
Αλέξανδρος Χαβδούλας - Εύχαρις Σταυρίδου
«Η Σχέση της Βυζαντινής Μουσικής με το Παραδοσιακό Τραγούδι:
Ομοιότητες και Διαφορές»...................................................................................... 155
Β.Δ. Αναγνωστόπουλος
Το τραγούδι του Αϊ-Γιώργη κι ένα ανάλογο δρώμενο στη Μητρόπολη Καρδίτσας...... 162
Παναγιώτης Νάννος
«Οι γυναικάντρες: Η σπάνια επιλογή γυναικών που αρνούνταν το φύλο τους
και γίνονταν άνδρες - μαρτυρίες μέσα από το δημοτικό τραγούδι»........................... 170
Σελ. 6 Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Δημοτικό Τραγούδι και Ιστορία»
Ζωή Ν. Μάργαρη
Τραγούδια, χοροί και τοπική ιστορία:Το παράδειγμα του χορού «Μακρυνίτσα»,
«Μακρινίτσα» ή Κρινίτσα..................................................................................... 178
Κωνσταντίνος Γ. Σαχινίδης
Ιστορικά τραγούδια και χοροί της περιοχής Ελασσόνας............................................. 191
Βασίλειος Κ. Νίκου
Οι χοηφόροι θρήνοι και η νομική τους σημασία......................................................... 216
Θωμάς Μπακαλάκος
Η εφαρμογή της νέας μουσικής μου πρότασης, κατά το τμήμα που αφορά στην αξιοποίηση
της δημοτικής και λαϊκής μουσικής παράδοσης. Το δημοτικό και λαϊκό τραγούδι,
ως πηγή έμπνευσης για τη σύνθεση πρότυπων έργων σύγχρονης μουσικής,
χαρακτηριστικά ελληνικής αλλά και έργων άλλων τεχνών....................................... 224
Αναστασία Κ. Χείλαρη
Όταν ο χορός χάνει τα τραγούδια του και τα τραγούδια το
χορό τους. Η περίπτωση του «Τσακώνικου» χορού.................................................. 245
Νίκη Σαλπαδήμου
Στις ρίζες της δημοτικής μας ποίησης....................................................................... 252
Nίκος Ι. Καγκελάρης
Γαμήλιοι Θρήνοι: Σαπφώ (Fr. 109 LP, Fr. 104(a) LP)-
Κάτουλλος (c. 62. 20-5)- νεοελληνικό δημοτικό τραγούδι......................................... 260
Παρμενίων Αγγ. Μπώλος
Αγάπη θέλει φρόνηση, θέλει ταπεινοσύνη
θέλει λαγού περπατησιά, αϊτού γρηγοροσύνη............................................................ 271
Δρ. Γεώργιος Ευθυμίου - Βασιλική Λάππα
Η παρόχθια ζωή και βιοποικιλότητα μέσα από το δημοτικό τραγούδι....................... 275
Αμαλία Κουμπούρα
Το παραφυσικό στην ελληνική δημώδη ποίηση......................................................... 286
Χρήστος Παπαπολύκαρπος
Εκ βαθέων εκχυλίσματα - Τα αθάνατα δημοτικά τραγούδια..................................... 294
Νίκη Κάντζου - Φυλλιώ Νικολούδη
Aναβίωση των ανοιξιάτικων αγερμών στο νηπιαγωγείο:
Χελιδονίσματα και Κάλαντα του Λαζάρου με την συμμετοχή γονέων....................... 301
Βασιλική Κοζιού-Κολοφωτιά
Το φυσικό περιβάλλον μέσα από το δημοτικό τραγούδι:
Μια πρόταση διδακτικής εφαρμογής........................................................................ 309
Δρ. Ελευθερία Γκαρτζονίκα
Κριτήρια επιλογής δημοτικού τραγουδιού και μουσικής για τη διδασκαλία-μάθηση
του ελληνικού παραδοσιακού χορού στην υποχρεωτική εκπαίδευση ........................... 316
Δρ Στέλλα Σπ. Νάκη
Το δημοτικό τραγούδι στην εποχή μας: Η παρουσία δημοτικών τραγουδιών
στα σχολικά εγχειρίδια Λογοτεχνίας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.................... 324
Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Δημοτικό Τραγούδι και Ιστορία» Σελ. 7
Αθηνά Ντούλια
Η παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση του δημοτικού τραγουδιού
στο σχολείο. Μετασχηματισμοί, επιδράσεις, μεταπλάσεις......................................... 331
Γεώργιος Κ. Τσερπές
Η επανάσταση του 1821 στο Πήλιο μέσα από το τοπικό δημοτικό τραγούδι............ 340
Στέφανος Γεωργίου
Χρήστος Πουρνάρας (1903-2003),
ο τελευταίος από τους βιολιστές δημοτικής μουσικής στη Μαγνησία......................... 350
Αγγελική Ζάμπα
Μουσικές παραλλαγές του τραγουδιού «του γιοφυριού της Άρτας»,
όπως επιβιώνουν σήμερα στην τοπική κοινωνία....................................................... 358
Στέλλα Αλεξίου
«Παρά του πρωτομάστορα την όμορφη γυναίκα».
To γυναικείο κάλλος στην «Κυπραία» Μαρουλλού................................................. 366
Βασίλης Μαγόπουλος
Ο αρχιληστής Γεώργιος Αντων. Ντουράκης ή Τσούκας και τα τραγούδια του............ 375
Γεώργιος Φραγκάκης
Φωτιά στα χωριά της Βιάννου.
Μια συμβολή στη δημιουργία δημοτικού τραγουδιού................................................ 383
Χρήστος Καλαντζής
Ενα τραγούδι για τα «ΛΑΜΙΑΚΑ» του 1918
στην εμπορική δισκογραφία δημοτικών τραγουδιών................................................. 393
Μάγδα Ζωγράφου
Χορεύουμε τα τραγούδια μας: Διαλεκτικές σχέσεις
κίνησης –λόγου –μέλους στο παραδοσιακό - λαϊκό χοροστάσι................................... 401
Δήμητρα Αναλυτή
Το γυναίκειο πρότυπο μέσα από το δημοτικό τραγούδι της Κεφαλονιάς .................... 407
Ευθυμία Γιώτη
Η διδασκαλία παραδοσιακών χορών και τραγουδιών στο σχολείο και η διαθεματική
προσέγγισή τους. Περιπτώσεις και χρήση των τοπικών τραγουδιών........................... 416
Ευαγγελία Α. Χαλδαιάκη
Δημοτικά τραγούδια της Αίγινας μέσα από την ανέκδοτη συλλογή
της Γωγώς Κουλικούρδη........................................................................................... 423
Ευρυδίκη Βεργή
Δημοτικά τραγούδια και Πηλιορείτικες ιστορίες....................................................... 434
Ελένη Αλεξίου
Στοιχεία δημοτικής ποίησης στο έργο του Μιχάλη Γκανά......................................... 440
Στέλλα Βατούγιου
Το Δημοτικό τραγούδι στις αθηναϊκές σκηνές του τέλους του 19ου αιώνα................. 448
Σελ. 8 Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Δημοτικό Τραγούδι και Ιστορία»
Θεοδοσία Ράπτου
«…Έριχναν κι έναν ίσκιο κυπαρισσιού στην καρδιά μου».
Η επίδραση του δημοτικού τραγουδιού στο έργο της Ζυράννας Ζατέλη..................... 453
Κωνσταντίνος Β. Δημουλάς - Βασιλική Εξάρχου
Τα τραγούδια των γυναικών στα πρωτοϊστορικά πανηγύρια του σεληνόφωτος.
(βιοψυχολογική σύνδεση των περιοδικών κύκλων γυναίκας και φεγγαριού).............. 459
Αντωνία Μετέτη
Σύγχρονη λαϊκή ποίηση: Η περίπτωση του Γκυζιώτη σύγχρονου λαϊκού ποιητή κ. Βόρρη Βρεττού
– Τα θέματα των ποιημάτων του και ο τρόπος γνωστοποίησής τους στο κοινό...................... 466
Ευαγγελία Ράπτου - Φουλίδη Ξανθίππη
«Κοιμάται η Καπετάνισσα, κοιμάται η καημένη»: Έμφυλες αναπαραστάσεις
σε μοιρολόγια της Επαρχίας Ελασσόνας Θεσσαλίας.................................................. 475
Βασιλική Τσουλά
Το δημοτικό τραγούδι και η συμβολή των Ρομά
στη διαμόρφωση και τη διάδοσή του........................................................................ 483
Κώστας Σπανός
Το πρότυπο της γυναικείας ομορφιάς και η επιλογή της γυναίκας
ως συζύγου στα θεσσαλικά δημοτικά τραγούδια....................................................... 491
Βαΐα Γ. Φουσέκη
Το πρότυπο της γυναικείας ομορφιάς και η επιλογή της γυναίκας
ως συζύγου στα θεσσαλικά δημοτικά τραγούδια....................................................... 496
Ευανθία Στεργιούλη - Μαρίνα Κρανιά
Ο διαχρονικός και πολύπλευρος ρόλος της γυναίκας μέσα από το
δημοτικό τραγούδι ως μάνα, κόρη, αδελφή, αγωνίστρια…......................................... 507
Θεοφάνης Κουβούνας
Κάτω στις άσπρες θάλασσες ...λαογραφία, παραδόσεις και ομολογίες
για ένα δημοτικό τραγούδι στην επαρχία Αγιάς Λάρισας........................................... 514
Σοφία Τζέλλα
Ήρωες και κατακτητές – η αποτύπωση στα τραγούδια των
Καραγκούνηδων της ευρύτερης περιοχής του Παλαμά............................................. 522
Γεώργιος Κλήμος
Η πέρδικα στο Δημοτικό Τραγούδι ως σύμβολο ομορφιάς......................................... 528
Χριστίνα Βαμβούρη - Γεωργία Βλαχοδήμου
Διδακτική προσέγγιση της Τοπικής Ιστορίας μέσα από το δημοτικό τραγούδι:
Η εγκατάσταση των προσφύγων στη Θάσο (1922-1923)...................................... 534
Κατερίνα Σταθοπούλου
Λάϊος Λοχίας : Από τον ηρωισμό στα χείλη του λαού................................................ 543
Απόστολος Β. Φιρφιρής
Εθνικοί ήρωες, λαϊκοί αγωνιστές και φημισμένοι ληστές
στα δημοτικά τραγούδια του Παλαμά.
Οικογενειακές ιστορίες και παραδόσεις..................................................................... 547
Οργανωτική-Επιστημονική Επιτροπή - Γραμματεία................................................557

__

4 σχόλια:

  1. Πλουσιώτατο και αρκετά ενδιαφέρον το Συνέδριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πλουσιώτατο και αρκετά ενδιαφέρον το Συνέδριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πλουσιώτατο και αρκετά ενδιαφέρον το Συνέδριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πλουσιώτατο και αρκετά ενδιαφέρον το Συνέδριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή