Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2018

Tanasis Kungulus, “Çağdaş Yunan Düzyazınında Batı Trakya'daki Müslüman Azınlık: Antropolojik Bir Roman” [Η μουσουλμανική μειονότητα της Δυτικής Θράκης στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία: Ένα ανθρωπολογικό μυθιστόρημα], μτφ. Sema Sandalcı, Folklor/Edebiyat 64 (2010), σσ. 215-224.“Çağdaş Yunan Düzyazınında Batı Trakya'daki Müslüman Azınlık: Antropolojik Bir Roman” [Η μουσουλμανική μειονότητα της Δυτικής Θράκης στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία: Ένα ανθρωπολογικό μυθιστόρημα], μτφ. Sema Sandalcı, Folklor/Edebiyat 64 (2010), σσ. 215-224.

ISSN 1300-7491

Uluslararasi Hakemli Dergi Yilda Dort Sayi Qikar / A Peer Reviewed Quarterly International Journal


Mardin’de Albastidan Korunma Bigimleri
Yoksullukla Basa Cikma Stratejileri, "Kaynaklarin Yoksullugu" ve Kadin Emegi
Yeni Ufuklar Dergisinde Batilila§ma ve Aydin Tarti§masi
Kina Tiirkiileri Ozerine
E.J. Ziircher’in "Milli Miicadele’de ittihatgilik" Kitabi Llzerine Ele^tirel Bir Qozumleme
Romandan Tiyatroya A§k-i Memnu
Tarih Ogretiminde Tarihsel Alginin \Jg Boyutu ve Dii§iinsel Dayanaklari
Popiiler ΚϋΙίϋΓ ve Sanat
Ya§ar Kemal’in Anlatisinda At imgesi
Kurbaga - Fare Sava§i
y
CYPRUS
INTERNATIONAL
UNIVERSITY


Uluslararasi Kibris IJniversitesi, ug aylik halkbilim · antropoloji · arkeoloji · sosyoloji · egitim · tarih »dil· edebiyat dergisi
ULUSLARARASI HAKEMLI DERGI YILDA DORT SAYI QIKAR A Peer Reviewed Quarterly International Journal
ISSN 1300-7491       CILT: 16       SAYI:               64        2010/4
CYPRUS
INTERNATIONAL
UNIVERSITY
ULUSLARARASI KIBRIS UNlVERSlTESl Adina Mete Boyaci
Genel Yayin Yonetmeni Prof. Dr. Mehmet Ali Yukselen
Yayin Yonetmenleri Prof. Dr. Metin Karadag (mkaradag@ciu.edu.tr)
Prof. Dr. Ahmet Pehlivan (ahmetp@ciu.edu.tr)
Sorumlu Yayin Yonetmeni Metin Turan (mturan@ciu.edu.tr)
Duzelti Dr. Kafiye Yinang
Yonetim Yeri ve Yazi§ma Adresi
Uluslararasi Kibris Universitesi Haspolat Kampusu, Lefko§a KKTC Tel: 392. 671 11 11/2601 www.folkloredebiyat.orgfolkloredebiyat@ciu.edu.tr
Abone kosullan
Yurtigi Yillik (Postalama ucreti dahil): 100 TL Eski Aboneler ve Ogrencilere Sayisi: 15 TL · Yillik (Postalama ucreti dahil) : 60 TL Avrupa igin Sayisi: 15 EURO · Yillik Abone Bedeli(Postalama ucreti dahil): 60 EURO Amerika igin Sayisi: 20$· Yillik Abone Bedeli (Postalama ucreti dahil): 80 $
Abone bedelinin folklor/edebiyat adina Uluslararasi Kibris Universitesi’nin Turkiye i§ Bankasi Lefko§a $ubesi’ndeki TR71 0006 4000 0016 8000 4939 81 no’lu TL hesabina, TR47 0006 4000 0026 8002 1836 63 no’lu Euro hesabina veya TR48 0006 4000 0026 8001 8819 75 no’lu Dolar hesabina yatinlarak, dekontun adresimize gonderilmesi gereklidir. (Abonelerimiz yil igindeki fiyat arti§larindan etkilenmezler.) folklor/edebiyat’ta yayimlanan yazilar MLA Folklore Bibliyography ve Turkologischer Anzeiger Viyana tarafindan taranmaktadir.
Hazirlik - Baski: Uluslararasi Egitim Ogretim Ltd. §ti - Ba§kent Matbaasi, Bayindir Sokak 30/E Kizilay / Ankara
yerel sureliyayin
ULUSLARARASI KIBRIS tNiVERSITESi ϋς AYLIK KtLTtR DERGISI YAYIN ILKELERi
Genel Yayin Kurallari:
folklor/edebiyat halkbilim, antropoloji, egitim, tarih, dil ve edebiyat alanmdaki ozgun ara^tir- malari yaymlamak ve bu alanlardaki sorunlara bilimsel o^utler i9erisinde tarti^ma olanagi saglamak amaciyla 9ikmaktadir. folklor/edebiyat halkbilim, antropoloji, egitim, tarih, dil ve edebiyat alanmdaki ozgun ara^tirma makalelerini, deneme ve derlemeleri yayimlayan hakemli, akademik bir dergidir. Yilda dort kez yayimlamr.
folklori/edebiyat’ta yayimlanan yazilarm, bilim etigi ba§ta olmak uzere, her tUrlu i9eriksel sorumlulu^gu yazarlarma; telif hakki ise basili ve her tnrlu elektronik ortamda folklor/edebiyat’ a aittir. folklor/edebiyat’ta yayimlanan bir yazi, ba§ka bir yerde yayimlanamaz. Daha once ba§ka bir yerde yayimlanmi§ yazilar folklor/edebiyat’a gonderilemez. Yayimlanan yazilarm sahiplerine ve bu yazilari degerlendiren hakemlere herhangi bir ucret odenmez.
Hakem Degerlendirmesi:
folklor/edebiyat’a gonderilen yazilar, once Yayim Kurulunca dergi ilkelerine uygunluk a9ismdan incelenir. Uygun gomlmeyenler duzeltilmesi i9in yazarma iade edilir. Yaym i9in teslim edilen makale- lerin degerlendirilmesinde akademik tarafsizlik ve bilimsel kaliteye dikkat edilir. Degerlendirme i9in uygun bulunanlar, ilgili alanda iki hakeme gonderilir. Hakemlerin isimleri gizli tutulur ve raporlar iki yil sureyle saklamr. Hakem raporlarmdan biri olumlu, digeri olumsuz oldugu takdirde, yazi, h9uncu bir hakeme gonderilebilir veya Yaym Kurulu, hakem raporlarmi inceleyerek nihai karari verebilir. Ya- zarlar, hakem ve yayin kurulunun ele^tiri ve onerilerini dikkate alirlar. Katilmadiklari hususlar varsa, gerek9eleriyle birlikte itiraz etme hakkma sahiptirler. Yayma kabul edilmeyen yazilar, yazarlarma iade edilmez.
Yazim Dili
folklor/edebiyat dergisinin yazim dili Turkiye Turk9esidir. Ancak her sayida derginin U9te bir oranim ge9meyecek §ekilde ba§ka dillerde yazilmi§ yazilara da yer verilebilir.
Yazim ve Basim Ko;ullari:
Yazilar windows (Microsoft Word) uyumlu sozcuk i^lemci programiyla yazilmali, e posta yoluyla gonderilmi§ olsa da A4 boyutnndaki kagida 3 kopya 9iktisi almarak Word uyumlu CD ile birlikte ya- zi§ma adresine gonderilmelidir.
Yazilarm uzunlugu konusuda smirlama olmasa da tek bir sayida yayimlanabilmesi goz onune almarak 20 sayfayi a^mamalidir.
Ilk sayfa yazim sirasi:
1)        Yazar adi (sol ust ko§e, sola dayali)
2)         Makale ba^ligi (sola dayali)
3)         Qeviri makaleler i9in 9evirmen adi (saga dayali)
4)        Turk9e ozgun makaleler i9in ABSTRACT, RESUME, ZUSAMMENFASSUNG ba^liklari al- tinda, 100 sozcugh ge9meyen Ingilizce, Fransizca ya da Almanca ozet. Makale ba^ligimn ozet dilinde 9evirisi ozet ba^ligmm altmda verilmeli daha sonra ozet metin yer almalidir. Turk9e di^mdaki makale­ler i9in OZET ba^ligi altmda geni§9e bir Turk9e ozet verilmeli ve aym kurallara uyulmalidir. Qeviri ve kitap tamtim, degerlendirme yazilari hari9, ozet bolumu olmayan yazilar, yayimlanmaz.
5)         Once makale dilinde, ardmdan ozet dilinde anahtar sozcukler. (3-5 sozcuk)
6)         Yazarla ilgili a9iklama (sayfa altina) (*) i^areti ile
7)         Varsa, makale ile ilgili a9iklama (sayfa altma); 9eviri metinlerde kaynak metin ile ilgili a9ik- lama (**) i^areti ile
8)         Varsa, 9evirmenle ilgili a9iklama (sayfa altina) (***) i^areti ile gosterilmelidir.
Dipnotlar ve Kaynak9a
Dipnot ve kaynaklar APA 5 (American Psychological Association) standartlarma uygun olarak verilmeli, ikinci kaynaktan yapilan almtilarda, asil kaynak da belirtilmelidir.


Yayin Kurulu / Editorial Boards
Prof.Dr. Abdulkadir Gurer (Anadolu Oniversitesi)
Prof.Dr. Ahmet Gokbel (Cumhuriyet Oniversitesi)
Prof. Dr. Ahmet Necmi Ya§ar (Qukurova Oniversitesi)
Prof. Dr. Ahmet Pehlivan (Uluslararasi Kibris Oniversitesi) Prof. Dr. Akile Gursoy (Yeditepe Uhiversitesi)
Prof. Dr. Ali Osman Ozturk (Qanakkale Onsekiz Mart Uhiversitesi) Prof. Dr. Asker Kartari (Hacettepe Oniversitesi)
Prof. Dr. Aynur Ko9ak (Kocaeli Oniversitesi)
Prof. Dr. Bekir Onur (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Bemt Brendemon (Finlandiya)
Prof Dr. Birsen Karaca (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Celil Gariboglu Nagiyev (Baku Asya Onversitesi) Prof. Dr. Cengiz Tosun (Hacettepe Oniversitesi)
Prof. Dr. Edip Gunay (Istanbul Teknik Uhiversitesi)
Prof. Dr. Erman Artun (Qukurova Oniversitesi)
Prof. Dr. Esma §im§ek (Firat Oniversitesi)
Prof. Dr. Eva Csato Johanson (Isve9)
Prof. Dr. F. Belkis Kumbetoglu (Marmara Oniversitesi)
Prof. Dr. Firat Kutluk (Dokuz Eylul Uhiversitesi)
Prof. Dr. Fuat Bozkurt (Akdeniz Onversitesi)
Prof. Dr. Gulsun Parlar (Gazi Uhiversitesi)
Prof. Dr. Hande Birkalan (Yeditepe Uhiversitesi)
Prof. Dr. Hasan Ozdemir (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Ha§im Karpuz (Sel9uk Oniversitesi)
Prof. Dr. ilhan Ba§goz (ODTO)
Prof. Dr. Ilhan Tomanbay (Hacettepe Oniversitesi)
Prof. Dr. Isa Habibbeyli (Nahcivan Devlet Oniversitesi)
Prof. Dr. Ismail Ozturk (Dokuz Eylul Oniversitesi)
Prof. Dr. Jaklin Komfilt (ABD)
Prof. Dr. Kurtulu§ Kayali (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Maria Ivanics (Macaristan)
Prof. Dr. Mehmet Olmez (Yildiz Teknik Oniversitesi) Prof.Dr. Metin Karadag (Uluslararasi Kibris Oniversitesi) Prof.Dr. Muharrem Caferli (Nahcivan Devlet Oniversitesi)
Prof. Dr. Muhtar Kutlu (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Musa Ya§ar Saglam (Hacettepe Oniversitesi)
Prof. Dr. Namik A9ikgoz (Mugla Oniversitesi)
Prof. Dr. Nuran Elmaci (Dicle Oniversitesi)
Prof. Dr. Nevzat YusufSaragol (Romanya)
Prof. Dr. Oguz Makal (Beykent Uhiversitesi)
Prof. Dr. Oktay Belli (Istanbul Uhiversitesi)
Prof. Dr. Ozkul Qobanoglu (Hacettepe Uhiversitesi)
Prof. Dr. Suat Karantay (Bogazi9i Uhiversitesi)
Prf. Dr. Suavi Aydm (Hacettepe Oniversitesi)
Prof. Dr. Taner Timur (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Tuna Ertem (Ankara Oniversitesi)
Prof. Dr. Tulay Er (Ba§kent Oniversitesi)
Prof. Dr. Umay Gunay (YODAK-KKTC)
Prof. Dr. Veysel Sonmez (Hacettepe Oniversitesi)
Prof. Dr. Yildiray Erdener (ABD)
Prof. Dr. Zafer Onler (Qanakkale Onsekiz Mart Oniversitesi) Prof.Dr. Zuhal Olmez (Yildiz Teknik Oniversitesi)
D09. Dr. Ahmet Ta§gm (Ardahan Oniversitesi)
D09. Dr. Akus Boru (Hacettepe Oniversitesi)
Do9.Dr. Ali Yakici (Gazi Uhiversitesi)
D09. Dr. Ayten Kaplan (Hacettepe Uhiversitesi)
Do9.Dr. Ertugrul Rufai Turan (Ankara Oniversitesi)
D09. Dr. Dilek Batislam (Qukurova Oniversitesi)
D09. Dr. Luiba Qimpoe§ (Moldova Ilimler Akademisi)
D09. Dr. Medine Sivri (Osmangazi Uhiversitesi)
D09. Dr. Mustafa Oral (Akdeniz Oniversitesi)
Do9.Dr. Nilgun Qiblak (Mersin Oniversitesi)
D09. Dr. Nur Gurani Arslan (Bogazi9i Oniversitesi)
D09. Dr. Tulin Arseven (Akdeniz Oniversitesi)


folklor/edebiyat'tan / Metin Turan................................................................ 5 -6
PopQier Kultur ve Sanat / Erdal Cengiz..................................................... 7-14
Mardin'de Albastidan Korunma Bigimleri /Meryem Bulut ..................... 15-24
Ya§ar Kemal'in Anlatisinda
At imgesi / S. Seza Yilancioglu (ζβν.: Elif Kayalar) ............................................. 25-32
Yoksullukla Ba§a Qikma Stratejileri, "Kaynaklarin Yoksullugu"
ve Kadin Emegi /Fatime Gunef................................................................ 33-66
Yeni Ufuklar Dergisinde Batilila§ma ve Aydin Tarti§masi / Omut AkagQnduz . . . . 65-88 Tarih Ogretiminde Tarihsel Alginin Ος Boyutu ve
DQ§Qnsel Dayanaklari /Huseyin Koksal ................................................. 89-96
Aquvalenz Bei TQrkischen und Detschen Somatismen Mit "Hand" und "Auge"
TQrkge ve Almancada "el" ve "goz" ile TQretilen
Deyimlerde Efldegerlik /Recep Ozbay .................................................. 97-120
Romandan Tiyatroya A§k-i Memnu / Seval §ahin................................ 121-130
Beethoven'de Anlatimcilik ve Piyano Teknigi/ Oytun Eren ................ 131-140
Gozle Degil Dil'le Gormek Ozerine /Meltem Qelikta§ Etki................... 141-161
Kina TQrkQleri Ozerine / Halil Altay Gode ......................................... 163-180
13. YQzyil TQrk Halk fiiirinde Ahlaki Anlayi§ /Mehmet Yardimci-A.Zeki GUven 181-191
TQrkiye'deki Macarlar Arasinda-I / Frency Ispay (ζev.: Edit Tasnadi)  193-200
Kurbaga-Fare Sava§i / Homeros, (£ev.: Ay§en Sina)................................... 201-214
Qagda§ Yunan DQzyazininda Bati Trakya'daki MQslQman Azinlik:
Antropolojik Bir Roman /Tanasis Kungulus ......................................... 215-224
Saglik ve KQltQrQn Bulufltugu Alan: Tibbi Antropoloji/Melike Kaplan 225-235
Koy Enstituleri ve Hasan Ali YQcel'in Yeri / Zeynep Kalyoncuoglu... 237-244
Romanya SozlQ TQrk Edebiyati OrQnlerinde
Mitolojik Sayilar / Bayram Durbilmez................................................... 245-257
Kayitli, Basili, Yazili ve SozlQ Gelenek Turleri / Bruno Nettl (Qev.: Sungu Okan) .259-27 E. J. ZQrcher'in Milli Mucadelede Ittihatgilik Kitabi Ozerine
Ele§tirel Bir QozQmleme... /Mustan §ahin .........................................  271-284


Yeni bir yayin yilini sonlandirirken, bafllayacak yeni donemin heyaecanini duymaktayiz. TQrkiye yani sira, dQnyanin belli bagli Qniversitelerinin de takip etmekte oldugu dergimiz, gQn gegtikge de sayfalarina yeni imzalarin galiflmalarini taflimak sevincini duymaktadir.
Daha onceki sayilarimizda da anmifltim, folklor/edebiyat'in dinamikligi igeriginin zen- ginligi yaninda, istisnasiz her sayisinda ortalama 7-8 yeni imzanin QrQnlerini sayfalarina taflimaktan kaynaklaniyor. Alaninda bagarili, Qretken geng arafltirmacilarin yegledikleri ya- yinlardan biri olmak, bu galiflmalara kaynaklik etmek; akademik yayincilik agisindan onemlidir. Bir baflka onemli nokta, popQler yayinlarin erigtigi olgQde olmasa da, belirli ki- tabevlerinde bulunabilir bir yayin olmasidir. Boylece, okuru ve meraklisi Qniversiteyle sinirli olmayan, daha genifl bir okur kesimiyle buluflabilme flansina da sahip olunmaktadir.
Bu sayimizin ilk yazisi, dergimizde de ilk galiflmasi yer alan felsefe dogenti Erdal Cengiz'e ait. 'KQltQr gostergelerinin tQketimle birlikte gogaltildigi, kQltQrQn gQndelik yaflamda dolaflimda olan her fleyin gorQntQsQyle kendini gosterdigi' yirminci yQzyil gergek- ligini, PopQler KQltQr ve Sanat baglikli makalesinde irdeliyor.
Dr. Meryem Bulut, geleneksel kQltQrde lohusalik donemi 'albasti', 'alkarisi' olarak adlandirilan ve anne ve bebegin hayatini tehlikeye sokacagi varsayilan kotQ ruh ritQelini, arafltirmasinda Mardin'i ornek alan segerek, irdeliyor. Farkli etnik koken ve inanca sahip insanlarin bir arada yafliyor olmalariyla ayri bir kQltQrel ozellik tafliyan Mardin'de yapilan bu galiflmanin, kQltQr bilimciler igin onemli bir kaynak olacagi kanisindayim.
Frankofonist S. Seza Yilancioglu, bir donemin kQltQrel siniflandirmasini adlandirmada da belirleyici unsur olan 'at' imgesini, QnlQ edebiyatgimiz Yaflar Kemal'in anlatilarindan hareketle irdeliyor. Bu makaleyi Fransizcadan dilimize Elif Kayalar kazandirdi. Sosyolog Fatime GQneg, yoksullukla bafla gikma stratejilerini Eskigehir ilini alan segerek 'Kaynaklarin Yoksunlugu ve Kadin Emegi' baglaminda irdeliyor.
TQrk kQltQr hayatinda dergilerin onemli ifllevleri vardir. Edebiyat topluluklari ve akimlarinin ortaya gikmasi ve flekillenmesinde oldugu kadar, dQflQnsel hareketlerin yayginlaflmasinda da dergiler gok onemli bir yer edinmifltir. Ilk sayisi 1952 yilinda ve kimi ara vermeler diflinda toplam 275 sayi yayimlanan Yeni Ufuklar, gevresinde toplanan dQflQn ve sanat insanlariyla birlikte TQrk kQltQr hayatinin en onemli sQreli yayinlarindan birini oluflturmufltur. Umut AkagQnduz bu dergideki batililaflma ve aydin tartiflmalari; Dr. Musafa Koksal ise, tarih ogretiminin niteligini etkileyen en onemli unsur olan tarihsel bilgi olgusunu, tarih ogretimi ekseninde irdeliyor.
folklor/edebiyat'ta sinirli da olsa baflka dilde yazilmifl makalelere de yer vermekteyiz. Karflilafltirmali dilbilim galiflmalari genellikle, ayni aileden diller Qzerine yogunlaflmaktadir. Dr. Recep Ozbay, TQrkge ve Almancada "El" ve "Goz" ile Oretilen Deyimlerde Efldegerlik" bafllikli galiflmasinda, Almanca ve TQrkge gibi farkli akrabaliga ait diller Qzerinde durarak, uzuv ve organlarin temel biyolojik gorevleri diflinda, dilsel dQnyamizdaki kullanimlarini irdelemektedir.
Kaleme alindigi 1900 yilindan bu yana, hemen her donem gQndemde kalan ve gerek roman olarak gerekse sahne sanatlari ve sinema/televizyona aktarilmasiyla da ayri bir popQlerlik kazanan Halid Ziya Uflakligil'in A§k-i Memnu adli yapitini, Dr. Seval §ahin, Tarik GQnersel tarafindan tiyatroya uyarlanan ornek Qzerinden hareketle ele aliyor.
Bu sayimizda yazi ailemize katilan mQzik eksenli yazisilariyla bundan sonra da karflilaflacagimiz Dog. Oytun Eren, Beethoven'in piyanist kimligi ve bu kimligin oluflturdugu mQzikal algiyi tematik bir yontemle incelemektedir. MQzik konulu bir diger yazi ise, daha once de metinlerine yer verdigimiz QnlQ etnomQzikolog Bruno Nettl'in, bu kez Sungu Okan'in dilimize kazandirdigi Kayitli, Basil, Yazili ve SozlQ Gelenek TOrleri baglikli makalesidir.
Dog. Dr. Meltem Qeliktafl Ekti, gorme engellilerin iletigim dQnyasini temel alarak iletiflim sQrecinde etkin olan mekanizmanin ne oldugu sorusunu, Gozle Degil Dille Gormek baglikli makalesinde tartigiyor.
Kizin anne evinde gegirdigi son geceyi simgeleyen 'kina gecesi' gelenegini ve bu gecede soylenen tQrkQleri Dr. Halil Altay Gode; 13. yQzyil orneklerinden hareketle, TQrk halk giirinde ahlak anlayigini ise Dr. Mehmet Yardimci ve Dr. Ahmet Zeki GQven ele alip irdeliyorlar.
TQrkler ile Macarlar arasindaki 'akrabalik' iligkilerini temel alan sav ve galiflmalar oldukga fazladir. Ancak, bunlari TQrkiye cografyasindan yerleflim yerleri baglaminda ird- eleyen orneklere pek az rastlanir. ζalι§malarιnι New York'ta sQrdQren Macar akademisyen Dr.Frenc Ispay'in, TQrkiye'deki Macar koyleri Qzerine, 1980'lerin hemen baflinda Elet es Tudomany (Hayat ve Bilim) dergisinde yayimlanan yazisini yine QnlQ bir TQrkolog Edit Tasntdi'nin gevirisi ve tarih dogenti Mustafa Oral'in agiklayici notlariyla yayimliyoruz.
Homeros, hig kuflkusuz sadece Yunan tarihinin degil, bQtQn dQnyanin epik giir geleneginde akla ilk gelen adlardan biri olmufltur. Onun yaratmifl oldugu bu etki, gorkemli bir gelenegin de flekillenmesine neden olmufltur. Dog. Dr. Ayflen Sina, anonim olma vur- gusunu da yaparak Homeros'tan gevirdigi, Kurbaga-Fare Savafl adli epik destani dilimize kazandirmakla kalmiyor, gelenek ve anonimlik yaklaflimlarina da ayri bir ufuk kazandiriyor.
Saglik ve kQltQr iliflkisini konu edinen ve gQnQmQzde kendi baflina bir alt alan olarak nitelenen tibbi antropoloji, saglik ve hastalik ile bunun kQltQrle olan iliflkisini geflitli yon- leri ile ele almaktadir. Halk hekimligi genel bagligi altinda degerlendirilen ve yerel tip, halk tababeti olarak da adlandirilan tibbi antropolji Qzerine Dr. Melike Kaplan ayrintilariyla durarak, saglik ve kQltQrQn bulufltugu bu alani agimliyor.
Ogretim elemani, arafltirmaci Tanasis Kungulus, ayni zamanda bir halkbilim profesorQ olan Vangelis Avdikos'un O dikos mu Theos (Benim Tanrim) adli gagdafl Yunan nesrinde antropolojik ya da etnik romanin oncQsQ olarak da gorQlen yapiti Qzerinden, Bati Trakya'daki kQltQrel ablukayi ele almakta.
Ortak TQrk kQltQrQnQn yayilma alanlarinin belirlenmesinde mitolojik unsurlarin ince- lenmesi bafllica galiflma alanlarindan birini oluflturmaktadir. Dog. Dr. Bayram Durbilmez, Romanya'da yaflayan Tatar TQrklerinin sozlQ edebiyat QrQnlerini sayilarin simgesel anlam- larindan hareketle ele aliyor. Arafltirmaci Zeynep Kalyoncuoglu ise bir donem TQrk egitim sistemi igerisinde orneklik oluflturmufl Koy EnstitQleri pratigini, bu projenin mimarlarindan Hasan Ali YQcel ekseninde irdeliyor.
E.J. Zurcher'in yayimlandigi tarihten bu yana tartiflmalarin odaginda olan "Milli MQcadele'de ittihatgilik" adli kitabi Qzerine, kapsamli elefltirel gozQmlemeyi Mustan §ahin yapti. *
Bu sayimizla birlikte 16 yili da geride birakmifl oluyoruz. On alti yillik baflarili bir sQre- ci geride birakma cesareti veren tQm yazarlarimiza ve okurlarimiza teflekkQr ediyor, yeni yayinlarda buluflmak dilegimi yineliyorum.
Sorumlu Yayin Yonetmeni


6
CYPRUS
UNIVI1IIT1
ÇAĞDAŞ YUNAN DQZYAZININDA BAH HRAKYA'DAKi MUSLUMAN AZINLIK: ANHROPOLOJiK BiR ROMAN[1]
nr        ·   T            l     [2]
,-ir “£)ati Trakya Musluman azinlik konusu,[3]Yunan nesrinde 50k geg bir donemde ν^/ζ-^ve bir dereceye kadar 90k az eserde gorulmektedir. £ok az olmasinin nedeni, fagda§ Yunan dili ve edebiyati biliminin ara§tirmasi gereken bir konuyu olu§turmaktadir, ama genel olarak 1922 Turk-Yunan sava§i dolayisiyla, §iir ve duzyazida Bati Trakya Muslumanlarinin merkez halk oldugunu du§unmekteyiz.[4] Ozellikle, 1930
ku§aginin, fagda§ Yunan edebiyatindaki etkisi goz onune alinmalidir.[5] Buna kar§in, 19. yuzyildan gunumuze degin, Yunan hikaye ve roman yazarlari tarafindan Turk hem§eri betimi ise suregelmi§tir. ****** Konumuzla ilgili olarak, Yunan edebiyatinda, Daglik Rodop Pomak - Musluman cemaatlerin sosyal ve kulturel ortamini konu alan ilk onemli metin, 1990 yilinda basilan, Theodoros Grigoriadis’in Krimmeni Anthropi (Sakli Insanlar) adlieseridir.*******Konu,birYunanyorumu9er9evesindeelealinmaktadir.********Bueserden,on yil sonra, 2000 yilinda, Gumulcine’de Hiristiyan universiteli bir kizin Musluman bir ogretmenle a§kini olduk?a yuzeysel bi?imde ele alan Anantasia Kalyonci’nin Mi mu les adio(BanaVdaEtme)adliromaniyayinlanir.********Buroman,televizyonadauyarlanir********ve eserTurk5eye de 9evrilir.********2001 yilinda ise ifigeniaTheodoru’nun Melek thapi angelos (MelekAngelDemek)adliromaniyayinlanir.********Romanda,toplumsalvedinisinirlan a§an a§k, ba§lica rolu oynamaktaydi, olayin ge9tigi yerler ise izmir ve Bati Trakya Pomak koyleridir. Ayni yil, Bati Trakya azinligini edebiyat yoluyla canlandirmaya kalki§an en ilgili Yunan yazari olan Vangelis Avdikos’un ilk oyku derlemesi yayimlanir. Yazarin, iki oykusunu ve 2004 yilinda yayimladigi ve O dikos mu theos (Benim Tanrim) adli romanini a§agida kisaca analiz etmeye 9ali§acagiz. Soz konusu roman, §imdilik, Musluman azinlik konusunda yogunla§an ?agda§ Yunan nesrinin zayif yanini tamamlamaktadir.
Yunanistan’nin Teselya ^iversitesi halk bilim dalinda bir profesor olan Vangelis Avdikos, gecikmeli olarak edebiyat alaninda da gorulmektedir. Ozen dolayisiyla onun bu degerli gecikmesi, yillardir geli§tirdigi bilimsel alanindaki teorik ile tutku dolu sozcuklerden olu§an edebiyat arasindaki dengenin, sancili, fakat ayni zamanda a§iri tahrik edici olmasi §eklinde a9iklanabilir. Ayrica 20. yuzyildan bu yana bilimin, dil ve ifade olarak edebiyati etkiledigi de bilinmektedir. Bununla birlikte, ilk nesir denemesine kalki§madan once de Avdikos’un edebiyatla ?ok yonlu bir ili§kisi vardir. Onu, hikaye denemelerinden once edebiyat dergilerinin ya da edebi metinlere yer veren dergilerin yazar kurullarinda da gormek mumkundur, Preveze’de gikan Prevezanika Hronika (Preveze yilliklan); Dedeagag’taki Eksopolis (Sayfiye)de oldugu gibi. Ayrica, sayin Avdikos, edebiyat ele§tirileri ve ge^itli makaleler de yazmi§tir. Her §eyden once, geleneksel ve gagda§ toplumla ili§kili bilimsel alani, edebi degerlendirmede ba§lica kaynak malzemesini olu§turmaktaydi.
Boylece, tutarli ve saglam bir §ekilde, 2001 yilinda, To blemma ston tiho me ti mandandia (Mandandiyali Duvara Bakiq) ba§likli dokuz oykuden olu§an bir derlemesi yayimlanir.**"*"*Avdikos,biryazar,ayricaherzamaninsanya§amininduzenlibirgozlemcisi olarak da gali§tigindan, eserin ba§liginda “baki§” ifadesi, kesinlikle bir tesaduf degildir. Eylem alani ve mekanin canlandirilmasi agisindan dokuz oyku, iki gruba ayrilmaktadir: ilk be§ oyku, Epir’de gegmektedir ya da Epir, ozellikle yazarin dogdugu §ehir olan Preveze anisini igermektedir. Diger dordu, Bati Trakya’ya, Evros (Merig) bolge sinirlari igine konulmaktadir. Ozellikle son iki oyku, Trakya’daki azinlik boyutunu ortaya koymaktadir;******** bunlar adeta O DikosMu Theos (Benim Tanrim) romanina da on hazirlik veya on gali§ma niteligini ta§imaktadir. Ozellikle, II. Dunya Sava§i’inda Merig’in Bulgar i§gali sirasinda Bulgar bir kizin bir Yunana a§ik olmasini igeren “O Yiteftis(Buyucu) ve ayni §ekilde bir Yunan universitesinde okuyan, Hiristiyanlarla arkada§lik eden Gumulcineli Musluman bir Turk kizini igeren “To Hastuki(Tokat) adli oykuleri, etkin bir bigimde, uzerinde durdugumuz romandaki “Oteki”ni ara§tirmaya ve farkli dinleri ya da irk gizgilerini yikmaya bir ornek olu§turmaktadir.*"""* Bununla birlikte, bu ilk roman denemesi olan Benim Tanrim adli eseri, bilimsel verilerin yani sira, Avdikos’un ya§amindan kesitler de sunmaktadir. Preveze ve Dedeagag’taki Epir halkbilim ara§tirmalarindan Demokritios ^iversitesi Anaokul Ogretmenligi Egitim Bolumu’ne (1992-2000) ve Trakya ara§tirmalarina degin. Bu durumda, oykulerinin konularinda ya§anmi§ olaylar da soz konusudur. Ya§anmi§ deneyimler ve edebiyatin bu art arda gelen sureci uzerinde israrla durmamiz gerekir, gunku romanda onemli etkisi gorulmektedir.
Trakya’daki Turk ve Musluman Pomak azinligina yonelik ig ve di§ bogucu baskilar, Hiristiyan gogunlugun yaptirimlari ve farkli dinlere mensup ba§ kahramanlarin kisir a§klarinin konu edildigi O dikos mu theos (Benim Tanrim) adli roman, Taksideftis yayinevi tarafindan2004yilindabasilmi§tir.********Roman,istanbul’damuhendislikegitimialmi§,Bati
******** V. Avdikos, Tovlemmaston tihometimandania, Ellinika Grammata, Atina2001.Bkz. bazi kitap ele§tirilerine: V. D. Anagnostopulos, “Mia evesthisi matia,” Anti 772 (4 Ekim 2002), s. 64; A. Bena- gis, “Apo tin Preveza os tin Aleksandrupoli,” Kathimerini gazetesi, 22 Nisan 2003.
********Derlemedebazioykulerininazinlikboyutundayogunla§masi,V.Guroyannis,Pirrosgazetesi10(Ati-
na), Nisan-Mayis 2002, s.2 (iki ayda bir gikan edebiyat gazetesi).
******** Bati Trakya azinligiyla ilgili derlemenin ikinci oykusu, “Sibel Turkaliga” ba§ligirn ta§imaktadir. ********V.Avdikos,0difcosmwTheos,roman,Tak:sideftis,Atma2004,209sayfa.2007yilmdayazar,birn> man olan uguncu eserini de yayimlamiijtir, i kitrini ombrela (Sari §emsiye), Metehmio, Atina 2007.
Trakyali bir sinif arkada§iyla evli olan daglik iskeceli Pomak Amet******** ve ingiltere’de yeti§en, orada be§ yillik akademiden sonra, azinlik konusunda ara§tirma yapmak ve Demokritios ϋniversitesi’nde ders vermek uzerine gikan bir ilanla vatanina geri donen Gumulcine kokenli, Meri Karasavidoglu ile ilgilidir. Amet, Meri Karasavidoglu igin de gazeteci olarak gali§maktadir. Fakat, ku§ku, onyargi, yadsima, fesat, politik gikarlar, yakininda bulunan yabanciya duyulan korku, ilerici olan ve ya§ama susami§ Amet kadar, ihtirasli ve son derece iyimser olan Meri’yi de ezecektir. Sonugta, Trakya’daki tutuculugun birgok kimligi, fakat ortak paydasi da bulunmaktadir. Amet’in kurguladigi ve “duvarlarimizin di^inda bulunan o ki§iyi hissetmek igin bir digerinin a^kina, arzusuna gereksinim var, (s. 225)” dedigi, kendini a§ma istegi hig bitmeyecekti. Eserde, toplumsal ve ki§isel a§ama iginde duvarlarin yikilmasi, etkin bigimde, kendilerini ve toplumsal olaylari a§an kahramanlar igin tek kurtulu§un tumden yok olmanin oldugu antik tragedyayi animsatmaktadir.
Romanin konusunu daha fazla uzatmayacagiz. Avdikos’un ifade sanatinin geli§imini ve metnin, goru§umuze gore, gagda§ Yunan edebiyatina getirdigi yeni ko§ullari kisaca ele almaya gali§acagiz. Yazarin ilk iki oykuyle romani arasindaki en agik anlatim degi§ikligi. masalsi bigimidir. Tek ve anlik bir hikaye olayindan gok ki§ili ve macerali bir roman kurgusuna sahiptir. Yukaridaki degi§ikligi nitelik olarak degerlendirmiyoruz, gunku higbir durumda bir oyku, bir romandan daha du§uk ya da daha basit bir tur degildir. Buna kar§in, O dikos mu theos (Benim Tanrimfda canlandirilan karma§ik ortam, bir roman yapisini gerektirmektedir.
Mekan konusunda, ilk oyku derlemesinden bilinen Bati Trakya, ozellikle Hiristiyan ve Musluman §ehir diye iki ayrilmi§ kent dokusuyla iskege ve Gumulcine gevresi tercih edilmi§tir. Yazar, Trakya’yi yakindan bilmektedir, gunku uzun bir sure Merig’te kalmi§tir, ayrica bolgeden de etkilendigi agikga gorulmektedir. iki toplumun birlikteligi Avdikos tarafindan akademik olarak halkbilim niteliginde ele alindigindan, Bati Trakya azinlik konusunu yakindan bilmek, Hiristiyan ve Musluman arasindaki ili§kiyi oze ili§kin yanit bulmayi da olanakli kilmaktadir. Son bir yorum olarak, bunun onemini yani romanda geli§en kulturel alanin sistematik gali§ilmasini ozellikle vurgulamaktayiz.
Romanin kurgusunda dikkati geken ozellikler: 1) Okuyucunun ilgisini geken ve anlatim becerisini gosteren hizli ve heyecan dolu orgusu, 2) Oykule§tirme ve ifade, yani anlatim ve diyaloglarin dengesi, 3) ϋguncu ki§i olan anlaticinin eserin kahramanlarindan daha gok §ey bilmesi ve elbette klasik romana ozgu ifade ongorusu.
Ayrica, romanda ironik ve dokunakli bir vurguyla kuguk gapta Yunanistan Demokritios ϋniversitesi ortamindan soz edilmesi, esere, bati tarzi “novel campus” yani “universite roman” ogelerini katmaktadir:
Rektor, goru^menin oldugu burosunda, yerlerine oturmalari igin ayakta duranlardan ******** Ahmet yolu agmalarini rica ediyordu. Bunu buyuk bir zorlukla baqardi ve bu zorluk, kiyafetinden, ozellikle digerlerinin otesinde, onunde bulunanlarin yol agtigi sikiqmadan oturu buruquk olan bayan Karasavidoglu’nun tayyorunden anlaqiliyordu.
Rektor, masasina vardiginda, kiyafetini ve kravatini duzeltti ve tatmin edici bir gulumsemeyle karqisindaki kalabaliga bakti: “Degerli arkadaqlar, ” dedi, iki ug kez, farkli tonlarda, konuqmalarin gerilimi azalincaya kadar. “Sizin burada bulunmaniz, ozellikle de bolge kokenli degerli bilim adamlariyla bolumlerini kadrolaqtirmak igin universitemiz makamlarinin politik dogrulugunu gostermektedir. Bu politikanin [Bati] Trakya’nin ozel sorunlarinin gozumune katki saglayacagina sarsilmaz inancimiz bulunmaktadir. ” (s. 56-57)
Sonug olarak, olasi bir Yunan edebi turunun degerlendirme sinavinda, ornegin, Yorgis Yatromanolakis’in, Petros Martinidis’in, Eleni Yannakaki’nin, Sofia Nikolaidu’nun ve Nikos Papandreos’un benzer romanlari uzerine ge^itli degerlendirmelerin yapildigi Ithaca dergisinin son sayisindaki gibi,******** Avdikos’un bu ture katkisini da artik dikkate almamiz gerekmektedir. Olasilikla polisiye olay boyutu da yabanci “campus novel”in sanat etkisine de borgludur.
Musluman geng bir erkek olan Amet ile Hiristiyan geng bir kiz olan Meri Karasavidoglu arasindaki cinsel yakla§im, her ne kadar arka planda yaniltici olarak belirgin §ekilde ortaya konulsa da, gergek, romanin sonlarina dogru anla§ilir. Bu noktada, Yunan televizyonuna da ta§inan, Anastasia Kalyonci’nin Mi mu les adio (Bana Veda Etme) ya da ifigenia Theodoru’nun Melek tha pi angelos (Melek Angel Demek) gibi, konu bakimindan Trakya Musluman azinligiyla ilgili olan ve merkezinde yikici bir a§k oykusunun bulundugu benzer duzyazi eserlerinden onemli bir niyet farkliligi bulunmaktadir. Uyumsuz bir a§k motifi ve azinlik olma, genel olarak bu ug romanda ortak unsur olmasina kar§in, Avdikos’un eserindeki a§k, bir bahanedir, oysa, ornegin, Kalyonci’de a§k macerasi, eserin ana konusunu ve Musluman azinligin anlatimi da bir sahne duzeyini olu§turmaktadir. O dikos mu theos’da, kulturel gati§malarin ortadan kalktigi ya da romantik bir oykunun renksiz geri planinda azaltildigi Romeo ve Juliet’deki gibi etnik bir paralellik kurulmaz. Avdikos’da a§k bir aragtir, sinirlar igindeki farkliligin ozune inen edebi bir bulgudur.******** Romandaki ba§lica tema, kulturel anlamda, etkisinin, iki agidan, insanlarin gundelik ya§aminda ve ki§iliklerinde suregelen sinir oldugu gorulmektedir:
“[Amet’in] sozleri, insanda derin bir inanci gizliyordu, farkli birine aqkla ilgili
******** k. Karakotias, “The Greek Campus Novel,” Ithaca 29 (Eylul 2003), s. 11-14. ********1990’liyillardaYunannesrindefarklisinirbifimleriifinbkz.V.Lambropulos,“Methoriakilogo- tehnia ke kritiki,”, A. Spiropulu - Th. Qimbuki (derl.), Sinhroni Elliniki Pezografia. Diethnis pro- sanato/ismi ke diastavrosis, Aleksandria, Atina 2002, s. 57-68. “Sinir edebiyati” ifin daha genel olarak bkz. onemli bir dergi olan ve 1991 yilindan beri basilan Letterature di Frontiera-Litteratures Fronta/ieres, Bulzoni yy, Roma.
cumlesi onu heyecanlandirmiqti. Kiz, ilk kez bilinen sogukkanliligini kaybetmiqti, ilk kez onu dinleyince alt ust olmuqtu. Sozcuk, sanki cinsel bir itiraf, sanki erkekge bir imaydi. Yine de adamin yuzune dikkatlice bakti, higbir degiqiklikyoktu, ne de bir kasilma, onun igin sozcuk, daha agir bir yuk taqimaktaydi, siniri gegmek, sevmek ve diger tarafta olanlar tarafindan sevilmek igin bir gereksinimdi.
Amet’le rastlaqmasi bir kaderdi, kendisini unutmuq oldugu bir duqunce tarzina surukluyordu. Yakiqikli bir adamdi, lanet olsun, hangi kadin onun okqayiqini hissetmeyi, sert derisini okqamayi, haz dunyasinda onunla yolculuk etmeyi istemezdi ki? Amet, aqktaki gozuculugun bir aqma oldugunu soylediginde hakliydi, kendini, ig dunyani, ertelemeleri aqman igin. (s. 243-244)”
Dolayisiyla, O dikos mu theos’un, Julia Kristeva’nin, “biriyle rastla§manin -ki onu gorme, duyma, koklamayla kavramaya gali§tigimizi, yine de bilingli olarak “belirleyemedigimiz” §eklindeki edebi anlatim goru§u iginde bulundugunu ve bunu degi§tirdigini gorebilmekteyiz.******** Bu baki§ agisindan daha gok, bugune dek Bati Trakya azinlik konusunu ikincil seviyeye yukselten nesre kar§in, Epir bolgesinde ve Yunan- AmavutsinirindakiVasilisGuroyannis’inAsimohortoAnthizi(G«mMq£7'gegiAgiyor)******** ya da Sotiris Dimitrios’un N’ akuo kala t’onoma su (Adini lyi Duysam, Kedros ekd., Atina 1993)******** ile de benze§mektedir.
Tanidik ya da yabanci, dost ya da du§man, ezen ya da ezilen gibi, oykuyu temel olarak belirleyen ve a§ama a§ama suregelen bir oyun iginde “gorunmek”le ve “olmak” arasinda yer degi§tiren farkliligin gerilimi ve geli§kileri, romana “antropolojik (insancil)” bir igerik vermektedir. Birgok okuyucu, politik soylemleri ve renk tonlarini, belki de Bati Trakya azinlik konusunda edebiyat §emsiyesi altindaki bir gozumu bu §ekilde daha kolay kavrayacak vebenimseyecektir.********Avdikos’unromanindakipolitikuzantilarinvarligiyla ayni goru§te olmayabiliriz, yine de vurguladigimiz gibi, antropolojik bir baki§ iginde, daha derine indigini ve Trakya’daki Musluman ve Hiristiyanlarin aci dolu, tarihi bagini aydinlattigini du§unmekteyiz. Demek ki, karakterlerin butunselligi ve eylemlerinin nedeni ya da gergege benzerligi ona engel te§kil etmez, hatta kahramanlar, tum ortak merkezli gevreleriyle, Yunanistan’in Trakya bolgesindeki kulturel yuzle§melerin onayi igin ornek olu§turmaktadir. Ornegin, dagli bir Pomak olarak Amet, iki §eyle ku§atilmi§
******** j. Kristeva,Ksenimesastoneaftomas(igimizdekiYabancilar),fev. V.Pafoyannis, Scripta,Atina 2004, s. 247.
********V.Guroyannis,ToAsimohortoanthizi,Kastaniotis,Atina1992.Guroyannis’inromaniylailgiliolarak bkz. G. Katsan, “Necessary Fictions: National Identity and Postmodern Critique in Gouroyiannis’s To Asimohorto Anthizi,” Journal of Modern Greek Studies, 20.2 (2002), s. 399-420. ********S.Dimitriu,Arakuokalat’onomasu,Kedros,Atma1993.Dimitriu’nunromamingilizceyefevril- miijtir: S. Dimitriou, May your Name be Blessed, fev. L. Marshall, Centre for Byzantine, Ottoman and Modern Greek Studies- the University of Birmingham, Birmingham 2000. Yazar ve eseri ifin bkz. Dimitri Ciova’nin soz konusu yayindaki girij kismina. ********Romamnsiyasiboyutu,ayricafarkliazinliklardakitarti§masiza§inodaklani§iylailgilibkz.i.Onsu- noglu, “Bir roman tanitimi: Benim Tanrim,” Azmlikga (§ubat 2006), s. 38-39 [Yunanca].
bulunmaktadir, dagli bir Pomak olarak, ilki Turk kokenli hakim ovalilar tarafindan, digeri de Hiristiyan gogunluk tarafindan benimsenmesi istenmektedir. Amet, azinlik ki§iler uzerinde uygulanan gok yonlu kulturel baskinin bir ornegidir:
Profesor bayanla ayni degildi, ona cinsel bir heyecan hissetmiyordu. Karqisinda dunyasini saklayan gozleri vardi. Sakin bir deniz izlenimini veren, firtinanin hig gikmayacagi denli. Sadece sesi ve elleri bu kadinin tutkusunu ele veriyordu. Iginde bir volkan sakladigina bahse girerdi, hakli mi degil mi diye emin olmak igin kratere inme arzusuyla yaniyordu.
Anife’ye******** tutkusu gegmiqte kalmiqti, ondan bir qikayeti yoktu. Ona gok degerli bir iyilik verdi, ova dunyasina girmesi igin bir pasaport. Herkes igin o bir yabanciydi, bir Pomak, kaba bir dagli, hdld bile ona kuqkuyla bakmaktaydilar.
Eser, Anglosakson ele§tirel edebiyatindaki “antropolojik ya da etnografik roman” (anthropological / ethnographic novel)******** terimiyle de benzer kurgulama durumlarini igermektedir.******** Arizona ^iversitesi Dogu ve Asya gali§malari profesoru ve bir roman yazari olan Anoop Chandola,******** “etnografik ya da antropolojik romanlar, yeni bir turn olu§turmaktadir, henuz yeterince bilinmeyen. Bu turun romanlari, deneyimli bir yazar tarafindan gozlemlenen, ulusa, kulture ve kulturel gevreye odaklanan bir insan oykusunu igermektedir,” diye agiklamaktadir.******** Genelde, antropolojik roman yazarlari, akademik antropologlardir ve edebi eserleri, toplumsal / kulturel antropolojinin ogretiminde yontem olarak da i§lev gormektedir.******** Yukaridaki bu tanimlama, halkbilim ve duzyazi ozellikleri birle§tirildiginde, Yunan nesrinde ozgun ve etkileyici bir yolu agan Vangelis Avdikos’un O dikos mu theos (Benim Tanrim) adli romanina kesinlikle uymaktadir. Dahasi, Bati Trakya’da kulturel ku§atilma gibi onemli bir konuyu da agiga gikarmaktadir. Kati politikalari a§abilen edebiyat, tarti§mak uzere bu konunun, zorunlu bir olgu ve hassasiyeti oldugunu bir kez daha okurlara gostermektedir.
******** Hanife
******** Ethografi: ulus, halk bilimi.
********Terim,unluantropolojikromanla,1964yilindanberi,altba§likolarakkar§ilikgelmektedir:E.Smith Bowen, Return to Laughter: An Anthropological Novel, Anchor Boks, New York 1964. Elenore Smith Bowen adi, antropolog Laura Bohannon’un takma adidir.
******** En onemli antropojik romani, Discovering Brides, Writers Vlub Pres -iUniverse, 2000.
********AnoopChandola’mnAnilAggrawal’sInternetJournalofBookRewiews1,2(Termmuz-Aralik2002)
soyleijisi.
********R.Cramer,“TheAmthropologicalNovelasToolforTeachingCulturalAmthropology,”Societyfor Anthropology in the Community Colleges Annual Meetings, Santa Fe, New Mexico 1998.


Edebiyat Eserleri
Avdikos, Vangelis: To vlemma ston tiho me ti mandania, Ellinika Grammata, Atina 2001.
O dikos mu Theos, Roman, Taksideftis, Atina 2004.
1 kitrini ombrela, Metehmio, Atina 2007.
Chandola, Anoop: Discovering Brides, Writers Vlub Pres -iUniverse, 2000.
Dimitriu, Sotiris:         N’akuo kala t’onoma su, Kedros, Atina 1993.
May your Name be Blessed, gev. L. Marshall, Centre for Byzantine, Ottoman and Modern Greek Studies- the University of Birmingham, Birmingham 2000.
Grigoriadis, Theodoros: Krimmeni Anthropi, Nea Sinora -A.A.Livanis, Atina 1990. 2. baskisi:
Patakis, Atina 2002.
Guroyannis, Vasilis:   To Asimohorto anthizi, Kastaniotis, Atina 1992.
Kalyonci, Anastasia:  Mi mu les adio, Nea Sinora - Ekdotikos Organismos Livani, Atina
2000;
Bana Veda Etme, gev. iro Kaplangi, inkilap Kitabevi, istanbul 2004.
Smith Bowen, Elenore: Return to Laughter: An Anthropological Novel, Anchor Boks, New York 1964.
Theodoru, ifigenia: Melek tha pi angelos, Ellinika Grammata, Atina 2001.
Diger Kaynaklar
Anagnostopulos, Vasilis D.: “Mia evesthisi matia,” Anti 772 (4 Ekim 2002), s. 64.
Beaton, Roderick: An Introduction to Modern Greek Literature, Oxford University Press, Oxford 1999 (2. Baski).
Benagis, Apostolos: “Apo tin Preveza os tin Aleksandrupoli,” Kathimerini gazetesi, 22 Nisan 2003. Cramer, Rebecca: “Fiction in the Anthropology Classroom: Using the Novel as Ethnographic Source,” Society for Anthropology in the Community Colleges Annual Conference, Santa Fe, New Mexico, April 1998.
Divani, Lena: Ellada ke Mionotites. To sistima diethnus prostasias tis Kinonias ton Ethnon, Kastaniotis, Atina 1999 (6. baski).
Eideneier, Niki: “1 ikona ton Turkon stin elliniki logotehnia meta tiMikrasiatiki Katastrofi,” Asterios
Argiriou - Konstantinos D. Dimadis - Anastasia Danai Lazaridu, O ellinikos kosmos anamesa stin Anatoli ke ti Disi 1453-1981, Cilt I, Praktika A. Evropaiku Sinedriu Neoellinikon Spudon, Berlin 2-4 Ekim 1998, Ellinika Grammata, Atina 1999, s. 175-185.
Guroyannis, Vasislis “Vangelis Avdikos: O dikos mu TheosPirros gazetesi 10 (Atina),
Nisan-Mayis 2002, s. 2.
Karakotias, Kostas: “The Greek Campus Novel,” Ithaca 29 (Eylul 2003), s. 11-14.
Kastrinaki, Angela: “To 1922 ke i logotehnikes anatheorisis,” Asterios Argiriou - Konstantinos D. Dimadis - Anastasia Danai Lazaridu, O ellinikos kosmos anamesa stin Anatoli ke ti Disi 1453­1981, Cilt I, Praktika A. Evropaiku Sinedriu Neoellinikon Spudon, Berlin 2-4 Ekim 1998, Ellinika Grammata, Atina 1999, s. 165-174.
Katsan, Gerasimus: “Necessary Fictions: National Identity and Postmodern Critique in Gouroyiannis’s To Asimohorto Anthizi,” Journal of Modern Greek Studies 20.2 (2002), s. 399-420.


Kristeva, Julia: Kseni mesa ston eafto mas, gev. V. Pagoyannis, Scripta, Atina 2004.
Ladoyanni, Yeorgia: “Opsis tu magiku realismu sti sinhroni logotehnia,” K 10 (Mart
2006), s. 97-115.
Lambropulos, Vasilis: “Methoriaki logotehnia ke kritiki,” Angeliki Spiropulu - Theodora
gimbuki (derl.), Sinhroni Elliniki Pezografia. Diethnis prosanatolismi ke diastavrosis, Aleksandria, Atina 2002, s. 57-68.
Milas, Herkul: Ayvalik ve Venezis. Yunan Edebiyatinda Turk Imaji, ileti^im Yayinlari, istanbul 1998.
Nikoloupoulou, Maria: “Space, memory and identity: The memory of the Asia Minor space in Greek Novels of til                         III                       II            I issue 1/2007, s.1-18, http://www.ceeol.
com/aspx/issuedetails.aspx?issueid=82e790dd-d694-4898-9c43-71ab698bb2cb&articleId=7f824 474-0bdf-4dbb-a8d1-b15fec40ecec [30.07.2009’da duzenlenmi^tir].
Onsunoglu, ibram: “Bir roman tanitimi "Benim Tanrim",” Azinlikga (§ubat 2006), s. 38-39.
Papaleontiu, Lefteris:  “ikones Turkokiprion ke Turkon se pezografimata Ellinokiprion”,
Kopilates 3 (Sonbahar 2009), s. 62-76.
Vitti, Mario:    l yenia tu trianda. ideologia ke morfi, Ermis, Atina 1983 (3. baski).
Ozet
Bu galigmamizda, gagdag Yunan nesrinde Bati Trakya Musluman azinlik konusuna kisa bir bakig agisi sunulmakta ve edebi metinler iginde bu grupla ilgili oldukga onemli bir eser olan, bir halkbilim profesoru Vangelis Avdikos’un “O dikos mu Theos” (Benim Tanrim) adli romani ele alinmaktadir.
incelememizde, yorumlama agisindan “sinir” ve “farkliligin” anlamlarindan yararlanarak, Bati Trakya’daki kulturel abluka konusunun uzerinde durmaktayiz. Avdikos’un romani, bir bati tarzi olan “campus novel” gelenegiyle bagintilidir ve gagdag Yunan nesrinde “antropolojik ya da etnik romanin oncusu oldugu dugunulmektedir.
Anahtar kelimeler: Qagdag Yunan edebiyati, Bati Trakya Musluman azinlik, edebiyatta sinir ve farklilagtirma, campus novel, antropojik ya da etnik roman.
Abstract
The Muslim Minority of Western Thrace in the Modern Greek Prose:
An anthropological novel
In this article we try to make a short reference in portraying the Muslim minority of Western Thrace in terms of Modern Greek Fiction and we speak about one of the most important works of this small group of literature texts, the novel of the professor of Folklore Vaggelis Avdikos Ο δικός μου Θεός (My own God). In this analysis we focus on the cultural exclusion in Western Thrace, using as interpretative tools the concept of border and alterity. The literary work is related to the tradition of the western-like “campus novel” and is considered as a pioneering case of “anthropological” or “ethnographic novel” in contemporary Greek Fiction.
Key Words: Modern Greek Fiction, Muslim minority of Western Thrace, border - alterity in literature, campus novel, anthropological / ethnographic novel.



[1] Metin ilk olarak, edebiyat ve sanat elejtiri dergisi olan K’8’de Yunanca olarak yayimlanmijtir, (Atina, Temmuz 2005), s. 135-141. Metnin Turkfe fevirisi ifin sayin Yrd. D09. Dr. Sema Sandalci’ya, ayri- ca Turkfe yardimlarindan dolayi bolum ogrencimiz sayin Fahrettin Cengizalp’e tejekkur ederim.
[2] Ogr. Gov.; Trakya ϋniversitesi, Edebiyat Fakultesi, Balkan Dilleri Bolumu, Yunanca Anabilim Dali, Edirne.
[3] Terim, Bati Trakya azinligi ifin Yunancada resmi bir tanimlama olarak kullanilmakta ve Turk - Yu­nan nufus mubadelesiyle ilgili Lozan Antlajmasi’dan kaynaklanmaktadir (30 Ocak 1923). Yunan kaynaklarina gore, iskece, Rodop ve Merif (Evros) bolgelerindeki azinlik, Lozan Antlajmasi imza- lanmadan once (24 Temmuz 1923), % 76 Turkler, % 20 Pomak, % 2 Qingene ve % 2 Qerkez’den olujmaktaydi, bkz. L. Divani, Ellada ke Mionotites. To sistima diethnus prostasias tis Kinonias ton Ethnon, Kastaniotis, Atina 1999 (6. baski), s. 170.
[4] Yunan edebiyatinda 1922 meselesi ifin bkz. H. Millas, Ayvalikve Venezis. YunanEdebiyatindaTurk imaji, iletijim Yayinlari, Istanbul 1998; A. Kastrinaki, “To 1922 ke i logotehnikes anatheorisis,” A. Argiriou - K. D. Dimadis - A. D. Lazaridu, O ellinikos kosmos anamesa stin Anatoli ke ti Disi 1453-1981, Cilt I, Praktika A. Evropaiku Sinedriu Neoellinikon Spudon (I. Avrupa Yeni Yunanca Qah§malari Sempozyum Bildirileri), Berlin 2-4 Ekim 1998, Ellinika Grammata, Atina 1999, s. 165­174; N. Eideneier, “i ikona ton Turkon stin elliniki logotehnia meta ti Mikrasiatiki Katastrofi,” a.g.y., s. 175-185; M. Nikoloupoulou, “Space, memory and identity: The memory of the Asia Minor space in Greek Novels of the 1960s,” CAS Sofia Working Paper Serries, issue 1/2007, s. 1-18, http://www. ceeol.com/aspx/issuedetails.aspx?issueid=82e790dd-d694-4898-9c43-71ab698bb2cb&articleId=7f 824474-0bdf-4dbb-a8d1-b15fec40ecec [30.07.2009’da duzenlenmi§tir].
[5] Yunan edebiyatinda 1930 ku§agi ifin bkz. M. Vitti, iyenia tu trianda. ideologia ke morfi, Ermis, Ati­na 1983 (3. baski). 30’lu ku§agin duzyazimi ifin ozellikle bkz. R. Beaton, An Introduction to Modern Greek Literature, Oxford University Press, Oxford 1999 (2. baski), s. 133-149. ******L.Papaleontiu,“ikonesTurkokiprionkeTurkonsepezografimataEllinokiprion”,Kopi/ates3(Son- bahar 2009), s. 62-76.
*******Th.Gri goriadis,KrimmeniAnthropi(Sakliinsanlar),NeaSinora-A.A.Lrvanis,Atina1990.gozden gefirilmi§ ikinci baskisi: Patakis, Atina 2002.
******** γ. Ladoyanni, “Opsis tu magiku realismu sti sinhroni logotehnia,” K10 (Mart2006), s. 110-112. ******** a. Kalyonci, Mi mu /es adio, Nea Sinora - Ekdotikos Organismos Livani, Atina 2000. ********2004-2005televizyonyayindoneminde, ozelkanalANT 1 tarafindangosterime sunulur. Manusos Manusakis’in yonetimindeki dizinin izleme orani yuksekti.
********                 A. Kalyonci, Bana Veda Etme, fev. iro Kaplangi, inkilap Kitabevi, istanbul 2004.
******** i. Theodoru, Me/ek thapi ange/os, Ellinika Grammata, Atina 2001.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου